תוצאות חיפוש

שביל ישראל מצפון לדרום מקטע 39: אורון - נחל עפרן

"הכרבולת" – כך מכנים המטיילים את המקטע הזה בשביל ישראל. הסיבה: צורתו של ראש הקיר של המכתש הגדול באזור זה. זהו אחד השיאים לאורך שביל ישראל כולו, בגלל אתגרי ההליכה ויופי הנופים.

מטיילים על שפת המכתש, על שכבות הסלע הנטויות עם מבט אל הנופים בפנים המכתש ואל סביבת המכתש דרומה ומזרחה. גם הירידה עם נחל עפרן לבקעת צין יפה ומאתגרת. הנחל היורד בתלילות דרך השכבות הנטויות יוצר מפלים וגבים.

🔰המדריך בעמוד זה הוא להולכים מצפון לדרום. מטיילים מדרום לצפון? עברו לכאן
למקטע הקודם נחל עקרבים – אורון (38)
למקטע הבא נחל עפרן – חוד עקב (40)

📏 אורך המסלול כ-18 ק"מ.
עונה מומלצת חורף, אביב.

🥾 אופי המסלול עליות וירידות שחלקן תלולות. יום טיול ארוך ומאתגר.

✅ נקודת התחלה (מצפון לדרום) שער הכניסה למפעל הפוספטים באורון.
✅ נקודת סיום (מצפון לדרום) חניון לילה בנחל מדור.
🚌 אין נגישות לתחבורה ציבורית.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל בנגב (מקטעים 37-56)
העמוד הראשי של שביל ישראל

🏡 המלצת לינה באזור בית ספר שדה עין גדי

❗️חשוב לדעת

• יום טיול ארוך ומאומץ ולכן מומלץ להתחיל את ההליכה מוקדם בבוקר.
  • חשוב מאוד לדאוג מראש להטמנת מים בחניון נחל עפרן או נחל מדור.
  • ניתן לחלק את המקטע לשני ימים – בנחל מדור. הסבר נוסף בתיאור המסלול.
  • הכניסה לנקודת הסיום בחניון הלילה בנחל מדור עם רכב שטח בלבד.
  • אחרי גשמים ייתכן מעבר במים בגבי נחל עפרן.
מטיילים מטפסים על הר באזור מדברי. מקטע 35 בשביל ישראל
מקטע 38 בשביל ישראל. צילום: מרים בן דב

תיאור המסלול

יוצאים מחניון הלילה שליד שער הכניסה למפעל הפוספטים באורון, וחוזרים בהליכה לצד כביש 206 אל הנקודה שבה שביל ישראל מתחיל את הטיפוס אל הר כרבולת.

משולי הכביש עולים שמאלה בתוך ערוץ נחל מתון לכיוון מסילת הרכבת. השביל עובר מתחת למסילה דרך מעביר מים נמוך. אחרי החציה ממשיכים במעלה הערוץ, שכבת סלע כהה נטוי (סלע צור) מסמנת את הכניסה אל בין המצלעות של קיר המכתש.

הערוץ נעשה מעט צר ותלול יותר. עולים בערוץ עד לאוכף ויורדים בערוץ קצר מעברו השני לדרך עפר. השביל חוצה את הדרך ומטפס על שלוחת סלע אל נ.ג. 581, אחת הפסגות של הר כרבולת. מנקודה זו יש תצפית יפה של 360 מעלות.

ממול, במרכז המכתש הגדול, רכס קטן – הרי מטמור שמו. הרכס בנוי מסלע גיר קשה מתקופת היורה, הסלע הקדום ביותר שנחשף בקרקעית המכתש הגדול. אם מביטים מזרחה, אל מחוץ למכתש, רואים את מפעל הפוספטים באורון ואת שטחי הכרייה שמדרום לו. סלע הפוספט הוא סלע משקע ימי עשיר בזרחן – שהוא יסוד כימי בעל חשיבות גבוהה בתהליכי החיים, ותוצריו של המפעל משמשים בעיקר להכנת דשן לחקלאות. הפוספט נכרה במכרות פתוחים ומועבר להעשרה במתקנים תעשייתיים במפעל באורון.

ממשיכים ללכת על הר כרבולת בניצב לנטיית השכבות על קו הרכס המשונן. השביל עובר בחלקו ממש על קו הרכס – ״ראש הכרבולת״ – בהליכה מאתגרת עם מדרון תלול משני העברים. כאשר השביל יורד מתחת לקו הרכס, הולכים על מדרון משופע.

לאחר כברת דרך בראש הכרבולת, השביל פונה שמאלה, ונכנס לערוץ שהתחתר בקו החיבור בין שתי שכבות נטויות. משמאל מזדקרים מדפי אבן בראש שכבת הסלע הנטוי. עד שעות הצהריים אפשר למצוא כאן פינות צל להפסקה ומנוחה.

כאשר מגיעים למזלג ערוצים, פונים ימינה וחוזרים לטפס בתוך ערוץ עד לאוכף. מעברו השני, יורדים בערוץ שהוא יובל של נחל מדור, אל מפגש עם ערוצו המרכזי של הנחל. פוגשים שביל מסומן כחול שעובר בנחל מדור. שביל ישראל פונה ימינה במעלה הערוץ, עם הסימון הכחול,

שימו לב: מי שבוחרים לחלק את המקטע ליומיים, צריכים בנקודה זו לפנות שמאלה עם הסימון הכחול, במורד נחל מדור, לכיוון דרך הג'יפים שלצד מסילת הברזל. למחרת, שוב עולים בנחל וממשיכים ללכת במקטע. יש לדאוג להטמנת מים בחניון המזרחי של נחל מדור.

שביל ישראל מטפס עם הסימון הכחול עד לפסגה – נ.ג. 688. זו הנקודה הגבוהה ביותר שבה עובר המקטע הזה, ובה יש תצפית יפה לארבע רוחות השמים.

הסימון המלווה את שביל ישראל מתחלף מכחול לאדום, ואנחנו יוצאים לקטע ההליכה האחרון בראש הרכס על שפת המכתש.

בנ.ג. 625, סמוך ל״מעלה אברהם״ בפינה הדרום-מערבית של המכתש יש תצפית נהדרת על המכתש הגדול. בנקודה זו הקירות שמשני צדדיו של המכתש נפגשים – ושביל ישראל מתחיל להתרחק משפת המכתש לקראת הירידה לבקעת צין. כאן.

השביל חוצה ערוץ ואחריו שלוחה, שמעבר לה מתחילים לרדת לערוצו של נחל עפרן. נחל עפרן תלול, ערוצו חורץ את מהלכו בשכבות גיר קשה נטויות, יוצר מפלים וגבים.

השביל עובר דרך הגבים, ובכמה נקודות הותקנו מאחזי יד ומדרגות ברזל לעזרת המטיילים. שימו לב: ייתכן צורך לעבור במים, בהתאם לגשמים האחרונים.

עם היציאה של הנחל מהמצלעות של רכס חתירה, מסתיים הקטע התלול והמאתגר של השביל. מכאן, הנחל מתחתר בסלעי קרטון וצור בנוף מתון, עד צאתו למרחב הפתוח. משמאל נראית גבעת מדור – שהיא גבעת משאר או גבעת בדד, כלומר כעין אי בודד המתבלט בשטח. השכבה העליונה של הגבעה בנויה מגיר קשה, והיא זו ששמרה מבליה על השכבות הרכות שתחתיה. מסביב לה נסחפו והוסרו שכבות הסלע המקבילות מאותו גיל ומאותן תצורות גיאולוגיות.

מכאן, הדרך לחניון הלילה בנחל מדור נוחה ומהירה.

נקודות עניין לאורך המסלול הר כרבולת. תצפיות למכתש הגדול. נחל עפרן והגבים שבו.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל

🔰המדריך בעמוד זה הוא להולכים מצפון לדרום. מטיילים מדרום לצפון? עברו לכאן
למקטע הקודם נחל עקרבים – אורון (38)
למקטע הבא נחל עפרן – חוד עקב (40)
מדריך שביל ישראל בנגב (מקטעים 37-56)
העמוד הראשי של שביל ישראל

🏡 המלצת לינה באזור בית ספר שדה עין גדי

✏️ כתב: איציק בן דב, רכז סימון שבילים, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על הטבע בנגב?