תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 25:
צור הדסה - צומת האלה

שביל ישראל מציע טיול בנוף הררי ירוק בהרי ירושלים ושפלת יהודה, הכולל תצפיות נוף, מעיינות נקבה ושרידי חקלאות הררית קדומה.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-20 ק"מ, יש אפשרויות קיצור.
עונה מומלצת סתיו, חורף, אביב – בעיקר בשיא הפריחה בפברואר עד אפריל.

אופי המסלול עליות קלות, אך בעיקר בירידה מתונה. חשוף לשמש ברובו, עם מעיינות ונקבות להתרעננות.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) צומת צור הדסה (כביש 385).
נקודת סיום (מצפון לדרום) צומת האלה (כביש 38, חצי ק"מ צפונית לצומת).
נגישות לתחבורה ציבורית צומת צור הדסה. צומת האלה.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

אזור ירוק ומלא אבנים ליד שדה. מקטע 24 בשביל ישראל
מקטע 24 בשביל ישראל. צילום: מרים בן דב

תיאור המסלול

השביל חוצה את הכביש הראשי בכיכר ליד צור הדסה (בשונה מהשרטוט במפות הישנות). ממשיכים ללכת מערבה, מצומת צור הדסה מערבה עד חורבת דורבן – נקודת תצפית יפה שבה מעט שרידי עתיקות.

מכאן יורדים בירידה מעט תלולה לאורך ק"מ עד נחל מטע. בתחילת האביב הפריחה כאן בשיאה, כולל ריכוז תורמוס ההרים שלרוב פורח עד אמצע מרץ.

השביל עובר סמוך למושב מטע וממשיך עד חורשה מרשימה ומיוחדת במינה של דקלי וושינגטוניה גבוהים, חלקם שרופים.

מייד לאחר החורשה, פינת חמד רטובה – עין מטע, הכולל בריכת שכשוך חיצונית. שימו לב: במפות ישנות השביל עולה אל חורבת חנות ויורד ממנה בדרך הקיסר. זו דרך יפה אך אינה חלק מהשביל כיום.

ממשיכים מערבה בדרך עפר אל חירבת תנור. בניגוד לשמה דווקא קריר כאן, בחירבה יש נקבת מים באורך של כ-30 מטר שבה ניתן ללכת עם פנס. אך קשה מאוד למצוא את הכניסה לנקבה הנחבאת בין עצי תאנה.

מכאן ההליכה בדרך עפר חשופה לשמש ברובה, ממשיכים בירידה מתונה עד כביש 384. מעט לפני הכביש יש ברז של מקורות, אך לא תמיד הוא פעיל. לדברי מטיילים, יש לפתוח ברז אדום סמוך אליו.

מכביש 385 נמשיך מערבה אל קיבוץ נתיב הל"ה. בסמוך לאנדרטה ניתן למלא מים.

כמה מילים על נתיב הל"ה: הקיבוץ, המכונה נתיבל'ה, נקרא על שם מחלקת הל"ה שעברה באזור בדרכה להביא אספקה ליישובי גוש עציון הנצורים. במורדות הר סנסן, בגבעה הנקראת על שמם, נתקלו 35 הלוחמים בערבים תושבי ג'בעה וצוריף ונקלעו לקרב ארוך והרואי שבסופו נהרגו כולם. כוחות בריטיים שהגיעו מאוחר יותר הביאו את הגופות לירושלים. השביל עובר קרוב מאוד לאנדרטה שהוקמה לזכרם בכניסה לקיבוץ. מומלץ להיכנס ולהתרשם מהמקום ולקרוא את שירו המצמרר של חיים גורי – "הנה מוטלות גופותינו".

יוצאים מהקיבוץ ונחצה את כביש 375 דרומה במעבר תחתי מתחת לגשר נחל האלה. הולכים במקביל למושב אדרת, שממערב לו יש מעבר אל חורשת חרובים. מעבר לחורשה יש חניון עם שולחנות בצל אורנים – נקודה נוחה להפסקה.

עוד עלייה קצרה דרך שביל אש מובילה אל נקודת מפגש עם שביל מסומן כחול שמתקדם על גב השלוחה אל תל שוכה. מלבד פרסומו בזכות תורמוס ההרים הצובע אותו בכחול בין אמצע פברואר לאמצע מרץ, זהו יישוב עתיק גדול שנחפר חלקית בלבד. בראש הגבעה יש שרידי חומות ומבנים, בורות מים (זהירות לא לרדת מהשביל המסומן) ועוד עתיקות. לא פחות חשוב – תצפית יפה על עמק האלה וגבעות השפלה.

בין היתר אפשר להשקיף אל אזור הקרב המפורסם ביותר בתנ"ך – הקרב בין דוד לגוליית שהתרחש "בין שכה ובין עזקה" . עזקה התנ״כית, שלידה עמד צבא הפלישתים, מזוהה עם תל עזקה, הגבעה הבולטת 5 ק"מ מערבה מכאן. עוד בתצפית – ההתפשטות הגדולה של העיר בית שמש, שהשכונות החדשות שלה מרוחקות כ-6 ק"מ ממרכז העיר ולצערנו כבר "כבשו" כמה גבעות יפות. בכיוון מזרח רואים היטב את האזור בו הלכה מחלקת הל"ה – הר סנסן – ואת הכפרים ג'בעה וצוריף למרגלות הרי יהודה ויישובי גוש עציון למעלה.

השביל חוצה את הגבעה לאורכה ויורד לצפון מערב עד כביש 375. חוצים את הכביש במעבר מים אל מטעי השקדים של קיבוץ נתיב הל'ה, ועוברים בין חלקות המטע אל שמורת עצי השיטה המלבינה – קפיצה קטנה לנוף סוואנה אפריקאי.

השביל חוצה את ערוץ נחל האלה וממשיך בין חלקות השקדים אל הרכס שבצפון עמק האלה. עוברים על הרכס לצידו של אתר ארכיאולוגי מעניין – חירבת קיאפה. השביל עובר למרגלותיה, אך מומלץ מאוד לעלות 200 מטר צפונה לסיור באתר.

חורבת קיאפה זכתה לפרסום רב ואף הוקדשה לה תערוכה מיוחדת במוזיאון ישראל. לדעת רוב החוקרים, זו היתה העיר הכי רחוקה מירושלים לכוון ארץ הפלישתים, באתר התגלו ממצאים רבים המעידים על יישוב יהודי בימי ממלכת דוד ושלמה, שבניגוד לכתוב בתנ"ך כנראה לא הייתה גדולה במיוחד. השרידים המרשימים כיום בשטח הם החומה ושני שערים, במזרח ובמערב הישיוב. בשל שני השערים יש השערות כי זו שעריים המקראית.

חוזרים מחורבת קיאפה אל השביל וממשיכים מערבה עד כביש 38. כאן כדאי להדרים חצי ק"מ במקביל לכביש אל צומת האלה, שמדרום לה יש מים, אוכל ושתייה בתחנת "פז". זהו גם המקום שבו כדאי לחצות את הכביש.

המלצות בסביבה מתחם בר בהר. חורבת חנות. מנזר בית ג'ימאל. קיבוץ נתיב הל"ה.

נקודות עניין לאורך המסלול חירבת דורבן. מעיינות נחל מטע. קיבוץ נתיב הל"ה. תל שוכה. חירבת קיאפה.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתב: עומר שפירא, רכז תוכן אגף תיירות, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על השפלה?