תוצאות חיפוש

מצילים את ביצת הפולג

יפתח כרמלי

הישג חשוב לטבע בישראל – לא ייסלל כביש על ביצת פולג. כל הפרטים בכתבה

ינשוף שדות בביצת הפולג
ינשוף שדות בביצת הפולג. צילום: יותם לנרד

חדשות טובות לטבע: כביש לא ייסלל באזור ביצת הפולג – והטבע המיוחד של אזור השרון יישמר!

זו הצלחה נהדרת, אבל הדרך לשם הייתה ארוכה. בואו נתחיל מההתחלה:

משרד התחבורה ורכבת ישראל רצו להקים מסילות רכבת חדשות. למעשה, הם רצו להכפיל את כמות מסילות החוף מחיפה עד לתל אביב – משתי מסילות לארבע מסילות – ולזה לא התנגדנו בכלל. זה שדרוג משמעותי של תנועת הרכבות בישראל, זה מחזק את התחבורה הציבורית במדינה – ולזה כמובן לא נתנגד: שימוש בתחב"צ עדיף, סביבתית, על שימוש ברכב פרטי.

בין נתניה לשפיים, משרד התחבורה תיכנן להוסיף אפילו עוד 2 מסילות רכבת, כלומר 6 מסילות בסך הכל. המשמעות – 60 אלף נוסעים בשעה בחתך הזה. גם בזה תמכנו! אבל אז דברים התחילו להסתבך.

משרד התחבורה דחף לתוכנית עוד כביש חדש, ותיכנן להאריך את נתיבי איילון עד לנתניה, בסמוך למסילת הרכבת. וזו פגיעה בטבע שאנחנו לא מוכנים להשלים איתה.

לשמחתנו, בשבוע שעבר, לאחר מאבק ארוך של מאות רבות של מתנגדים – ארגוני סביבה ותחבורה, ביניהם ארגון מגמה ירוקה שהחתים מאות מתנגדים, מועצה אזורית חוף השרון ורשות הטבע והגנים – הוועדה לתשתיות לאומיות ביטלה את הוספת הכביש לתוכנית המסילות.

המשמעות: הנזק לביצה יצומצם משמעותית!

ברווזים בביצת הפולג
ברווזים בביצת הפולג. צילום: יותם לנרד

כואב אבל פחות

"גם מסילות הרכבת, לצערנו, יפגעו פגיעה מסויימת בביצת הפולג – אבל כשמסתכלים על כמות הנוסעים, זה מחיר שנכון לשלם, מה גם שפעילות הרכבת יחסית נקייה: אין דלקים, יש משמעותית פחות זיהום אור, הרעש הוא רק כשהרכבת עוברת, לעומת רכבים שעוברים כל הזמן", מסביר דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע.

במשרד התחבורה, מנגד, טענו כי הכביש אותו רצו להוסיף לתוכנית יהיה מסלול מיוחד לתחבורה ציבורית – אבל לפי נתוני רכבת ישראל, היה צפי שיעברו בו לכל היותר 60 אוטובוסים בשעה, כלומר: כמות הנוסעים פשוט לא שווה את הנזק שייגרם לטבע. "כמובן קיים גם החשש שבסופו של דבר הכביש הזה יהפוך לכביש רגיל, לתנועה של רכבים פרטיים", מוסיף בוימל.

טבע מיוחד ומסתורי. פרפור עקוד בביצת הפולג
טבע מיוחד ומסתורי: פרפור עקוד בביצת הפולג. צילום: יותם לנרד

ביצת הפתעה

ביצת הפולג היא בית לטבע ישראלי ייחודי – גדולה, לא לגמרי נגישה, ותמיד מפתיעה, גם לנו, שהטבע הוא עיסוק יומיומי מבחינתנו.

"אנחנו מגלים שם ציפורים נדירות, דברים שלא האמנו שיקננו שם, חתולי ביצות – מגוון מדהים", מספר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע.

"זה בית הגידול הלח הגדול ביותר במרכז הארץ – היחיד שעדיין גדול מספיק כדי שיהיו בו 'תעלומות', טבע נדיר ומיוחד שעדיין מצליח להפתיע אותנו", מפרט פרלמן. "צריך לעשות כל מה שניתן כדי לשמור על הביצה – כי כרגע היא לא שמורה. גם את זה אנחנו פועלים לשנות, ביחד עם רשות הטבע והגנים, ועד שזה יקרה – אנחנו חייבים להגן עליה כמה שיותר".

רוצות לעזור לנו לשמור על הטבע הישראלי?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו