תוצאות חיפוש

עכשיו זה רשמי: ציוץ ציפורים טוב לבריאות

יפתח כרמלי

כל הפרטים על המחקר החדש שיעשה לכם טוב על הלב – במרחק ציוץ

גבתון ערמוני
הגיבתון הערמוני הראשון שנצפה בישראל. צילום: נועם וייס

הרופא רשם לכם טיול בפארק?

אתם מרגישים מדוכדכים? זה הגיוני, טבעי, ואנחנו לא שופטים. יש הרבה סיבות להיות עצוב. אבל יש גם פיתרון טבעי: לשמוע את ציוץ הציפורים!

מחקר חדש של King's College, האוניברסיטה הלונדונית, מגלה: מפגשים יומיומיים עם ציפורים ועם ציוץ ציפורים משפר את מצב הרוח – גם של אנשים הסובלים מדיכאון וגם של האוכלוסיה הכללית. החוקרים ציינו כי לאור ממצאיהם, כדאי למומחים בתחום בריאות הנפש להמליץ על ביקור בפארקים כדי לטפל בדיכאון.

פס הקול של החיים האנושיים

יובל דקס, צפר וצלם בחברה להגנת הטבע, מספר:

"הציפורים מסמלות עבורנו את הטבע, ההרמוניה והרוגע. הן מזוהות עבורנו עם אביב, מזג אוויר נוח, וכשאנחנו שומעים ציפורים זה סימן עבורנו שהתרחקנו מהעיר והמסכנות שלה, ואנחנו יכולים להיות רגועים יותר".

דקס מדגיש את החשיבות של המחקר הספציפי הזה – על רק מחקרים רבים שהתמקדו בהשפעה המרגיעה של הטבע על הנפש האנושית. זהו המחקר הראשון שהתמקד בהשפעת הציפורים עלינו: "המחקר הראה שגם במפגש עם ציפורים וטבע בן 10 דקות בלבד, מצב הרוח יכול להשתפר לאורך יום שלם. זה יותר אפקטיבי מכל תרופת הרגעה כמעט", הוא טוען.

אדריאן ת'ומאס, פרופסור לביומכניקה וחבר בארגון בריטי לשמירה על ציפורים, הוסיף על מסקנות המחקר: "שירת ציפורים הייתה פעם פס הקול של כל החיים האנושיים, ואני חושב שהיא מוטמעת איפשהו עמוק בתודעה שלנו. היא מזוהה עבורנו עם אביב, התחדשות, וזמנים טובים בדרך".

בשורות טובות מאת רנה מגריט
"בשורות טובות", ציור מאתר רנה מגריט. ציפורים מסמלות עבורנו שזמנים טובים יגיעו בקרוב

ציוצים מן העבר

דקס מעיד על ההשפעה המיידית שיש למפגש עם הציפורים בטבע על מטיילים: "כשאני מדריך קבוצה בחברה להגנת הטבע, אני רואה על פני האנשים איך הם יוצאים מהסיורים האלו בסוג של התרוממות רוח, הרגשה טובה".

וגם על עצמו, כצפר ותיק, הוא מספר: "קשה לי לתאר את זה בלי להשתמש בכל מיני ממבו ג'מבו מכובס", הוא מודה. "כשאתה שומע את הציפורים אתה מרגיש מחובר למי שאתה, לטבע. אתה חוזר אחורה למקורות של עצמך, לזכרונות וקולות מהילדות. כשאתה שומע את הצוצלת הומה בבוקר, אתה נזכר בחופשת הקיץ שהייתה לך בקיבוץ פעם", הוא מדגים.

ירגזי בשלג, התחנה לחקר ציפורי ירושלים
ירגזי בשלג, התחנה לחקר ציפורי ירושלים. צילום: אביהוא נוסבאום

ציפורים ליד הבית

ואתם אפילו לא חייבים לצאת לטבע – גם העיר מלאה בציפורים: "רוב הזמן בני אדם מסננים הרבה רעשים, ויש ציפורים שנשמעות להם כמו רעש שמפריע להם. אבל לו היו מבינים שזו ציפור היו אולי שמחים. אנשים שומעים את השעיר שר בלילה, שנשמע כמו משאית שנוסעת ברוורס: 'טו טו טו…' ומתקשרים לעירייה. אם היו יודעים שמדובר בציפור, היו מרגישים אחרת כלפי הרעש".

בסביבה העירונית לא חסרים מקומות להגיע אליהם כדי לשמוע את הציפורים: התחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד, ועמק הצבאים – שניהם אתרים שהכניסה אליהם חופשית, ומלאים בציפורים במיוחד בתקופה זו של השנה, שהיא שיא נדידת הציפורים דרך ישראל.

"בשביל זה צריך אותנו, החברה להגנת הטבע, כדי שנדע להצביע לאנשים על הדברים היפים האלו בטבע", מסכם דקס.

ובדיוק דרך החיבור הזה והאהבה לטבע ולציפורים – מבינים שחובה לשמור על הטבע שלנו ועל חיות הבר שבו. אבל לפני שתקראו על כל זה – צאו החוצה לשמוע את ציוץ הציפורים. זה ישפר את מצב הרוח שלכם – זה בדוק!

 

רוצים להתקרב לציפורים וגם לעזור לשמור עליהם? הצטרפו לספירת הציפורים הגדולה

רוצים לשמור על הציפורים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו