תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 21:
תל אפק – מצפה מודיעין

שביל ישראל עובר בשדות חקלאיים, יערות מוצלים וגבעות עם נקודות תצפית על השפלה. בדרך חולפים ליד מבנים מרשימים ופחות מוכרים המעידים על ההסטוריה של האזור.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-25 ק"מ, יש אפשרויות קיצור.
עונה מומלצת סתיו, חורף, אביב.

אופי המסלול (להולכים מצפון לדרום) בחלקו הראשון, הצפוני – המסלול מישורי. בחלקו השני, מאלעד דרומה – עובר על גבעות נמוכות. ההליכה ברובה על שבילים רחבים ונוחים, חלקם חשופים לשמש וחלקם ביערות מוצלים.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) שער הכניסה לגן לאומי אפק.
נקודת סיום (מצפון לדרום) מצפה מודיעין.
נגישות לתחבורה ציבורית כביש פתח תקוה-ראש העין, לא הרחק מתל אפק. כביש 443 ליד מצפה מודיעין.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

חשוב לדעת

• מבצר קולה אינו מוסדר. אין לטפס על המגדל!
  • בסביבת המבצר ובסביבת חורבת בירה (בין כביש 6 לאזור התעשייה שוהם) יש בורות פתוחים, זהירות!
  • חלק מהמקטע עובר בשולי שטח אש (שטח האש נמצא מזרחית לשביל).

תיאור המסלול

מהגן הלאומי אפק, יוצאים דרומה בשולי כביש הכניסה לגן. ממשיכים ללכת עד למפגש עם כביש 483. לאחר חציית הכביש, מתקדמים דרומה והולכים על דרכי עפר בין שדות חקלאיים עד לצומת הכניסה לעיר אלעד. חלק מהדרך הוא לצד מסילת הרכבת המזרחית וכביש 6 – שאותם חוצים באמצעות גשרים.

את צומת הכניסה לעיר אלעד חוצים אל צדה הדרום-מזרחי. השביל עובר דרך תעלת ניקוז וממשיך דרומה, במקביל לכביש 444, אל מאוזוליאום מזור – מבנה קבורה קדום, ייחודי ומרשים.

השביל ממשיך דרומה, ואחרי הליכה קצרה מגיעים לכביש משני שנכנס מכביש 444 ליער הכ"ח, המכונה גם יער קולה. פונים שמאלה וממשיכים עם הכביש דרומה. בכניסה לתוך האזור המיוער, הכביש הופך לדרך עפר.

השביל ממשיך על דרכי עפר, עם קטע קצר לצד משוכות צבר, לקראת המעבר בקרבת שרידיו של מבצר קולה – מבצר שיסודותיו בתקופה הצלבנית. זהירות! מסביב בורות.

חולפים ליד שרידי בתיו של הכפר קולה, שנכבש במבצע דני במלחמת השחרור. השם יער כ"ח' מנציח את 28 הלוחמים שנהרגו בכיבוש הכפר וסביבתו.

השביל עובר בין עצי אורן, בדרכו לחציית כביש חוצה בנימין – כביש 465. מעברו השני של הכביש, עוברים דרך אנדרטת חטיבת אגרוף ורומח שמנציחה את נופלי חטיבת השריון במלחמות ישראל.

עוברים דרך יער נטוע עם צל רב, עד שמגעיעים לנקודת החצייה של כביש 6 דרך מנהרה ארוכה למעבר הולכי רגל שעוברת מתחת לכביש.

בצדה השני של המנהרה, הסביבה הופכת ממיוערת למפעלים. עוברים דרך שני אזורי תעשייה – שוהם וחבל מודיעין.

השביל מטפס אל גבעה גבוהה שמראשה נוכל לצפות על הסביבה. בראש הגבעה נראה גם את שרידה של חורבת בירה, הכוללים בריכות מים ושרידי כנסייה.

מכאן השביל יורד אל אזורי התעשיייה של שוהם ושל חבל מודיעין.  הולכים על מדרכה לצד הכביש המרכזי, כשמסביב נראים מבני תעשייה. חוצים את אזור התעשייה עד לנקודה שבה הכביש פונה ימינה. לאחר חציית הכביש לצידו השני בכיכר, הולכים מרחק קצר נוסף לצד הכביש, ויורדים משולי הכביש שמאלה, אל חורשה קטנה שמעבר לה דרך עפר לבנה שמובילה ליער ברקת.

בתוך יער ברקת עוברים דרך שני אתרים מעניינים שמומלץ להתעכב בהם: חורבת תנשמת וגבעת הספלולים, שממנה תצפית יפה לסביבה.

מהגבעה השביל יורד אל שוליו של שדה חקלאי, לצד עצי שיזף יפים, שימשיכו ללוות אותנו גם בהמשך הדרך אל תל חדיד. הולכים בנוף של גבעות נמוכות משובצות בשרידי בוסתנים – עצי זית ומשוכות צבר. חוצים שוב את כביש 6 לצדו המזרחי מתחת לגשר.

כרם עצי זית שבעי שנים מסמן שאנחנו מרחק דקות עלייה בודדות מראשו של תל חדיד. מראש התל, תצפית אל מרחבי בקעת לוד – שדה התעופה ומעבר לו מגדליה של העיר תל אביב. מהתל אל מצפה מודיעין הולכים בתוך יער נטוע – שוליו הצפוניים של יער בן שמן.

חוצים את כביש 433 מתחת לגשר, וכבר אנחנו לצדו של מגדל התצפית – מצפה מודיעין, נקודת הסיום של המקטע. במקום יש מים, שירותים וחניון פיקניק.

נקודות עניין לאורך המסלול תל אפק. מאוזוליאום מזור. מבצר קולה. אנדרטת "אגרוף ורומח". חורבת בירה וחורבת תנשמת. גבעת הספלולים. תל חדיד. מצפה מודיעין.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בשפלה וירושלים
(מקטעים 21-30)
העמוד הראשי של שביל ישראל

כתב: איציק בן דב, רכז סימון שבילים, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על השפלה?