תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 26:
צומת האלה - בית גוברין

שביל ישראל מציע טיול בנוף הגבעות בשפלת יהודה, הכולל תצפיות נוף, מערות, עתיקות ופריחה נפלאה בחורף.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-20 ק"מ, יש אפשרויות קיצור.
עונה מומלצת חורף – בעיקר בשיא הפריחה בינואר-פברואר, אביב, סתיו.

אופי המסלול מתון, עליות וירידות קלות, חשוף לשמש ברובו, חלקו עובר בחורש.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) צומת האלה (כביש 38, חצי ק"מ צפונית לצומת).
נקודת סיום (מצפון לדרום) כביש 38, תחנת הדלק "דלק" בית גוברין.
אפשרויות קיצור בין השאר, באמצעות דרך נוחה המחברת מכביש 38 אל חירבת צורה.
נגישות לתחבורה ציבורית צומת האלה, בפנייה לקיבוץ בית גוברין.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

חשוב לדעת

• כמו בכל גבעות השפלה, חשוב ללכת רק בשבילים ברורים בגלל החשש מנפילה לבורות פתוחים.
  • המערות בפארק בריטניה אינן מתאימות לביקורים.
מצפה משואה. מקטע 25 בשביל ישראל
מצפה משואה במקטע 25 בשביל ישראל. צילום: מרים בן דב

תיאור המסלול

מצומת האלה הולכים מערבה עד לעיקול. חוצים כביש פנימי ישן ועולים בעלייה מעט תלולה עד לדרך כורכר עם סימון שחור. פונים שמאלה ומייד ימינה, וממשיכים לעלות עד לחורבת שקלון. שרידי הכפר הביזנטי מפוזרים בין העצים, ללא שביל מסודר ביניהם. שימו לב: יש ללכת בין שרידי הכפר בזהירות מחשש לבורות פתוחים.

השביל יורד מהחורבה עד לחניון פיקניק הצמוד לפארק בריטניה. זהו מקום טוב לקפה ותצפית אל פארק בריטניה.

כמה מילים על פארק בריטניה: הפארק הטבעי הגדול הוקם בשנות ה-50 ומנוהל עד היום על ידי קק"ל, האחראית לחניוני הפיקניק הרבים, מטפלת בנטיעות העצים ועוד. זהו פארק ארוך, מתל עזקה בצפון עד תל גודד שמצפון לבית גוברין, הכולל את מרבית גבעות השפלה הגבוהה – ברמה של כ-400 מטר מעל פני הים. זהו אזור מגוון שחלקו הצפוני מכוסה בעיקר חורש או יער נטוע, וחלקו הדרומי הוא שטח פתוח עם מעט עצים. יש כאן עתיקות רבות ובעיקר מערות ובורות מים.

השביל ממשיך מערבה. אם יש זמן, מומלץ מאוד ללכת מערבה בשביל הבארות – מסלול מעגלי בן 3 ק"מ המסומן באדום. בפברואר פורחים כאן הרבה עצי שקד, עם שפע כלניות ועוד פרחים.

השביל חוצה את הכביש מליאון לעגור ומתקדם דרומה במקביל לו. אחרי כמה דקות הליכה, עוברים בקטע מקסים ונדיר למדי – שילוב של חורש טבעי ובוסתנים של כפרים עתיקים. ממשיכים עם השביל עד שמגיעים לחניון הפיקניק הגדול של קק"ל – חניון ליאון. מדרום לחניון ממשיכים עם השביל ומטפסים מעט עד שמגיעים לחורבת עקבה. גם כאן יש כמה שרידים לא מוסדרים ובור מים גדול שאליו ניתן להציץ אך לא להיכנס.

יורדים בדרך נוחה דרומה וחוצים את הכביש העולה למצפה משואה. עלייה קצרה ומעט תלולה בין עצי החורשה מובילה לנקודה הגבוהה באזור – מצפה משואה. חפשו ברז המים על קיר אבן, מזרחית לכביש הפנימי. במצפה יש שולחנות פיקניק בצל העצים המזמינים להפסקת קפה. מומלץ לבחור בשולחן בצד מערב הכולל גם נוף לשפלה הנמוכה, מישור החוף – וביום יפה עד לים התיכון מגוש דן עד עזה.

דרומית לחניון השביל פונה מהכביש שמאלה ויורד בקטע מוצל בין עצי החורש. אחרי ק"מ יוצאים לנוף פתוח ולדרך כורכר הממשיכה דרומה. אחרי הליכה קצרה מגיעים לחירבת צורה, ריכוז מבנים ישנים שרובם מכוסים עשביה. לכאן מגיעה דרך נוחה היוצאת מכביש 38 ליד הפנייה לנחושה. מי שמעוניין יכול לקצר כאן את המסלול ולהגיע לתחנת אוטובוס. זו גם נקודת גישה נוחה מי שרוצים לפגוש אתכם באמצע הדרך עם צידנית מלאה כל טוב.

ממשיכים עם שביל הכורכר דרומה עד שמגיעים אל תל גודד שממנו נשקף נוף נפלא. השביל יורד מתל גודד דרומה, חוצה גדר בקר ויורד אל ערוץ שמביל לדרך כורכר מסומנת בירוק. אחרי קטע הליכה קצר על הדרך, פונים ימינה לשטח של חורש דליל וגבעות חשופות. עוברים ליד מאהל בדואי ויורדים אל כביש בית ניר – בית גוברין. לאחר חציית הכביש, השביל עובר בעמק אל דרך עפר בצידו השני. על דרך העפר ממשיכים ללכת עד תחנת הדלק של בית גוברין.

המלצות בסביבה מתחמי מערות ומחילות בר-כוכבא, חורבת מדרס וחורבת בורגין. אוכל ביתי, יקבים ומבשלות בירה. גן לאומי בית גוברין. חנות העיצוב בעץ "קקדו" בצפרירים.

נקודות עניין לאורך המסלול חורבת שקלון. חירבת צורה. תל גודד.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתב: עומר שפירא, רכז תוכן אגף תיירות, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על השפלה?