תוצאות חיפוש

הכי יפות בטבע - התמונות הנבחרות שלנו בנובמבר: חגיגה של ציפורים

מערכת החברה להגנת הטבע

אנשי וחברי החברה להגנת הטבע מתעדים את הנופים, חיות הבר, הים והחופים של הטבע הישראלי 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה.

ימים אלה הם שיא עונת הנדידה, הזמן של הציפורים – שיוצר אינספור הזדמנויות לתמונות נפלאות – אם רק יודעים איך לתפוס אותן וגם משקיעים בכך מאמצים, כפי שתוכלו לקרוא בכתבה.

בואו לראות את הפלמינגואים, העגורים והנחליאלי הלימוני שבאו לביקור חורף בארץ, ואת הבז והנץ המקומיים שלנו.

נחליאלי לימוני
נחליאלי לימוני במעגן מיכאל. צילום: יואב פרלמן
מירומית לבנת-לחי בשמורת החולה
מירומית לבנת-לחי בשמורת החולה. צילום: יואב פרלמן
נץ מצוי בתחנה לחקר ציפורי ירושלים
נץ מצוי בתחנה לחקר ציפורי ירושלים. צילום: יואב פרלמן

לימון נדיר וזריחה מתוקה

 יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, מציג מבחר מרהיב של תמונות יפהפיות מחגיגת הציפורים שמתרחשת עכשיו ברחבי הטבע הישראלי.

נחליאלי לימוני בבריכות הדגים של מעגן מיכאל, שבו מתקיים פרויקט ההתפראות (ReWilding) שלנו יחד עם הקיבוץ הסמוך – והטבע חוזר אל בריכות הדגים הנטושות. פרלמן מספר: ״בילדותי, הנחליאלי הלימוני היה נדיר מאוד. בעשורים האחרונים הוא מרחיב את תפוצתו אל מערב אירופה והופך נפוץ יותר גם במזרח אירופה. כתוצאה מכך, אנחנו רואים די הרבה נחליאלים ממין זה אצלנו בחורף. בבריכות ההתפראות במעגן מיכאל אפשר לראות כמה עשרות!״.

מירומית לבנת-לחי בשמורת החולה. ״זו מין שחפית קטנה כזאת, שמתמחה בליקוט פרוקי רגליים מפני המים תוך ריחוף קליל. אחד משלושה מיני מירומיות שמופיעות אצלנו, ונפוצה יותר בחורף, אז גם הלבוש שלה פחות מודגש״, מסביר פרלמן.

נץ מצוי בבריכת ניימן בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד. ״שימו לב לטבעת על הרגל. זה פרט שסומן בתחנה לפני כמה שבועות, וממשיך לבקר בה, גם כדי לצוד, כי יש שם הרבה ציפורי שיר, וגם כדי לרחוץ בפלג, כי זה כיף״.

עגורים בזריחה באגמון החולה
עגורים בזריחה באגמון החולה. צילום: יהונתן מירב
עגורים בזריחה באגמון החולה
צילום: יהונתן מירב

יהונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, צילם עגורים בסיור מוקדם מוקדם בבוקר בעגלת מסתור באגמון החולה. ״הבוקר החל בערפילים ונמשך בזריחה מדהימה״, מספר מירב. ״עגלת המסתור בחולה מאפשרת לנו להתקרב לעגורים המתחילים את שגרת יומם וזו חוויה מיוחדת ׳להתעורר׳ עם העגורים ולהתחיל יום חדש״.

פלמינגו בעמק יזרעאל
צילום: לירון שפירא
פלמינגו בעמק יזרעאל
פלמינגו בעמק יזרעאל. צילום: לירון שפירא

נשיקת הפלמינגו

לירון שפירא, רכז אזור צפון של החברה להגנת הטבע, שוב מפליא לתפוס רגעים קסומים של הטבע הישראלי.

״הפלמינגו הגדול אינו מקנן בישראל, וניתן לצפות בו בעיקר באילת ובעתלית בעונת החורף״, אומר שפירא. ככל הנראה, הפלמינגואים מגיעים לישראל מאיראן ומטורקיה. ״הפלמינגו ניזון מייצורים זעירים החיים במים מליחים: סרטני ארטמיה ויצורים נוספים. הוא מסנן את המים דרך מקורו המיוחד המכיל שיניים זעירות ובעזרת תנועות לשון. כדי להרחיף את מזונו מהבוץ, הפלמינגו בוטש בקרקע ברגליו. המזון משפיע על הצבע האדום-כתום של הנוצות, ובלעדיו הנוצות של הפלמינגו לבנות. הזכר גדול מעט מן הנקבה, והצעירים צבעם אפור״.

שפירא מספר איך הצליח ללכוד את התמונה המיוחדת: ״זו הייתה חוויה נהדרת. הלהקה צולמה בעמק יזרעאל, בו שהו הפלמינגו כעשרה ימים. על מנת לצלם שכבתי על הקרקע תחת רשת הסוואה במשך כמה שעות. הפלמינגו היו מודעים לנוכחותי, אך המשיכו במעשיהם ללא הפרעה. זוהי ציפור מאוד אלגנטית ותנועותיה איטיות ואציליות. עם זאת, הם מתקוטטים לא מעט, דבר שנראה לעיתים כ׳נשיקות׳ אך למעשה אלו ריבים שמהר מאוד שוכחים והרגיעה חוזרת ללהקה״.

עגורים בשדות ליד עפולה
עגורים בשדות ליד עפולה. צילום: אבנר רינות
בז מצוי בשדות ליד עפולה
בז מצוי. צילום: אבנר רינות

וציפורים ליד הבית

אבנר רינות, מיחידת סקרי טבע עירוני, מביא תמונות מיוחדות של ציפורים ליד הבית מסקר טבע עירוני שנערך בעפולה. בתמונות: עגורים אפורים מתכנסים ללינה אחרי שקיעת השמש בשדות עפולה ובז מצוי באותו האזור.

פרפר זנב סנונית נאה
פרפר זנב סנונית נאה. צילום: שחף רטר

עפים למרחקים קצרים

שחף רטר, מנהלת בית ספר שדה חוף הכרמל, צילמה פרפר זנב סנונית נאה ברמות מנשה. ״הפרפר פשוט עמד שם על הקוצים״, היא מספרת.

יצחק כהן, סוקר ביחידת סקרי טבע, תיעד בסרטון את הפרפר כחלון השיזף, שנפוץ לאורך קו השבר הסורי אפריקאי וכן לאורך החוף מחופי סיני עד לירקון. כהן מספר: ״הפרפר צולם בישוב פצאל בבקעת הירדן לעת ערב, כשהוא שותה צוף מעצי שיזף מצוי אשר עליו הוא מטיל את ביציו וממנו הזחלים ניזונים״.

לצפייה בסרטון

שפירא תיעד גם חתול בר בין הסלעדים: ״בישראל יש שלושה מינים של חתולים – קרקל, חתול ביצות וחתול הבר הקטן מביניהם. הוא מצוי בישראל אך מניחים שרוב חתולי הבר מעורבים בחתולי בית. חתול הבר ניזון ממגוון של יונקים קטנים, זוחלים ועופות״.

רוצים גם לשמור על הנופים שלנו וגם על הטבע?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו