תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 27:
בית גוברין - תל קשת

שביל ישראל חוצה את השפלה הנמוכה, דרך גבעות מתונות, כרמי ענבים, חורשות ושדות.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-21 ק"מ, יש אפשרויות קיצור.

עונה מומלצת שיא הפריחה בחורף – ינואר עד אמצע מרץ, אביב. אפשר לטייל בסתיו, אך אז אין פריחה.

אופי המסלול מתון, עליות וירידות קלות, חשוף לשמש ברובו וחלקו עובר בחורש.
נקודת התחלה (מצפון לדרום) תחנת הדלק בית גוברין.
נקודת סיום (מצפון לדרום) תל קשת.
נגישות לתחבורה ציבורית הפנייה לקיבוץ בית גוברין. הפנייה למושב אחוזם, מעט צפונית לתל קשת.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

חשוב לדעת

• כמו בכל גבעות השפלה חשוב ללכת רק בשבילים ברורים בגלל חשש מנפילה לבורות פתוחים.
  • שימו לב לא לשתות מהברזים ולא להיכנס לחלקות המעובדות. יש חשש מחומרי הדברה ודישון רעילים.
  • תל לכיש בתהליכי הכשרה לפתיחה כגן לאומי בתשלום (נכון לנובמבר 2021).
  • במושב לכיש יש מינימרקט להצטיידות.

תיאור המסלול

יוצאים מתחנת הדלק אל הצומת הקרובה וחוצים בזהירות את כביש 38. מעבר למעקה הבטיחות, השביל מטפס ימינה אל האזור הגבוה שמעל הכביש. הליכה קצרה במעלה הגבעה תוביל אותנו אל ״הווילה״ – שרידים של מבנה ערבי בן 2 קומות מכפר שנהרס בימי מלחמת העצמאות.

השביל ממשיך דרומה מצדו השני של המבנה ויוצא אל שטח פתוח. לאחר הליכה של כשעה בשולי השדות על דרך עפר, מגיעים לכרמי ענבים שמבשרים על שטחי החקלאות של מושב לכיש.

לאחר עוד כחצי שעה של הליכה לצד הכרמים מגיעים לכביש לכיש-אמציה. בעבר התנועה על הכביש הייתה דלילה, וכיום הוא סואן – לכן שימו לב בחצייה. ממזרח קמו כמה ישובים, בהם אליאב, נטע ובני דקלים, ויישובים קיימים הורחבו. אחרי ההתנתקות מרצועת עזה אוכלוסיית האזור גדלה באופן משמעותי.

מתקדמים על דרך עפר דרומה, וחולפים מתחת לתל לכיש – תל ארכיאולוגי גדול וחשוב. בין התגליות שנמצאו בו: ״מכתבי לכיש״ –  יותר מ-20 מכתבים על חרסים מסוף תקופת בית ראשון. ממשיכים על דרך העפר שלמרגלות התל, ולאחר הליכה קצרה עוברים ליד כרמי ענבים משמאל. בנקודה זו אפשר לסטות מעט מהשביל ולהתרשם מסיפורו המיוחד של התל. נקודה טובה לעצירה היא אחרי טיפוס קצר ימינה, אל האוכף שבתוך חורשת האורנים. בין הסיפורים הקשורים בתל: המצור של מלך אשור סנחריב על לכיש לפני כ-2,700 שנה, שאף מוזכר בתנ"ך. תיאור של המצור נמצא על תבליט שנמצא בנינווה ויש לו עדויות גם בתל. על מדרון התל הדרומי בכיוון האוכף נראים השרידים של סוללת המצור.

בצדו הדרומי של התל יש ברז מים וחניון פיקניק, וכחצי ק"מ משם – מינימרקט במושב לכיש.

חוזרים לשביל, אל דרך העפר שבשולי הכרמים וממשיכים דרומה. הולכים בין הכרמים כחצי שעה, ומעט אחרי הכרמים הדרומיים של מושב לכיש, השביל פונה מערבה. לצד הפנייה, חורשת עצי אקליפטוס – נקודה אפשרית להפסקת מנוחה.

הולכים מערבה לכיוון כביש 6, לצד מרחבים של שדות משמאל. עד כביש 6 חולפים דרך שתי חורשות  – שמציעות נקודות מנוחה מוצלות. מממערב מתגלים מרחבי מישור החוף הדרומי באזור אשקלון, ולפניהם תנועת הרכבים על כביש 6.

בנקודה שבה השביל מגיע אל הגדר שתוחמת את אזור הכביש, הוא פונה דרומה (שמאלה) ממשיך לאורך הגדר במגמת ירידה אל ערוצו של נחל אדוריים – יובל גדול של נחל השקמה שמוצאו באזור חברון. עם ערוץ הנחל ממשיכים מערבה בכיוון זרימתו לים. חוצים את כביש 6 ואת מסילת הברזל באר שבע-קריית גת מתחת לגשרים שנבנו מעל הערוץ.

השביל ממשיך עם הערוץ בין מסילת הרכבת לכביש 40,. גם את כביש 40 חוצים מתחת לגשר שמעל ערוץ הנחל. בצידו השני של הגשר מזדקר עץ דקל בודד, מעבר לו נמצאת תל קשת וכאן מסתיים המקטע.

כדי להגיע לנקודה שבה רכב יוכל לאסוף אותנו, יש 2 אפשרויות: להתקדם צפונה לאורך כביש 40 עד הכניסה למושב אחוזם, או הליכה ארוכה יותר דרומה אל הכניסה לחוות פיליפ.

נקודות עניין לאורך המסלול  תל לכיש – אתר מקראי גדול וחשוב בצמוד לשביל. תל קשת.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתב: איציק בן דב, רכז סימון שבילים, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על השפלה?