תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 32:
ערד – בריכת צפירה

ערד, שיושבת על קו פרשת המים הארצי בגובה 600 מטר מעל פני הים, היא השער של שביל ישראל למדבר יהודה. החל מ-2021 השביל שינה כיוון, וכעת הוא עובר במקטעים היפים של דרום מדבר יהודה, כולל מצדה.

במקטע זה אנחנו יוצאים מערד לכיוון ים המלח, ונכנסים למדבר יהודה עם יובל קטן של נחל צאלים הגדול. הדרך מציגה את הגיאולוגיה של רמת המדבר – סלעי צור וקרטון – ועוברת בקטע קצר של קניון בנחל רחף עליון. עוד בדרך: שבילים ובורות קדומים והתיישבות הבדואים שמשתמשים בהם עד היום.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-17 ק״מ.
עונה מומלצת סתיו, חורף, אביב.

אופי המסלול (להולכים מערד לבריכת צפירה) רובו של המסלול בירידה. במעבר בקניון נחל רחף עליון יורדים במפלים קטנים.

נקודת התחלה (מערד לבריכת צפירה) ערד, מפגש הרחובות חברון וקנאים.
נקודת סיום (מערד לבריכת צפירה) חניון לילה בריכת צפירה – או קודם לכן, בכפר הנוקדים ליד כביש ערד-מצדה.
נגישה לתחבורה ציבורית ערד. נקודת הסיום לא נגישה לתחבורה ציבורית.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

המלצת לינה באזור
בית ספר שדה עין גדי

חשוב לדעת

• בורות המים לאורך הדרך אינם מגודרים, וחשוב לשמור על זהירות. ניתן למלא מים בכפר הנוקדים.
  • למטיילים שאינם ממשיכים ללכת ברצף, מומלץ לסיים את המקטע בכפר הנוקדים. קל ופשוט יותר לחבור שם לרכב ויש מקום לחניה.

תיאור המסלול

יוצאים מערד מהכיכר במפגש הרחובות חברון והקנאים. הולכים צפונה ברחוב חברון לכיוון תחנת הדלק ״סונול״ שבקרבת הכיכר, וממשיכים עד סוף הרחוב בגבול העיר.

יוצאים באותו כיוון אל השטח הפתוח. כאן שביל ישראל מצטרף לשביל מסומן כחול. לאורך כמה מאות מטרים, חוצים אזור מישורי שבמרכזו נראים שרידים של בסיס צבאי נטוש – כמה עצים, בסיסים של מבנים ושרידי מדרכות.

השביל עולה במתינות לגבעה נמוכה, ומצידה השני יורד אל ערוץ, שנקרא ״ערוץ ארבעת הבורות״. זהו יובל של נחל צאלים. הירידה בערוץ מתחילה בסלע בהיר, עד שהשביל נכנס אל ״שער צור״ – קטע קצר שבו הערוץ מתחתר בשכבת סלע צור כהה.

במורד הערוץ, השביל עובר ליד בורות מים שהראשון שבהם עדיין משמש את הרועים. זהירות! הבורות אינם מגודרים.

ניתן להבחין בשרידי תעלות שנחפרו כדי להוביל את מי הנגר אל הבורות, ובערמת עפר בהירה שנערמה בזמן חפירת אחד הבורות.

השביל יוצא מהערוץ ימינה, מטפס על שלוחה ומקיף אותה עד לערוץ קטן בצידה השני. מכאן, השביל פונה שמאלה וממשיך אל מאגורת רחמים, תוך שהוא חוצה גבעה נמוכה.

מאגורת רחמים נבנתה בפיתול של נחל דומיה על דופן הערוץ. חופרי המאגורה תכננו אותה כך שחלק ממי השיטפונות יגלשו לתוכה בהגיעם לפיתול הנחל. משהו מהתוכנית הזו עדיין עובד, כי המאגורה משמשת כבית גידול לצמח אוהב מים – ראו את קבוצת הקנים שמזדקרת מתוך המאגורה.

במאגורה פונים ימינה, ולאחר הליכה קצרה פוגשים שביל מסומן אדום שמגיע מכיוון נחל חסד. את הדרך לבור דומיה ואל הכביש למצדה מערב ילווה, בנוסף לסימון של שביל ישראל, סימון בצבע אדום (במקום הסימון הכחול עד כאן).

השביל מטפס על המדרון שמשמאל לערוץ נחל דומיה, עולה לשטח הפתוח וממשיך על דרכי עפר ושבילי רגל אל בור דומיה. על פי הבור מונחת חולייה עגולה ויפה, שהוכנה מבולבוס.

השביל ממשיך במעלה הערוץ, ובמפגש הנחלים צפונית לבור בוחר את הערוץ המזרחי, הימני. אחרי הליכה קצרה בערוץ, השביל עוקף משמאל, על ״נקב״, את המפל שנוצר בהתחתרות הנחל בשכבת הצור. מעל המפל, השביל פונה לערוץ הימני, ומשלים את העלייה אל קו הרכס שעליו עובר הכביש מערד למצדה מערב.

מתקדמים כברת דרך קצרה במקביל לכביש, עד לדרך עפר מסומנת ירוק. כאן פונים ימינה וחוצים את הכביש אל ״מצפור אסף״ – תצפית לזכרו של אסף אלון ז'ל, חייל גולני שנהרג על גבול לבנון ב-1987.

מתקדמים עם השביל שמסומן גם בסימון ירוק אל נ.ג. 604. כאן יש תצפיות מרהיבות אל מרחבי רמת המדבר, שנפתחת לפנינו תוך שאנו מקיפים את הפסגה ומתחילים את הירידה לערוצו הקניוני של נחל רחף (״נחל רחף עליון״). הירידה אל הערוץ מעט תלולה, ויש ללכת בזהירות.

במפגש עם הערוץ, שביל ישראל פונה שמאלה במורד הערוץ, יחד עם סימון שבילים שחור שילווה אותנו עד היציאה מהקניון אל בקעת קנאים.

במהלך הירידה בערוץ הקניוני, נכנסים בקטע קצר אל התפאורה האופיינית לקניונים הגדולים של מדבר יהודה – התחתרות בסלע גיר קשה שיוצרת קירות ומצוקים משני צידי הערוץ, עם מפלים קטנים ומשטחי סלע עם מכתשות יפות בתוך הערוץ.

הקניון מתרחב, והשביל עולה על הגדה השמאלית ועובר ליד התיישבות בדואית של כמה משפחות.

פוגשים דרך עפר מסומנת כחול, ועולים איתה שמאלה אל כפר הנוקדים – כפר תיירותי בסגנון בדואי. כאן אפשר למלא מים לקראת המשך הדרך, מקור המים הבא הוא על השביל במצדה. בגלל הנגישות הנוחה לרכב, זו נקודת סיום מומלצת למי שאינם מטיילים ברצף.

את הדרך לחניון הלילה מעל בריכת צפירה הולכים על דרך ג'יפים מסומנת שחור לאורכה של בקעת קנאים.

המלצות בסביבה

• מצפה מואב.
  • מצפה עופר גורני בערד.

נקודות עניין ערוץ 4 הבורות. מאגורת רחמים. בור דומיה. תצפית בנ.ג. 604. נחל רחף עליון. כפר הנוקדים.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל
מדריך שביל ישראל במדבר יהודה וים המלח
(מקטעים 31-36)
העמוד הראשי של שביל ישראל

המלצת לינה באזור
בית ספר שדה עין גדי

כתב: איציק בן דב, רכז סימון שבילים, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על מדבר יהודה?