תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 23:
לטרון - צובה

טיול בנוף ירוק, המחבר בין גבעות השפלה והרי יהודה. שביל ישראל עובר בין אזור מיוער לשבילים ודרכי עפר חשופים לשמש.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-28 ק"מ, יש כמה נקודות קיצור.
עונה מומלצת בעיקר בעונת הפריחה – ינואר-מרץ. מתאים גם לסתיו ולאביב. בקיץ לא כדאי לטייל בשעות הצהריים.

אופי המסלול (בהליכה מלטרון לצובה) בתחילה הליכה בנוף גבעות מתונות עד מסילת ציון. בהמשך עלייה מעט תלולה לרכס שיירות וירידה תלולה למדי לנחל כסלון. ההליכה מנחל כסלון לצובא היא בעלייה מתונה וממושכת. חלק מהמסלול מוצל, אך לא עוברים ליד מעיינות בדרך.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) לחניית רכבים – לטרון, תחנת דלק אלון. למגיעים בתחבורה ציבורית – צומת חטיבה 7.
נקודת סיום (מצפון לדרום) קיבוץ צובה.
אפשרויות קיצור ניתן לקצר את המסלול אל שואבה ומחלף שורש – שם עוברים אוטובוסים רבים.
נגישות לתחבורה ציבורית צומת לטרון ממזרח לתחנת דלק אלון. בכניסה לגבעת יערים ולצובה.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

חשוב לדעת

• מים ומזון: יש כמה נקודות מים בצמוד ובאזור השביל. ליד תחילת המסלול בלטרון יש חנות אלונית בתחנת הדלק. במסילת ציון יש חנות בתחנת פז. בהמשך אין ברזים ליד השביל, אך ניתן ללכת 1 ק"מ אל מושב בית מאיר להצטיידות.

תיאור המסלול

מצומת חטיבה 7 השביל נמשך מזרחה לאורך הגדר הדרומית של מנזר לטרון. במתחם המנזר אפשר לבקר בכנסייה, להשתמש בשירותים, למלא מים וגם לקנות יין.

אחרי המנזר, יש עלייה קלה אל הגבעה ממזרח למנזר. שם, בין העשבים הרבים, שוכנים שרידיו של מבצר צלבני. שמו הצרפתי הוא "לה-טורון-דה-שבאלייה" – ועם השנים הוא הפך ללטרון. בזמן שאתם מתרגלים את המבטא הצרפתי, אפשר להינות מהנוף היפה. חשוב: המקום אינו מוסדר וההליכה על גבי המבנים עלולה להיות מסוכנת.

השביל יורד עם סימון אדום לכיוון דרום, ומתקדם דרך כרמי זיתים וענבים אל ערוצו של נחל נחשון, שעטור בפס רחב של קנים. מהנחל ממשיכים מרחק קצר אל פינת יער נטוע, ובה פונים מזרחה.

הולכים על דרכי עפר בין יער אורנים לכרמי ענבים. בצומת עם דרך מסומנת שחור נמצא חניון קק״ל – בנקודה שמופיעה במפה בשם ״עין חילה״. זוהי נקודה נעימה להפסקה ומנוחה. על שלטי ברזל במקום אפשר לקרוא על האירועים ההיסטוריים שהתרחשו כאן במלחמת העצמאות, במסגרת החיפוש אחר דרכים עוקפות להעברת תחבורה ואספקה לירושלים הנצורה.

שביל ישראל פונה שמאלה עם הדרך שמסומנת בשחור, ועובר דרך יער אורנים אל התצפית על שער הגיא מגבעת חתול. בנקודת התצפית מונח לוח ברזל בצורת מגילה, ועליו מופיעות מילות השיר ״באב אל-וואד״, שירו של חיים גורי על הקרבות על הדרך לירושלים ועל שיירות האספקה שעברו כאן בדרכן לירושלים הנצורה.
השביל יורד מהגבעה עם דרך עפר ומתחבר אל דרך סלולה מסומנת אדום, ופונה מזרחה אל מעבר מתחת לגשר של כביש 38.

עוברים מתחת לכביש ומגיעים לחניון מח"ל. כאן ישנם ספסלי פיקניק, ועם קצת מזל גם מים בברז. מומלץ לבקר באנדרטה החשובה לזכר חללי מח"ל ולהעניק כבוד למתנדבי חוץ לארץ במלחמת העצמאות.

אחרי הפסקת הקפה בחניון מתחילה עלייה תלולה יחסית – של כ-300 מטר גובה לאורך 2 ק"מ – שנמשכת עד משלט 21. הנוף מצדיק את המאמץ. בפסגה חפשו שביל קטן לא מסומן, ובהליכה של כ-50 מטר לכיוון צפון תגיעו אל פינת תצפית נפלאה מעל כביש שער הגיא. יש בה גם ספסל רומנטי… חזרו לפסגה וקראו את השורות שכתב חיים גורי. זה המקום למצוא ביו-טיוב את השיר באב-אל-וואד, בביצוע יפה ירקוני או שלמה גרוניך, לבחירתכם.

ממשיכים מזרחה, ובירידה מהגבעה עד צומת דרכים משולט, שבו פונים שמאלה ועולים מעט אל ספסל נוסף מול הנוף ומעל כביש שער הגיא. בתוך כמה דקות הליכה מגיעים אל האנדרטה של משלט 16, הנמצאת מימין לשביל. זהו עוד אתר עם נוף יפה לסביבה, והשלטים שבו מספרים  על האירועים במקום במלחמת העצמאות.

השביל ממשיך מזרחה בירידה מתונה: הדרך מתעקלת שמאלה ושוב ימינה עוברת עוד חניון ובתוך 5 דקות הליכה לכיוון דרום-מזרח מגיעים לחניון ליד הכביש למושב בית מאיר. מעט לפני החניון יש נקודת תצפית טובה על דרך בורמה. אם יש צורך במים – המושב נמצא 1 ק"מ מכאן, ימינה במעלה הכביש.

חוצים את הכביש והולכים 2 ק"מ בירידה קלה בדרך נוף, עד שלפתע השביל עוזב את הדרך שמאלה ויורד בצורה תלולה למדי בין האורנים אל ערוץ נחל כסלון ומערת בני ברית. בסוף הירידה, הציצו אל המערה שהיא אתר הנצחה בליבו של יער הקדושים – יער נטוע ובו כ-6 מיליון עצים.

קטע ההמשך פחות דרמטי ויותר רגוע. ממערת בני ברית עולה השביל דרומה מערוץ נחל כסלון, עד שהוא פוגש דרך נוף ההולכת מזרחה עד כביש הגישה ליישוב גבעת יערים. ניתן לסיים כאן, או להמשיך בשולי מטע תפוחים. יוצאים משער המטע אל דרך עפר ולאחר כברת דרך קצרה מגיעים לשער קיבוץ צובה.

המלצות בסביבה

• בסמוך מאוד לשביל, מומלץ להקדיש זמן לביקור במנזר לטרון ולבנסייה הגדולה.
  • היישוב נוה שלום –וואחת אל סאלם. ביישוב היפה נמצאים בין השאר בית ספר דו-לשוני, בית הדומיה הייחודי, מרכז סמינרים ובית הארחה.
  • שמורת המסרק – בין השביל למושב בית מאיר, עם תצפית נהדרת ושפע עצים ופריחה באביב.
  • יד השמונה והגן התנ״כי – כמה דקות נסיעה ממחלף הראל ואתם בפינלנד, כלומר ליד בית הארחה מעצי אורן פיני בכפר שהוקם על ידי נוצרים פינים. בית ההארחה הוקם לזכר 8 יהודים שנשלחו למחנות המוות בזמן השואה. מתחת לבית ההארחה ולמסעדה הצופה לנוף נפלא, נמצא גן עם מתקנים חקלאיים בסגנון קדום.

נקודות עניין לאורך המסלול מבצר לטרון. נוה שלום. דרך בורמה – הסרפנטינות. משלטי רכס שיירות. מערת בני ברית.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתב: עומר שפירא, רכז תוכן אגף תיירות,  החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על השפלה?