העתיד של כולנו תלוי באיזון בין אתגרים סביבתיים, חינוכיים, חברתיים וכלכליים. אלה אתגרים גדולים ומורכבים, וכדי להתמוד איתם צריך להתייחס אל כולם יחד באופן משולב. זוהי התמצית של גישת הפיתוח המקיים (Sustainable development), ששואפת לבסס את דרכי הפעולה שבהן בני האדם יוכלו לספק את צרכי ההווה מבלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם. כדי לעשות זאת, צריך למצוא את האיזון בין צמיחה כלכלית, הכלה חברתית והגנה על הסביבה כדי להבטיח קיימות ארוכת-טווח.
הרעיונות הללו והיישום שלהם צוברים תאוצה בעולם, ואם מלהיב אתכם לתפוס עמדה של הובלה בתהליכים המרתקים האלה, אתם חייבים לשמוע על Eco Leaders – התוכנית החדשנית ללימודי תואר שני, בניהול וארגון מערכות חינוך ובהתמחות במנהיגות חינוכית-סביבתית.
התוכנית שנפתחת לראשונה השנה במכללת אורנים היא יוזמה של החברה להגנת הטבע, שרואה בקידום המנהיגים הסביביתיים של מחר חלק מהותי מהעשייה שלה, וגם הזדמנות לציין 70 שנות פעילות לשמירה על הטבע ועל האדם בישראל.
תוכנית התואר השני הייחודית מיועדת לנשות ולאנשי חינוך מתחומי הסביבה, החינוך והיזמות החברתית, כמו גם לבעלי תפקידים בארגונים הפועלים בתחומי הסביבה, ברשויות מקומיות, במסגרות חינוכיות ועוד. המרצים בקורסים המגוונים בתוכנית הם חברי סגל מומחים בתחומי החינוך, הסביבה והקהילה, בעלי ניסיון רב בהוראה ובמחקר.
מבנה הלימודים גמיש ומותאם לאנשים עובדים, עם קורסים מגוונים ויחס אישי לכל תלמיד.ה. הלימודים בתוכנית יימשכו מנובמבר 2024 עד ינואר 2026, על פני ארבעה סמסטרים: בסמסטר ראשון הלימודים יתקיימו בימי חמישי בסמינר אורנים, בסמסטר השני והשלישי הלימודים יתקיימו בקורסים מרוכזים, למידה מרחוק וסיורים, והסמסטר הרביעי יוקדש להנחיה אישית ועבודה עצמית על פרויקט גמר.
סביבה, חינוך, חברה ואקטיביזם
הקשרים בין האדם לעצמו, לחבריו ולסביבתו הם רבי-פנים ומשתנים. ישנה חשיבות אדירה להכשרה של אנשי מקצוע שיכירו את מערכות היחסים המורכבות האלה, על שלל ההיבטים השונים שלהן, ויהיו מסוגלים לנהל אותן ולתפוס עמדת הובלה בזירות חיוניות כל כך, חינוכיות, חברתיות וארגוניות – תוך שמירה על האינטרסים המגוונים של התחומים השונים.
תוכנית הלימודים לתואר שני בניהול ובארגון מערכות חינוך ובהתמחות במנהיגות חינוכית-סביבתית הינה תוכנית ייחודית המשלבת ידע תיאורטי וכלים מעשיים להכשרת מנהיגות בתחום חינוך וסביבה וכוללת מגוון רחב של נושאים, ביניהם: מנהיגות אישית-סביבתית, אקטיביזם, מדיניות חינוכית, כלכלת החינוך, כלכלה סביבתית ומדיניות ציבוריות, מיומנויות והובלה של ציבור, יצירת שותפויות, אתגרי שימור ופיתוח ועוד.
למי מיועדת התוכנית?
🎓 המועמדים צריכים להיות בעלי תואר ראשון עם ניסיון של שנתיים לפחות בניהול או בהובלה של פרויקטים, צוותים או תהליכים, בארגון חינוכי, סביבתי או קהילתי, מתחומים שונים.
המועמדים יכולים להגיע מאחד התחומים האלה:
🎓 אנשי חינוך המעוניינים להרחיב את הידע על טבע וסביבה, או אנשי סביבה הרוצים לרכוש מיומנויות עבודה והנעה של ציבור וקהילה.
🎓אנשים הנוגעים בעולמות החינוך הבלתי פורמלי המחפשים לעשות שינוי אמתי דרך הסביבה והקהילה
🎓 פעילים סביבתיים או חינוכיים המבקשים להרחיב את מעגלי ההשפעה ואת סל הכלים להובלת שינוי.
מטרות התוכנית
🎓 לפתח את היכולת לחשוב בצורה מערכתית, ביקורתית ויצירתית, ולהכשיר ראייה מערכתית וארוכת-טווח.
🎓 להקנות את הכלים הדרושים כדי להוביל שינוי סביבתי, חברתי וחינוכי.
🎓 לחזק את הקשר בין תחומי החינוך, הסביבה, החברה והכלכלה.
🎓 לקדם שיתופי פעולה בין ארגונים וקהילות בתחומי חברה וסביבה בישראל.
מה כוללים הלימודים?
🎓 תיאוריות במנהיגות: למידה של תאוריות מנהיגות שונות, תוך התמקדות בתאוריות רלוונטיות למנהיגות חינוכית, חברתית וסביבתית.
🎓 פיתוח מנהיגות אישית וסביבתית: למידה של תיאוריות ומחקרים על מנהיגות אישית וסביבתית, ורכישת כלים לגיבוש תפיסת מנהיגות וראייה מערכתית.
🎓 אקטיביזם סביבתי, חברתי וחינוכי: הכרות עם מודלים, כלים וגישות בהובלת שינוי סביבתי במערכות חינוכיות וקהילתיות. בין התכנים והכלים: תרבות ככלי לאקטיביזם סביבתי; מודלים להובלת שינוי ויצירת זהות סביבתית; עבודה בסביבה רב תרבותית
🎓 מדיניות חינוכית וכלכלת החינוך: מפגש עם מסמכי מדיניות, חוקים ותקנות שעיצבו את החינוך בישראל מאז קום המדינה. למידה של מודלים ומחקרים על היבטים כלכליים של חינוך, כמו למשל הזיקה בין כלכלה לחינוך, תפקיד החינוך בצמיחה כלכלית והיכרות עם היבטים כלכליים ברמת המאקרו – המדינה, וברמת המיקרו – הארגון החינוכי.
🎓 מדיניות ציבורית: היבטים שונים של קביעת מדיניות סביבתית בישראל ובעולם, כולל עקרונות בהתוויית מדיניות ציבורית והיכרות עם מגוון השחקנים בתחום. לצד זאת, תתבצע למידה של מושגים ומודלים מתחום הכלכלה הסביבתית.
🎓 מיומנויות, רתימה והובלת אנשים: הסטודנטים ילמדו מיומנויות הקשורות לניהול צוות ויכירו את תחום משאבי אנוש, כולל פיתוח מיומנויות בהנעת אנשים, פתרון קונפליקטים וניהול שותפויות.
🎓 בין שימור הסביבה לאתגרי הפיתוח: למידה והעמקה על המשבר הסביבתי (משבר האקלים, הידלדלות במשאבים, תכנון תשתיות, צפיפות); סקירת מקרי בוחן, גישות וכלים ניהוליים להתמודדות עם אתגרים שבין שימור הסביבה לפיתוח עבור צרכי האדם.