תוצאות חיפוש

מצילים את הברנטה אדומת החזה

יפתח כרמלי

מה לנו ולציפור שחיה אינספור קילומטרים מכאן, בקזחסטן, ואיך זה קשור לתחרות שאנחנו מארגנים באילת?

הן גם עפות! ברנטה אדומת חזה
הן גם עפות! ברנטה אדומת חזה. צילום: ACBK

הלילה (בין ה-26 ל-27 למרץ 2023) תצא לדרך, שוב, תחרות אלופי הנדידה – עשרות קבוצות יצאו לדרך למשך 24 שעות באילת, בהן ינסו לזהות מה שיותר ציפורים – נדירות, נפוצות ומה שביניהן. בימים הקרובים נספר לכם על מה קרה בתחרות, אבל רגע לפני שהיא יוצאת, אנחנו רוצים לספר על המטרה החשובה שצוותי התחרות התגייסו למענה – שמירה על הברנטה אדומת החזה.

הברנטה אדומת החזה היא ציפור שבקושי נצפתה בישראל. למעשה, הפעם האחרונה שהיא נצפתה כאן הייתה לפני כ-20 שנה, בסביבות שנת 2003. "אני זכיתי לראות את התצפית האחרונה שלה בישראל", מספר ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע.

למעשה, הברנטה דוגרת באזורים רחוקים-רחוקים מכאן, הכי צפון שיש – קרוב לקוטב הצפוני.

אז מה לנו ולה? ובכן, לצערנו האווז היפהפה והאדמוני הזה נמצא בסכנת הכחדה עולמית. "כיום יש פחות מ-20 אלף פרטים בכל העולם", מסביר פרלמן. לקראת תחרות אלופי הנדידה השנה, הוחלט להוציא "קול קורא" לארגוני שמירת טבע ברחבי העולם, מתוך מחשבה לתרום את הכסף שיגוייס על ידי המתמודדים לטובת שמירה על ציפור כלשהי. הארגון שנבחר הוא הארגון הקזחי ACBK – האגודה למען שימור המגוון הביולוגי בקזחסטן. "הציד של הברנטה הוא בלתי חוקי ברחבי העולם, אבל בכל זאת האוכלוסייה שלה מצטמצמת בעיקר בגלל ציד. במקומות כמו קזחסטן אין מספיק אכיפה, והתוצאה היא ציד מוגבר", מסביר פרלמן. "בחרנו את הפרויקט של הברנטה כי קיבלנו את הרושם שבאמת יש לנו יכולת לעשות פה אימפקט, להציל את הברנטה".

ברנטה אדומת חזה
ברנטה אדומת חזה. צילום: ACBK

משנים את המציאות

אז איך מצילים ציפור בסכנת הכחדה עולמית? באמצעות פיקוח ואכיפה מוגברים, בעיקר.

"אנחנו מקווים, בדומה לשנים קודמות, לגייס כמה עשרות אלפי דולרים – זה לא נשמע כמו סכום גדול בתחום שלנו, אבל במדינה כמו קזחסטן זה משנה מציאות", פרלמן מרחיב. "ל-ACBK אין סמכויות אכיפה, אבל הם כן יעבדו על פרויקט עם גורמי האכיפה במדינה כדי להגביר פטרולים ולסייר בנקודות שהם מכירים 'בעייתיות', כדי למנוע ציד בלתי חוקי של הברנטה". בנוסף, ברנטות אחדות יקבלו משדר לוויני שדרכו יהיה ניתן לעקוב אחריהן ולהבין יותר טוב היכן הן נמצאות, ואילו איזורי מחיה שלהן יותר מועדים לפורענות ולפגיעה בהן.

ברנטות אדומות חזה
ברנטות אדומות חזה. צילום: ACBK

אלופי הנדידה

בינתיים בישראל, הצוותים השונים של "אלופי הנדידה" עסקו בחודשים האחרונים בגיוס כספים למען הברנטה דרך פרויקטי גיוס המונים – והיום הם כבר באילת, מחכים לצאת לדרך. צפרות היא תחום מרתק ומהנה, אבל לא יהיו ציפורים לצפות בהן אם לא נשמור על הטבע בו אנחנו חיים – בישראל ומחוצה לה.

רוצות לשמור על הציפורים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו