הרכבת מדימונה לאילת – מהפרויקטים ההרסניים ביותר לטבע ולנוף, של השנים האחרונות – חוזרת למוסדות התכנון. ביום חמישי השבוע תקיים הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל), דיון ציבורי שבו יוצג התכנון הראשוני של קו הרכבת, מדימונה לאילת.
התוכנית כוללת מסילה להובלת נוסעים, מסילות להובלת מטענים, תחנות נוסעים, מסוף מטענים, תחנות תפעול ומבנים נוספים, הנדרשים לצורך תפעול המסילות באורך של יותר מ-180 ק"מ ובלב אחד האזורים הכי חשובים ורגישים בישראל מבחינה אקולוגית ונופית – הנגב והערבה. הרכבת מתוכננת לעבור גם ב״ארץ המכתשים״, אזור אשר הוכר בהחלטת ממשלה משנת 1992, כשטח שבו "גלומים ערכי טבע ייחודיים, בקנה מידה לאומי ובין לאומי, המחייבים נקיטת אמצעים מיוחדים, לשימור מצבם הטבעי ולמניעת פגיעה בהם".
קו הרכבת המתוכנן, עומד לחצות מרחבי טבע פתוחים, שאפילו יזם התוכנית, חברת נתיבי ישראל, מגדירה במצגת כבעלי רגישות גבוהה ביותר ורגישות קיצונית. הרשימה ארוכה מאוד: חצרה, נחת חתירה, בקעת צין, גבעות שיזף, גבעות סלעית, רמת צופר, פשט נחל פארן, פשט נחל ברק, מלחת יטבתה, חולות סמר, מישור לוטן, מלחת עברונה ועוד שטחים ערכיים רבים נוספים.
הירשמו לניוזלטר שלנו – עם כל מה שקורה בטבע, הסיפורים הכי מעניינים והתמונות הכי יפות!
ההרשמה בכפוף לתנאי השימוש באתר
בנייר עמדה עדכני שהכנו בחברה להגנת הטבע לקראת הדיון השבוע, כתבנו כי אנחנו מתנגדים נחרצות לפרויקט המסילה לאילת, בשל הפגיעה הסביבתית החמורה, הצפויה מקידום פרויקט זה ולאור התועלת המועטה, שפרויקט זה יביא למדינת ישראל, לדרום הארץ ולאילת בפרט.
"תוכנית המסילה לאילת הינה אחת מתכניות התחבורה היבשתית הגדולות והיקרות ביותר שהוצעו אי פעם בישראל, כאשר מדובר בפרויקט, שעלותו נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים והשלכותיו במגוון תחומי החיים, רבות ומשמעותיות. פרויקט התחבורה היחידי, היקר יותר מפרויקט זה, הינו המטרו, אשר במסגרתו, יוקמו שלושה קווים, באורך של 150 ק"מ, עם כמאה תחנות נוסעים. פרויקט המטרו, צפוי לשרת 2 מיליון נסיעות ביום, לעומת הרכבת לאילת, שצפויה לקיים 8.2 מיליון נסיעות בשנה בלבד. נתונים אלה לבדם, מראים את מידת חוסר התוחלת, של הפרויקט.
"בנוסף, הנזקים הסביבתיים, הנופיים והאקולוגיים, בשטחים שבהם צפויה המסילה לעבור, יהיו חסרי תקדים ובלתי הפיכים ועליהם עלולים להתווסף נזקים נוספים, לאורך התוואי, כתוצאה מפיתוח מזיק ובלתי נדרש, אשר ינסה להצדיק את הקמת הפרויקט המגלומני.
"פרויקט הרכבת לאילת, הוא פרויקט עתיר הון, אשר צפוי לעלות סכומי עתק, למשלם המיסים הישראלי, על חשבון פרוייקטים אחרים וחשובים בהרבה, של תחבורה ציבורית ומאידך – הוא יתרום למשלם המיסים, מעט מאוד, אם בכלל, מבחינת איכות חייו, או יוקר המחייה.
"לפרויקט אין הצדקה, הן מן ההיבט של שינוע מטענים והקמת "גשר יבשתי", בין ים סוף, לים תיכון והן מן ההיבט של נוסעים. "העלות הסביבתית של פרויקט זה, הוא נזקים סביבתיים, נופיים ואקולוגיים, לאורך תוואי המסילה, לרבות באזורים טבעיים ובלתי נגועים לחלוטין, והוא עלול להביא לנזק חסר תקדים, גם למפרץ אילת".
לעוד מידע על התוכנית ההרסנית להקמת רכבת לאילת היכנסו לסיפור המאבק