תוצאות חיפוש

עוד פגיעה בטבע בחסות קצא"א:
דליפת דלק במפרץ אילת

יפתח כרמלי

המשרד להגנת הסביבה דיווח על דליפת דלק במסוף קצא"א במפרץ אילת. לצערנו, אנחנו לא מופתעים.

דליפת דלק ממיכלית במסוף קצא
דליפת דלק ממיכלית במסוף קצא"א, מפרץ אילת. צילום: עוז גורן, המשרד להגנת הסביבה

קצא"א עשו זאת שוב: אותרה דליפת דלק ממכלית במסוף קצא"א במפרץ אילת. לפי שעה, הדלק נחסם באמצעות חוסמים שנפרסו סביב המכלית – כך לפי המשרד להגנת הסביבה.

היינו אומרים שאנחנו מופתעים ומזועזעים, אבל החלק הראשון יהיה שקר. לצערנו, אנחנו לא מופתעים בכלל – ההתנהלות המסוכנת של קצא"א כבר הובילה לחלק מהאסונות האקולוגיים החמורים ביותר במדינת ישראל, ואם התוכניות של קצא"א יתממשו – הסכנה רק תגבר.

נמל קצ״א במפרץ אילת
נמל קצ״א במפרץ אילת. צילום: אוראל רביבו

הצינור באמצעותו מובילה קצא"א נפט לאורכה של מדינת ישראל הוא ישן ורעוע. הוא נבנה אי שם בשנות ה-60, התחזוקה שלו לא מספיקה לפי חוות דעת של חוקרים ומדענים רבים, והוא שחוק ופגום.

למרות כל הממצאים האלה, הוא ממשיך להוביל כמויות של נפט – ואם יתממש ההסכם שנחתם עם האמירויות לפני כשנתיים, כמויות הנפט שיובלו בו יזנקו משמעותית. ואם עד עכשיו הצינור הישן הזה בקושי עמד בעומס – עכשיו אין לו סיכוי.

שמורת עברונה אחרי זיהום הנפט
אסון זיהום הנפט בשמורת עברונה. צילום: נועם וייס

עדות לסכנה העצומה הזאת כבר קיבלנו ב-2014, ובגדול: 5 מיליון של נפט גולמי דלפו מצינור הנפט של קצא"א והגיעו לשמורת עברונה. הפגיעה היה בלתי נתפסת: הנזק לחיות הבר ולצמחייה באזור הוערך ב-100 מיליון שקלים, שיקום השמורה נמשך עד היום, כמעט עשור אחר כך, ורמת הזיהום של הנפט בקרקע עדיין גבוהה מאוד.

נעשה את זה פשוט: אסון אקולוגי בחסות קצא"א הוא לא שאלה של אם, הוא שאלה של מתי. הדליפה היום קטנה יחסית, והושגה עליה שליטה, אבל האסון האקולוגי הבא, שיסכן את הטבע הישראלי, כבר בדרך. ויש הרבה מה לסכן – הטבע המיוחד של מפרץ אילת.

רוצים לעזור לנו להגן על הטבע מפני קצא"א?

בואו להיות חברים להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו