תוצאות חיפוש

שביל ישראל מדרום לצפון מקטע 55: הר יהורם – קניון שחורת

זהו אחד המקטעים היפים ביותר בשביל ישראל עם נופי מדבר ייחודיים. קניונים, מצוקים והרים של גרניט, אבן חול וגיר יוצרים חגיגה גיאולוגית צבעונית במיוחד שבסופה מבט אל מפרץ אילת.

🔰המדריך בעמוד זה הוא להולכים מדרום לצפון. מטיילים מצפון לדרום? עברו לכאן
למקטע הקודם אילת – הר יהורם (56)
למקטע הבא שחורת – באר אורה (54)

📏 אורך המסלול כ-11 ק״מ.
עונה מומלצת סתיו, חורף, אביב.

🥾 אופי המסלול (להולכים מדרום לצפון) בעיקר ירידות מתונות בקניונים, עם כמה קטעי אתגר לא קשים. עלייה מעט תלולה לאוכף הר שחורת.

✅  נקודת התחלה (מדרום לצפון) חניון הלילה למרגלות הר יהורם.
✅  נקודת סיום (מדרום לצפון) חניון הלילה בנחל שחורת.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בנגב (מקטעים 37-56)
העמוד הראשי של שביל ישראל

🏡 המלצת לינה באזור בית ספר שדה אילת

❗️חשוב לדעת

• בחניון שבתחילת קניון שחורת אמור להיות עוקב מים (מיכלית למילוי מים) בשעות הערב. כדאי לוודא עם הפקח האזורי של רשות הטבע והגנים. הדרך לחניון עבירה לרכב רגיל.
  • בחניון הר יהורם אמור להיות עוקב מים שמציבה רשות הטבע והגנים. לפני היציאה כדאי לוודא זאת עם הפקח האזורי של רשות הטבע והגנים.
שני מטיילים בשביל בין 2 סלעים ענקיים. מקטע 54 בשביל ישראל
מקטע 54 בשביל ישראל. צילום: עומר שפירא

תיאור המסלול

מחניון הלילה בהר יהורם הולכים כ-300 מטר בשביל בסימון שחור לכיוון צפון-מערב, עד למפגש עם שביל ישראל על אוכף מתחת לגבעה חרוטית. מי שמגיעים ברכב מאילת על כביש 12, מתחילים ללכת מנקודת המפגש של הכביש עם שביל ישראל מצפון להר יואש.

מהצומת בין השביל בסימון השחור לשביל ישראל, פונים לכיוון צפון ויורדים לאורך של כ-1.2 ק"מ במקביל ליובל של נחל נטפים, יחד עם הסימון השחור.

יורדים אל הערוץ של נחל נטפים בתוואי תלול וקצר, יחד עם שביל בסימון אדום, ומגיעים לצומת עם שביל בסימון ירוק. שביל ישראל פונה מזרחה יחד עם הסימון הירוק.

מומלץ מאוד לסטות להליכה קצרה בכיוון מערב, עם השביל בסימון הירוק – עד למפל גבוה שבתחתיתו נובע עין נטפים.

בערבית קוראים למעיין עין אל-קטר שפירושו מעיין הטיפות. מי המעיין מטפטפים אל בריכת בטון שצמח השרך שערות שולמית מעטר אותה. על אף הספיקה הנמוכה, המעיין הוא מקור מים יחידי במרחב מדברי גדול, ויעלים, שפנים וציפורי מדבר מגיעים לשתות ממימיו. לכן ראוי במיוחד שנשמור על המעיין וסביבתו נקיים ונמנע מרחצה בו. מי המעיין אינם ראויים לשתייה.

ממשיכים ללכת מזרחה עם הסימון הירוק. לאחר כ-1 ק״מ השביל מתעקל שמאלה ואחרי כ-300 מטר פוגש בשביל בסימון שחור. בנקודה הזו אפשר לבחור בין שתי אפשרויות. שביל ישראל יחד עם הסימון הירוק עוקף את ערוץ הנחל על הגדה הצפונית. חובבי אתגרים יכולים לבחור בסימון השחור, שיורד לערוץ הנחל, עובר בין גושי סלע גדולים (בולדרים) וכמה מפלים, בהליכה פחות נוחה לאורך כ-1.5 ק״מ, שתימשך זמן רב יותר – עד למפגש נוסף בין השביל השחור לבין שביל ישראל ולסימון הירוק.

ממשיכים ללכת עוד כחצי ק"מ מזרחה עם עיקוליו של הנחל. מגיעים לצומת שבה הסימון הירוק נמשך מזרחה, ושביל ישראל פונה צפונה יחד עם הסימון השחור ועולה יחד עם יובל של נחל נטפים.

אחרי הליכה של כ-1 ק"מ, מגיעים לצומת עם שביל בסימון כחול. אפשר לסטות עם השביל הכחול מערבה, ובהליכה של כ-200 מטר להגיע אל אתר ארכיאולוגי שנקרא חורבת בודדה, ובו שרידי מחצבה גדולה מהתקופה הביזנטית.

שביל ישראל ממשיך צפונה עם השביל הכחול, לאחר כ-1.5 ק״מ מגיעים אל צומת שבילים בערוץ הרחב של נחל רודד.

מהצומת, שביל שחור יוצא בכיוון צפון-מערב אל קניון יפה ומיוחד, ומומלץ לסטות להליכה קצרה משביל ישראל ולסייר בו. הקניון שמכונה ״הגיא האבוד״, ובשם עממי אחר ״קניון הפסים״, הוא ערוץ קצר שמתחתר באבן חול, ובקירות שלו נראים פסים וסלעים בצבעים מגוונים.

מהצומת ממשיכים צפונה עם שביל בסימון אדום, ומטפסים בהליכה ברמת קושי בינונית אל האוכף של הר שחורת. מראש האוכף יש תצפית יפה: צפונה אל הר אמיר, מזרחה אל הערבה ומדרום נראה המשכו של קו ההעתק עד לאופק – באוכף שבין הר שלמה הכהה להר יהורם הבהיר.

מהאוכף, השביל יורד לאורכו של קו ההעתק, ועובר בין שני צידיו: משמאל נראים סלעי משקע ימי בהירים ומימין סלעי יסוד – מרחק של כמה פסיעות בין מאות מיליוני שנים בכרונולוגיה הגיאולוגית.

בקצה הירידה מגיעים לצומת עם שביל בסימון ירוק שעובר בערוץ של נחל שחורת. שביל ישראל פונה ימינה יחד עם הסימון הירוק, במורד קניון שחורת.

בכניסה לקניון הגרניט, צבע הסלעים מתחלף בחדות. הסלעים הבהירים הם סלעי משקע, וקו המעבר בינם לבין הסלעים הכהים הוא קו ההעתק. גוש סלע היסוד שדרכו התחתר נחל שחורת בקניון שחורת התרומם ביחס לצידו המערבי של קו ההעתק, ולכן סלעי המשקע הצעירים נראים על פני השטח לצד סלעי היסוד הקדומים – סלעים שנוצרו מהחומר המגמתי המותך שמתחת לכרום כדור הארץ. אלה הסלעים הקדומים ביותר שנחשפים בהרי אילת, והם בולטים בצבעיהם הכהים: שחור, אפור וגוונים של אדום.

מתקדמים בקניון במורד נחל שחורת לאורך כ-1.5 ק״מ, ומדלגים ללא קושי רב בכמה מפלים יבשים נמוכים. הקניון עמוק ובשעות אחר הצהריים אפשר להנות מהצל שהוא מטיל על השביל.

בקצה הקניון, שביל ישראל פונה צפונה עם שביל בסימון שחור. כדי להגיע אל חניון הלילה שחורת, ממשיכים עם דרך כלי רכב שמובילה אל כביש 90. לאחר הליכה קצרה מגיעים לחניון.

המלצות בסביבה

• הר יואש מתנשא מעל כביש 12 ושביל ישראל עם כ-70 מטר גובה. נקודת תצפית נפלאה אליה ניתן לעלות בדרך ג'יפים.

נקודות עניין לאורך המסלול קניון שחורת, תצפית הר שחורת, 'גיא אבוד', עין נטפים.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל

🔰המדריך בעמוד זה הוא להולכים מדרום לצפון. מטיילים מצפון לדרום? עברו לכאן
למקטע הקודם
אילת – הר יהורם (56)
למקטע הבא שחורת – באר אורה (54)
מדריך שביל ישראל בנגב (מקטעים 37-56)
העמוד הראשי של שביל ישראל

🏡 המלצת לינה באזור בית ספר שדה אילת

✏️ כתב: איציק בן דב, רכז סימון שבילים, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על הטבע בנגב?