תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 24:
צובה - צור הדסה

שביל ישראל מציע טיול בנוף הררי ירוק בהרי ירושלים, הכולל עליות וירידות, תצפיות נוף, מעיינות נקבה ובריכות מרעננות, שרידי חקלאות הררית קדומה וקטע עירוני בתוך ירושלים.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-28 ק"מ, יש כמה אפשרויות קיצור ומומלץ לבחור בהן בימים חמים בקיץ.

עונה מומלצת בעיקר בעונת הפריחה – ינואר-אפריל. מתאים גם לסתיו, סביב נובמבר – עם נופי שלכת בחלק מהמסלול. אפשרי גם בקיץ, בזכות כמה מעיינות להתרעננות ואף לרחצה, אך אז מומלץ לטייל רק בחלק מהמקטע.

אופי המסלול עליות וירידות ברמה קושי בינונית, חלקן בצל עצים וחלקן בנוף פתוח. בזכות המעיינות לאורך המסלול ואפשרויות הקיצור הרבות – ניתן לטייל במסלול גם ביום חם יחסית, אך לא מומלץ ללכת בו ביום חם בשעות הצהריים.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) שער הכניסה לקיבוץ צובה.
נקודת סיום (מצפון לדרום) צומת צור הדסה או עין קובי.
נגישות לתחבורה ציבורית בכניסה לגבעת יערים ולצובה. בצומת צור הדסה.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

חשוב לדעת

• בימים חמים בקיץ מומלץ לטייל רק בחלק מהמקטע. למשל, בחלקו הראשון של המקטע, מצובה ועד צומת אורה-עין לבן בירושלים.
  • תוואי השביל במקטע זה השתנה, המפה המודפסת העדכנית היא מפה 9 "יהודה וירושלים" מהדורה 2019. אם אתם מטיילים עם מפה ממהדורה קודמת, שימו לב שהמסלול אינו עדכני: בעבר השביל עלה מנחל שורק, כק"מ מזרחה לחניון סטף תחתון, אל ואדי יוסוף, עין חנדק, עין שריג ומעיינות רכס עמינדב עד חורבת סעדים ומשם ירד לנחל קובי. כיום קטע זה אינו חלק משביל ישראל.
  •  מים ומזון: יש כמה נקודות מים בצמוד ובאזור השביל. בתחילת המסלול בקיבוץ צובא, ליד הירידה לסטף, בשכונת עין כרם ובשכונת קרית מנחם. בעין כרם ובקרית מנחם ניתן לקנות אוכל. "גזלן" נמצא לרוב ליד כיכר הסטף, לפני הירידה לסטף.
עין כרם מוקפת ביער באזור הררי. מקטע 23 בשביל ישראל
עין כרם במקטע 23 בשביל ישראל. צילום: מרים בן דב

תיאור המסלול

נכנסים לקיבוץ צובה וחוצים אותו. עוברים ליד מלון בלמונט ואחרי כמה דקות מגיעים לשער היציאה המזרחית של הקיבוץ, שלרוב סגור לרכבים אך אין בעיה לעבור דרכו רגלית.

כביש המטעים של הקיבוץ עולה מזרחה ומגיע למרגלות תל צובה. כאן מומלץ לעשות שתי גיחות קצרות מהשביל, לפי השילוט:

1. שמאלה בכיוון צפון ולמעלה – אל עתיקות המבצר הצלבני בלמונט בתל צובה. הגדר מונעת כניסה למבצר מטעמי בטיחות. מומלץ להמשיך עד הצד המערבי לתצפית יפה (5-8 דקות הליכה לכל כיוון).

2. ימינה ומעט למטה – לפי השילוט אל האלון העתיק. זו פינת חמד מוצלת עם ספסלים, שלידה גם עץ זית עתיק ומרשים לא פחות מהאלון (כ-5 דקות הליכה לכל כיוון, ללא שביל מסומן אבל בשביל ברור למדי).

ממשיכים 1 ק"מ על הכביש הפנימי בכיוון מזרח, ויורדים ממנו דרומה לפי סימון ושילוט. אחרי כ-300 מטרים מגיעים לדרך עפר. השביל ממשיך שמאלה וימינה למטה, אך קודם עדיף לפנות ימינה ואחרי כ-100 מטרים שמאלה, לפי השלט לעין צובה – פינת חמד בה ניתן לשטוף פנים במים וכמובן לערוך הפסקת קפה.

מדרך העפר הזו השביל יורד בקטע יפה של חורש, ואחרי כמה דקות מתחיל לעלות במתינות בדרך עפר נופית עד כיכר הסטף.

חוצים את כיכר הסטף מזרחה, שם ניצב בדרך כלל "גזלן". ברז מים אין כאן, ובמקרה הצורך אפשר לעלות ימינה כ-200 מטרים עד חניון סטף עליון, שם יש ברז.

השביל יורד מכאן פחות מקילומטר, אל מעיינות הסטף – אחד המקומות הפופולריים בהרי ירושלים. כאן כדאי להתעכב ולהיכנס לנקבה של עין ביכורה, בעזרת פנסים. זו נקבה גבוהה ובסופה מערת נטיפים קטנה. המהדרין, שלא חוששים לזחול, יעברו גם בנקבה העליונה של עין סטף.

אחרי כל היופי של הסטף, השביל יורד בכמה מאות מדרגות חדשות למדי אל נחל שורק. כאן יש חניון גדול ומעט שולחנות פיקניק. מכאן ההליכה כמעט מישורית במעלה נחל שורק.

כעבור כקילומטר יש נקודת פיצול שבילים. שביל מסומן ירוק עובר דרך ואדי יוסוף המקסים אל עין חנדק, עין שריג, מעיינות רכס עמינדב וחורבת סעדים. שביל ישראל ממשיך עם נחל שורק עד צומת כרם, וממשיך מצפון לכביש העולה לעין כרם.

מכיכר עין כרם, השביל ממשיך בקטע קצר על מדרכה בצדו השמאלי של הכביש. אחריו פונים שמאלה על דרך עפר בין עצי זית אל "ואדי התימנים". מטפסים עם הערוץ ומייד רואים את בתיה של שכונת עין כרם.עוברים עם השביל ליד הגינה הקהילתית של תושבי השכונה, ומטפסים בסמטה יפה – "מדרגות גן עדן״ – אל הרחוב המרכזי של השכונה. מומלץ לשוטט בשכונה המיוחדת, לבקר בכנסיית יוחנן בהרים בשעות הפתיחה, להיכנס לגלריות ולחנויות או לנוח בבית קפה או גלידריה.

מכאן השביל ממשיך מזרחה, מטפס בין טרסות ושרידי בוסתנים אל מעל השכונה. כדאי להעיף מבט לאחור – לתצפית יפה על שכונת עין כרם. עוברים ליד בור נעמי – נקודת מנוחה מוצלת ונחמדה. בהמשך השביל חולף לצד המוסד "אלווין" – בית לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. מגיעים למדרגות אבן שאיתן עולים לרחוב הנרייטה סאלד. לאחר חציית הכביש אל שכונת קרית מנחם, יוצאים "לסיור ברחבי העולם" דרך הרחובות איסלנד, ניקרגואה ופנמה – אל פאתיה הדרומיים של ירושלים.

מכאן השביל יוצא מהעיר דרומה, עובר ב"גן המקווה" ויורד בדרך מעט תלולה אל נחל רפאים, דרומה, מערבה ואז שוב דרומה. מעט לפני סוף הירידה, מגיעים לפינת חמד רטובה – עין לבן. יש כאן מערכת מדורגת ובה כמה מעיינות ובריכות. המעיין פופולרי בקרב הירושלמים, ובסופי שבוע עלול להיות מאד עמוס.

מעין לבן ממשיכים כ-2 ק"מ לכיון דרום-מזרח, במקביל למסילת הרכבת. השביל פונה פנייה קלה למעלה ומגיע אל עין אל-בלד. גם כאן יש בריכת מים מתאימה לשכשוך, ופחות עמוסה מעין לבן.

מכאן השביל שוב יורד לדרום-מזרח, פחות או יותר על קו גובה מעל מסילת הברזל. הוא מתפתל כמעט 5 ק"מ במקביל למסילה ומצפון לה, ואז חוצה אותה במעבר תחתי לכיוון דרום, ומתחיל לעלות בוואדי יבש.

אחרי שחוצים דרך עפר מסומנת, מתחיל קטע יפה ומוצל  – נחל קובי. הולכים עד פינת החמד עין קובי. לאחרונה אזור המעיין עבר פיתוח יפה, עם פינות פיקניק מוצלות, ובוסתנים ישנים שבהם חלק מהעצים והגפנים עדיין נותנים פרי. ניתן לרדת במדרגות נוחות למעיין – מערה קטנה וחשוכה – ולהרטיב רגליים במים, ניתן להיכנס פנימה בזחילה אל נקבה יבשה, עד לפיר ולסולם נח העולה בו.

אל עין קובי יורד גם כביש הפונה מכביש 385 כחצי ק"מ מזרחית לכניסה למבוא ביתר. מי שמעוניין לקצר יכול לעלות בו, ברגל או בטרמפ, אל מבוא ביתר. שביל ישראל ממשיך מערבה עוד כ-5 ק"מ אל צומת צור הדסה.

ידעתם ששביל ישראל הגיע לירושלים בזכות יוזמה חברתית וקהילתית? הסיפור המלא כאן

המלצות בסביבה

• עין כרם ואתריה: כנסיית יוחנן בהרים, מעיין מרים, כנסיית הביקור, מתחם האחיות ציון, גלריות, סמטאות יפות בתי קפה וחנויות.
  • יקב צובה: טעימות והסבר על יין בתיאום מראש.
  • מתחם מנזר יוחנן במדבר באבן ספיר: נגיש בכביש צר המתפתל מתוך המושב.

נקודות עניין לאורך המסלול הר צובא ועין צובא. מעיינות וניקבות הסטף. שכונת עין כרם. בריכות עין לבן. נחל קובי ועין קובי.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתבו: איציק בן-דב, רכז סימון שבילים. עומר שפירא, רכז תוכן אגף תיירות, החברה להגנת הטבע.

רוצים גם לטייל וגם לשמור יחד על הרי ירושלים?