תוצאות חיפוש

השכנים שעזרו לשביל ישראל להגיע לירושלים

שירה מיטרני

זו אולי עובדה מפתיעה, אבל עד לפני שש שנים שביל ישראל כלל לא עבר בירושלים.

מה גרם לשינוי? מאחורי התוואי היפה של השביל, העובר דרך השכונות עין כרם וקריית מנחם, מסתתר סיפור על יוזמה חברתית ושיתוף פעולה עם תושבי השכונה וגופים נוספים בעיר.

איציק בן דב, מיחידת מסמני השבילים של החברה להגנת הטבע, ורות בכר, תושבת שכונת עין כרם – עם הסיפור המלא.

שביל ישראל בעין כרם
שביל ישראל בעין כרם. צילום: מרים בן דב

״השאלה 'למה שביל ישראל לא עובר בירושלים?' הופנתה אלינו פעמים רבות", מספר איציק בן דב מהוועדה לסימון שבילים של החברה להגנת הטבע. בן דב הוביל את השינוי שבעקבותיו שביל ישראל, שעבר דרך עין חינדק ושביל המעיינות בקרבת ירושלים – נכנס אל העיר עצמה.

"בואו נחבק את עין כרם ונעשה שביל מסביבה כדי לשמור עליה", מספרת רות בכר, תושבת השכונה, על היוזמה של התושבים המקומיים שהיו שותפים לפרויקט. "הרעיון שלנו בא מתוך אהבה אמיתית לנוף, לאוויר ולהיסטוריה של השכונה. ידענו שהשביל יזמין אנשים שאוהבים טבע שיוכלו להתאהב בה כמונו".

ב-2015, ביוזמה משותפת של החברה להגנת הטבע, קק"ל, רשות הטבע והגנים ועיריית ירושלים, החל תכנון התוואי דרך העיר. התוואי שסומן, לאחר תהליך תכנון ותיאום שנמשך כשנתיים, דרש שיתוף פעולה עם עיריית ירושלים, ועדי השכונות וגם עם בעלי קרקעות פרטיים – בעיקר מוסדות נוצריים בשכונת עין כרם.

"לאחר סיום שלבי התכנון והתיאום נאלצנו לחכות עם הסימון עצמו, כי העבודות להנחת קו הרכבת הקלה מהר הרצל לבית החולים הדסה קטעו את התוואי״, מספר בן דב. ״במהלך תקופת ההמתנה לאישור המעבר דרך מסלול הרכבת, קיבלה התוכנית להעברת שביל ישראל דרך ירושלים חיזוק חשוב ומשמעותי – זאב אלקין, שהיה אז השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת, נתן את ברכתו למהלך", הוא מוסיף.

מטיילים בשביל עין כרם
מטיילים בשביל עין כרם. צילום: רות בכר

השכנים התגייסו לסייע

בתחילה, רבים מתושבי השכונה השכימו קום והגיעו מדי שבוע לסייע לשפר את תוואי השביל בשטח הפתוח. הם חיברו שבילים עתיקים סביב עין כרם והכשירו את החיבורים ביניהם לשביל אחד מעגלי, שעובר דרך הנקודות המיוחדות של המקום. עם הזמן, מספרם הצטמצם ושלושה תושבים מסורים ומתמידים המשיכו לעבוד על השביל.

בעקבות ההצלחה עם שביל ישראל, התושבים יזמו גם כמה שבילים מסביב לשכונה, שמשלימים מעגל: השבילים עוברים בתוך השכונה, על הטרסות ההיסטוריות שמסביב לה וגם בתוך חורש יפה – שמזמנים למטיילים תצפיות על השכונה הציורית מכיוונים שונים.

בנוסף לאהבה לטבע, היה עוד מניע בהקמת שביל עין כרם. בכר מספרת שהשביל היה ניסיון להגן על השכונה מפני פגיעה. "אנשי עין כרם מאוד ירוקים ורוצים לשמור על הכפר עצמו והאזורים החקלאיים מסביב לה –  בורות המים, הטרסות, מערות היקב והשומרות. עין כרם עשירה מאוד ואנחנו מעוניינים שהיא תוכרז כאזור לשימור. ידוע ששביל המסומן בחברה להגנת הטבע הוא דבר שמתחשבים בו מאוד, והוא טיעון חזק להגנה על המקום מפני הריסה".

המלצה לטיול מסביב לעין כרם

בן דב, שהוביל את הפרויקט מטעם החברה להגנת הטבע, מוסיף המלצה אישית למטיילים שמתעניינים באזור:

אפשר לצאת לטיול מעגלי  בשבילי עין כרם ממעיין מרים. מהמעיין שצמוד למסגד יורד שביל בסימון ירוק (לצד מבנה השירותים הציבוריים) אל כיכר עין כרם, דרך הטרסות היפות שבנויות על המדרון שמדרום לשכונה. כשמגיעים לכיכר פוגשים בסימון של שביל ישראל, ושם פונים ימינה עם שביל ישראל וחוזרים אל השכונה דרך כרם זיתים ותיקים.

במעלה 'עמק התימנים', בסוף העלייה בוואדי, מגיעים לגינה הקהילתית. כאן עוזבים את שביל ישראל ופונים עם שביל מסומן בצבע ירוקש מאלה אל מורדות הר הזיכרון (ההר שעליו נמצא מוזיאון יד ושם). בקטע זה השביל עובר מצפון לעין כרם.

לאחר שהשביל הירוק פוגש שביל בסימון שחור, ממשיכים בקטע קצר עם הסימון השחור עד צומת עם שביל כחול בערוץ הנחל. מהערוץ ממשיכים עם השביל הכחול בחזרה אל תוך השכונה. בדרך עוברים ליד מעיין שכבה קטן – עין סוף.

כשמגיעים למרכז השכונה, פוגשים שוב בשביל ישראל ועולים דרומה אל בור נעמי. בעלייה בין הטרסות ההיסטוריות שמים לב למדרגות האבן שנבנו בעמל רב על ידי תושבי השכונה לנוחיותם של המטיילים בשביל ישראל. בור נעמי הוא בור קדום חצוב בסלע הקשה. לצד הבור שרידי מדרגות חצובות. מרחק קצר אחרי הבור, בנקודה שבה שביל ישראל מתעקל שמאלה אל המשך העלייה לקריית מנחם, פונים ימינה עם השביל הירוק. בקטע זה של השביל נהנים מתצפיות יפות על השכונה מכיוון דרום.

השביל פונה ימינה ויורד בחזרה אל השכונה, אל מעיין מרים. את קטע הירידה שמסיים את הטיול, הולכים בין קירות אבן על כביש הגישה אל כמה מוסדות נוצריים, מנזרים ומוסד טיפולי".

לסיור וירטואלי בשביל סובב עין כרם לחצו כאן

רוצים לשמור יחד על הטבע?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו