חיפוש טיולים ומסלולים

כתיבת המסלול: אריאל פילבר

מידע על מסלול עין שריג

דרכי הגעה
לבאים מכיוון ת"א - עולים לירושלים בכביש מס' 1. יורדים במחלף הראל ופונים ימינה לכיוון הקסטל וצובה (כביש מס' 3965). בתוך הקסטל ממשיכים ישר, מגיעים לכיכר וממשיכים גם בו ישר עד שמגיעים לצומת המוכרת בשם "כיכר הסטף". בכיכר זו פונים שמאלה ויורדים לכיוון ירושלים. בקצה הירידה חוצים גשר מעל נחל שורק ומגיעים לכיכר "צומת כרם". בכיכר פונים ימינה לכיוון ביה"ח הדסה עין כרם ולאחר 1 ק"מ פונים שמאלה לכיוון ביה"ח והישוב אבן ספיר. עולים עם הכביש עד לכיכר ביה"ח הדסה עין כרם. בכיכר ממשיכים ישר ונוסעים עד הצומת הבאה, "צומת אורה".
בצומת אורה פונים ימינה ונוסעים 5 ק"מ עם הכביש המתפתל, המקיף את הישובים אורה ועמינדב. פונים שמאלה בצומת T, וממשיכים בכביש המפותל המקיף את ההר, עד שמגיעים לחניית אספלט מתחת ל"יד קנדי".
לבאים מכיוון ירושלים - מצומת הכניסה לעיר נוסעים לכיוון בנייני האומה. עוברים מתחת לגשר המיתרים, ומיד אחריו פונים ימינה לרחוב הרצל. נוסעים ברחוב הרצל עד הר הרצל. ברמזורים של הר הרצל ממשיכים ישר. שם הרחוב משתנה לרחוב ארתור הנטקה עד "גן המפלצת". בגן המפלצת משתנה שם הרחוב שוב והופך לרחוב הנרייטה סולד, בו ניסע עד צומת אורה. בצומת אורה פונים שמאלה וממשיכים כמו אלו הבאים מכיוון ת"א.

תיאור המסלול
את מסלולינו נתחיל בשיא הגובה, באתר ההנצחה "יד קנדי", לזכרו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי שנרצח בשנת 1963. המבנה בנוי בצורת גזע עץ כרות, והוא הוקם ע"י קרן קיימת לישראל. מכאן נוכל לערוך תצפית על הר איתן, עינות הסטף, נחל שורק, תל צובה, מבשרת ציון וביה"ח הדסה עין כרם.
מאתר ההנצחה נרד במדרגות דרך מרכז המידע של קק"ל, נחצה את הכביש ונגיע לשלט המכוון אותנו אל מדרגות לכיוון "עין חינדק" "וחירבת סעדים". סימון השביל הוא כחול. נרד כ- 20 דקות בירידה תלולה בין עצי אורנים עד שנגיע לפארק עם מתקנים ושולחנות פיקניק. מהעבר השני של הכביש נוכל לראות את "חירבת סעדים" אשר במרכזה קבר שיח אשר לפי המסורת היתה לו יכולת לברך נשים עקרות בפרי בטן ואולי מכאן השם סעדים, מלשון סעידה-המאושרת. מסביב נוכל להינות מצל עצי החרוב והאלונים הגדולים אשר גדלו ללא מפריע תחת חסותו של השיח המקודש.

נחצה בזהירות את הכביש, ונגיע לחיבור של השביל הכחול עם שביל שחור ושביל ירוק. נבחר בשביל הירוק ונלך בדרך עפר רחבה המובילה ע"פ השלט "לעין חינדק וציר המעיינות". לאחר 200 מ' נפרד מדרך העפר הרחבה ונרד שמאלה ע"פ הסימון הירוק, לשביל הולכי רגל. נלך על השביל לאורך מדרגות חקלאיות (טרסות) שנועדו למנוע מהאדמה להיסחף בגשמים אל העמק. באופן זה נוצרים תנאי קרקע טובים לגידול שדות ומטעים אפילו באזור תלול כזה. ישנם חוקרים הטוענים כי הראשונים שהשתמשו בשיטה זו הם בני ישראל בתקופת ה"התנחלות" (הכניסה לארץ ישראל 1300 לפנה"ס - 1000 לפנה"ס).

לאחר 35 דקות של הליכה נגיע אל "עין עוזי". עין עוזי הינה בריכת איגום בגובה מטר שנועדה לאגור את מי המעיין, כדי שהחקלאים שהתיישבו פה בעבר יוכלו להשקות את שדותיהם. בדרכינו לכאן חלפנו על פני שתי בריכות נוספות, אך הן יבשות. מבנה המעיינות באזור זה הוא זהה. בכולם מובילה ניקבת מים מהנביעה אל הבריכה. שיטה זו, של חציבה לעומק ההר, היא פטנט קדום וידוע, הנועד להגדיל את ספיקת המים היוצאים מתוך ההר. כתוצאה מהחציבה נחשפים עוד סדקים במעבה ההר שבתוכם מחלחלים מי גשמים נוספים שנספגו בקרקע. הניקבה מאפשרת למים לפרוץ החוצה דרך החלל המלאכותי. ניתן להבחין כי כל הנביעות הפעילות וגם אלו שיבשו, ממוקמות באותו גובה על ההר.

נמשיך בדרכינו עם השביל החדש. לאחר 5 דקות נגיע לצומת המפנה אותנו ימינה בעלייה ושמאלה בירידה. לעיתים מתהפך כאן הסימון כתוצאה ממטיילים לא זהירים. הפנייה הנכונה היא ימינה על אותו קו גובה. לאחר דקות אחדות של הליכה נגיע לעין תמר, שלצידו מצויים מעיין ובוסתן.
מהמעיין ממשיך השביל מימין לשלט "עין תמר". לאחר הליכה של 20 דקות נתחבר לשביל עפר 4X4 שהסימון הירוק פונה איתו שמאלה בירידה. במקום זה נפנה ימינה בשביל העפר, בסימון שבילים שקוף (לבן-שקוף-לבן), ומיד שמאלה באותו סימון, אל עין שריג שם נוכל להנות משכשוך במי הקרירים והצלולים של הנביעה.

הסיבה לכך היא שבגובה הזה ישנה שכבת סלע רכה שאינה מאפשרת למים לחלחל דרכה, והיא עוצרת את מי הגשמים. המים הכלואים בתוך ההר מחפשים את דרכם החוצה, ופורצים בתפר שבין השכבה הקשה והמחלחלת ובין השכבה הרכה והאטומה. מעיין שנוצר כך נקרא "מעיין שכבה".
בעבר היה השביל יורד מעין עוזי ישר אל עין חינדק והישוב אבן ספיר שמתחתינו. לאחרונה שונה המסלול, ועתה הוא ממשיך מעין עוזי אל שני מעיינות נוספים, עין תמר ועין שריג. רק אחריהם יורד השביל אל עין חינדק ואבן ספיר. השביל החדש נפרץ ע"י חוגי הסיור של החברה להגנת הטבע, ע"ש אורי מימון.
מעין שריג נחזור אל הסימון הירוק ונרד איתו על בשביל העפר, עד לחניון האוטובוסים של עין שריג.
בחניון ניתן לסיים את היום ולעלות לרכב שחיכה לנו מהבוקר או להמשיך אל עבר עין חינדק והנקבות הייחודיות שלו. נחצה את הכביש בזהירות, נעבור בין שני מעקות הבטיחות ונתחבר לשביל הולכי רגל שחור. נרד בשביל בין טרסות עד שנגיע לכביש אספלט ישן. בכביש נפנה שמאלה, ולאחר 50 מ' ימינה, לשביל צר המגיע לעין חינדק.
עין חינדק הוא מעיין עם שתי ניקבות המובילות לבריכת אגירה, הארוכה שבהן מגיעה ל 54 מ'. רק מי שיודע לשחות יכול להיכנס לניקבות בעזרת פנס.
מעין חינדק נשקיע עוד מאמץ אחרון ונעלה בשביל ירוק בעלייה קצרה, עד שער הישוב אבן ספיר.

דרגת הקושי אינה מצביעה על רמת הבטיחות

הדרכה באזור: בי"ס שדה עפרה

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.