הכבישים חותכים את המרחבים הפתוחים ויוצרים בעיות דמוגרפיות וגנטיות לאוכלוסיות רבות של חיות בר, שיכולת ההישרדות שלהן נפגעת.
המודעות הגוברת לקושי ולסיכונים שנוצרים בגלל הכבישים, הביאה את המתכננים לבנות מעברים מיוחדים עבור בעלי חיים בכבישים חדשים או כאלו שעוברים הרחבה ושדרוג. אך עדיין לא ניתנו פתרונות לעשרות כבישים קיימים, ונדרשת הערכה ארוכת טווח לבדיקת יעילותם של מעברים חדשים.
איך אפשר להציל את חיות הבר מהסכנות בדרך
דווחו על בעלי חיים שנפגעו בכבישים!
אם נתקלתם בחיית בר דרוסה מחוץ לשטח עירוני,
כנסו לאפליקצית וייז ולחצו:
דיווח >> סכנה >> על כביש/ בשולי הכביש >> בעל חיים
שימו לב:
– מטעמי בטיחות, הדיווח יעשה רק על ידי מי שאינם נוהגים.
– אנא דווחו רק מחוץ לשטח העירוני ורק על חיות בר (לא על כלבים וחתולים).
– הדיווח אינו עובר לרשויות המטפלות בפינוי פגרים מהכביש, לשם פינוי הפגרים אנא דווחו לרשויות המתאימות.
הדיווחים שלכם מצטרפים למאגר נתונים, שבו ניעזר בעת חידוש כבישים קיימים לשם קידומם של מעברים בטוחים לבעלי חיים. המאגר ישמש לזיהוי כבישים אדומים בהם יש סכנה מיוחדת לחיות בר ויבחן את השפעת מעברים מיוחדים לבעלי חיים על דריסות של חיות בר.
מה למדנו מהדיווחים?
השפעות הסגר ומגבלות התנועה בקורונה – בהשוואה שביצענו בין דיווחי הדריסות בשבוע שלפני סגר הקורונה לעומת דיווחים בשבוע של סגר ומגבלות תנועה, נראה בבירור שכמות הדיווחים על בעלי חיים דרוסים בכבישים ירדה מכ-80 דיווחים ליום בממוצע לכ-32.
עוד מתברר כי יש מיעוט יוצא דופן של דיווחים משטחי יהודה ושומרון (למעט צירים ראשיים), ואנו מזמינים את נוסעי כבישי יהודה ושומרון – נא הגבירו עירנות ודווחו בווייז אם נתקלתם בחיות בר דרוסות.
נוסעי כביש 90 – אנו זקוקים לדיווחים שלכם. לאורך כביש הערבה, מים המלח ועד אילת, הצטברו עדויות משנים קודמות על דריסות של חיות בר, בעיקר יעלים, שפנים ואוכלי נבלות. הסיבה נעוצה כנראה בתופעה ייחודית של נביטה ראשונית בשולי כבישים בסביבה מדברית, בשל ניקוז הגשם אל שולי הכביש. כתוצאה מכך אוכלי עשב המגיעים להיזון מעשב ראשוני זה נדרסים, ולעיתים בעקבות כך נדרסים גם אוכלי פגרים הבאים להיזון מהם. לבעייה זו פיתרון פשוט יחסית בדמות ריסוס במעכבי נביטה טרם תחילת החורף.
למה צריך מעברים אקולוגיים לחיות בר
בישראל ישנם כיום מספר מעברים לחיות בר, ומעברים נוספים בתכנון. עדיין לא ניתנו פתרונות לעשרות כבישים קיימים, ונדרשת הערכה ארוכת טווח לבדיקת יעילותם של מעברים חדשים.
המעבר הראשון שהוקם בארץ הוא מעבר עילי על כביש 70, בסמוך לבת שלמה. הגשר, ברוחב 50 מ', מכוסה צמחיה טבעית. משני צדדיו מחסום למניעת מעבר כלי רכב. מצלמות שהוצבו בו מתעדות את בעלי החיים שעוברים בו – חזירים, שועלים, תנים, גיריות, צבאים ואפילו חולד. לצפייה בסרטון (בן רוזנברג, רשות הטבע והגנים).
כביש 6 באזור רמות מנשה (קטע 18) הוא שטח עשיר בערכי טבע ונוף. בקטע זה הוקם מעבר עילי (באיזור גבעת נילי) שאורכו 150 מטר. מעבר זה מאפשר יצירת המשכיות נופית וחיבור בין רמות מנשה במזרח לבין גבעות אלונה במערב.
במסגרת הרחבת כביש 1 בין תל אביב לירושלים, נבנה בקטע שבין שער הגיא למחלף שורש, מעבר אקולוגי עילי ברוחב של 70 מטרים, הנחשב כמעבר האקולוגי הגדול ביותר בישראל. הגשר הבנוי כוסה בטונות של אדמה ואליה הושבה הצמחייה הטבעית שהועתקה ממקומה.
בגליל העליון, בעת הרחבת כביש ממחלף גולני עד לצומת עמיעד, הושלמה הקמת גשר אקולוגי למעבר בעלי חיים מעל כביש 85, סמוך לצומת עמיעד. גשר זה תוכנן בשיתוף רשות הטבע והגנים, לאחר שהתברר בסקרים מקדימים, שבשטח חי עדר של כמה עשרות צבאים, הנפגעים בשל מחסום הכביש ומעבר זה יאפשר להם מעבר בטוח ורצוף. אורכו של הגשר 50 מטרים ורוחבו 45 מטרים.
בעמק החולה, שודרגו בשנת 2012 ארבעה מעברי ניקוז קיימים מתחת לכבישים והוסדרו בהם מעברים ללוטרה, יונק נדיר המצוי בסכנת הכחדה בישראל. בעת זרימה חזקה של שיטפונות בתוך המעברים הצרים, הלוטרות נרתעו, עלו לכביש ונדרסו. לכן, בפרויקט משותף לרשות הטבע והגנים ולרשות הניקוז הונחו מעברים מותאמים, הנמצאים מעל לקו המים המקסימלי בעת שיטפון, ובשילוב עם גדר לאורך הכביש הם אמורים לאפשר ללוטרות מעבר חלופי יבש לחציית הכביש. ניטור הראה שתוך זמן קצר הלוטרות התחילו להשתמש במעברים ושיעור הדריסות ירד.