תוצאות חיפוש

הכריש הזה ניצל, אבל מה עם השאר?

מערכת החברה להגנת הטבע

דיווח באפליקציית SeaWatch חשף מקרה של כריש שנלכד על ידי דייגים, כנראה בטעות, ואת הניסיונות לחלץ אותו בחזרה לים. מדי חורף, הכרישים שמתקרבים לתחנות הכוח לחופי הים התיכון נמצאים בסכנה בגלל סקרנים שמתקרבים אליהם ודיג. לסיפור המלא >>

אנשים בים מחפשים כרישים ליד תחנות הכוח בחדרה
מחפשים כרישים ליד תחנות הכוח בחדרה. צילום: בר שטרנבך

ביום שישי לפני כשבוע הגיע אלינו דיווח מדאיג: שני דייגים לכדו כריש באופן בלתי מכוון, וניסו למשוך אותו אל החוף ולשחרר את הקרס שנתקע בפיו – כדי להחזירו בחזרה למים. הם הצליחו לשחרר אותו – אך מידת הפגיעה בו אינה ברורה.

הדיווח התקבל באמצעות אפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע, המיועדת לדיווחים בזמן אמת על פגיעות בחיות בים או על מפגעים מתמשכים, וכן על עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים (רשתות דייג שיצאו מכלל שימוש אך נותרו במרחב הימי אם בשוגג או בכוונה תחילה)

הכריש האומלל הוא חלק מתופעה ייחודיות שמתרחשת מדי חורף: התקבצות כרישים סביב נקודות המוצא של מי קירור מתחנות הכוח הסמוכות לחופי הים התיכון, בחדרה ובאשדוד. קבוצות הכרישים האלה מושכות אליהן כמובן קהל רב, שמגיע לצפות בכרישים מהחוף, או תוך כדי צלילה, שנרקול, גלישה על סאפ או קיאק או בסירות מנוע. באזורים אלה מתקיימת גם פעילות דיג יומיומית.

הורידו למובייל את SeaWatch - ודווחו על מפגעים בים
משנרקלים ומתקרבים מדי לכריש
משנרקלים ומתקרבים מדי לכריש. צילום: בר שטרנבך

אסור לדוג ליד הכרישים

עתרת שבתאי, אקולוגית ימית בחברה להגנת הטבע, מספרת כי לא ברור כיצד תשפיע חוויית הלכידה והפציעה של הכריש מהקרס על המשך עונת הרבייה שלו ועל היכולת שלו להשיג מזון. "הדייגים פעלו במהירות רבה יחסית ולא התמהמהו עם שחרור הכריש לאחר שלכדו אותו. כרישים, כמו שאר דגי הסחוס, מוכרזים בישראל כערך טבע מוגן ולכן אינם סובלים מדיג מכוון ואינם מהווים מטרה עבור הדייגים במקום. יחד עם זאת, התנאים בשטח שכוללים מגוון רב של פעילויות שאינן מוסדרות מהווים סיכון הן לכרישים והן למשתמשים השונים", היא מוסיפה.

לפני כשלוש שנים, גיבשה החברה להגנת הטבע הצעה להסדרת הפעילות האנושית במרחב הרגיש של חדרה ואשדוד, על מנת להגן על הכרישים ולמנוע בעיות בטיחותיות בשטח – בעונה הרלבנטית בלבד. על פי ההצעה, השר/ה להגנת הסביבה יכריז על האתר כ"ערך טבע מוגן" באופן עונתי , ורשות הטבע והגנים תנהל את איסור הדיג העונתי בקרבת הכרישים ואת המבקרים במקום. ואולם עדיין לא קיימת היום אסדרה של מגוון הפעילויות בשטח ולחץ המבקרים אף הולך ועולה בכל שנה כלל שהתופעה צוברת פופולריות בקרב הציבור.

"מקרים כמו שראינו מבהירים שהתרת דיג באזור התקבצות הכרישים מהווה סיכון שאינו סביר לכרישים, כערכי טבע מוגנים אלו שאוכלוסייתם נמצאת בסכנת הכחדה. החברה להגנת הטבע חוזרת וקוראת לאסדרה של הפעילות באזורי ההתקבצות באופן עונתי בלבד בכדי להפחית את הפגיעה האפשרית לכרישים כתוצאה מדיג ופעילות צפייה שאינה מבוקרת. אסדרה זו טומנת בחובה הזדמנות פז להעלאת המודעות לצורך להגן על אוכלוסיות כרישים בעולם ולקדם תיירות אקולוגית", אומר אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי ו"החצי הכחול" – תוכנית הים של החברה להגנת הטבע.

חבלי דיג סביב הסנפיר של כריש
כריש שנפצע מחבלי דיג שנכרכו סביב הסנפיר שלו. צילום: בר שטרנבך

האפליקציה שעוזרת לשמור על הים

אפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע נועדה לייעל ולהעצים את אכיפת החוק ומניעת מפגעים בים התיכון ובמפרץ אילת, על ידי הגברת מודעות הציבור ומקבלי ההחלטות לאתגרי השימור בים והעברת תלונות על מפגעים בזמן אמת אל גורמי האכיפה.

כ-16 אלף חובבי ים הורידו את האפליקציה והתקבלו בה כ-4,500 דיווחים. באפליקציה ניתן לדווח על מפגעים ימיים כמו דיג לא חוקי, חיה פגועה, זיהום, פסולת, נסיעה בחוף ושיט מסוכן. בנוסף, בזירת התצפיות ניתן לשלוח תצפיות של אצות ובעלי חיים כמו דגים, מינים פולשים, צבי ים, יונקים ימיים ועוד. פרטי הקשר של המדווחים נשארים חסויים.

 

למידע נוסף על הכרישים בישראל

הורידו למובייל את SeaWatch - ודווחו על מפגעים בים

רוצים לשמור על הים וליהנות מטיולים בחינם?

בואו להיות חברים של הטבע

הצטרפו עכשיו