תוצאות חיפוש

שביל ישראל מקטע 13:
אלון הגליל - יגור

המסלול של שביל ישראל מתחיל בגבעות הגליל התחתון המערבי, ועובר בנחל ציפורי – שבו מעיין יפה לשכשוך, זרימת מים בחורף ובאביב, פריחה צבעונית עשירה בחורף ובתחילת האביב ויער יפה של אלוני תבור.

למקטע הקודם למקטע הבא

אורך המסלול כ-24 ק"מ. המסלול מודולרי ויש כמה אפשרויות לקיצור.
עונה מומלצת סוף החורף ותחילת האביב, בשיא הפריחה. השביל חשוף ברובו לשמש, ולכן מומלץ פחות בימים חמים – בהם ניתן ללכת בקטע קצר יותר וליהנות מרחצה בעין יבקע.

אופי המסלול (להולכים מצפון) בחלק המזרחי, מאלון הגליל לכעביה, השביל עולה ויורד בגבעות מתונות, חלקן בצל העצים. בחלק המרכזי בנחל ציפורי, ההליכה במגמת ירידה קלה ליד הזרימה. בחלק המערבי, מטחנת הנזירים דרומה ומערבה, השביל עובר בעלייה וירידה מתונות בשמורת אלונים שבה ביער אלוני תבור פתוח. רוב ההליכה היא בדרך ג'יפים חשופה לשמש, עם נקודות צל רבות.

נקודת התחלה (מצפון לדרום) צומת הגישה ליישוב אלון הגליל, 400 מטר מצפון למחלף המוביל.
נקודת סיום (מצפון לדרום) מפגש השביל עם קיבוץ יגור, מדרום לכביש 70.
אפשרויות קיצור יש כמה אפשרויות קיצור לאורך המסלול. נקודות איסוף נוחות לכלי רכב לאורך המסלול: טחנת הנזירים או היישוב נופית שמעליה;  כביש 762, כ-1 ק"מ מערבית לטבעון לכוון צומת חסידים; הקצה המזרחי של היישובים רכסים (יישוב דתי, לא לנסוע בו בשבת) או של כפר חסידים.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל  (רמת יבנאל עד שער העמקים)
מידע על מלאכי השביל  (כפר חסידים עד עין הוד)

מדריך שביל ישראל בגליל (מקטעים 1-13)
העמוד הראשי של שביל ישראל

המלצת לינה באזור
בית ספר שדה אלון תבור

חשוב לדעת

• ניתן להצטייד במים ומזון בכפר כעביה, שדרכו עובר השביל.
  • בימים חמים, מומלץ להצטייד בבגד להחלפה ולהיכנס לבריכת עין יבקע.
נחל זורם ולידו דשא ועצים. מקטע 12 של שביל ישראל
מקטע 12 בשביל ישראל. צילום: מרים בן דב

תיאור המסלול

המקטע מתחיל בצומת בין כביש 79 לכביש הגישה אל היישוב אלון הגליל, 400 מטר מצפון למחלף המוביל. השביל עולה מעט במקביל לכביש הגישה ליישוב וכעבור 1 ק״מ חוצה אותו. השביל עובר ליד יקב יפתחאל וממשיך מערבה בגבעות המכוסות ברובן בחורשה נטועה, וחולף ליד בוסתן רימונים גדול.

לאחר כ-3.5 ק"מ מהכביש לאלון הגליל, חוצים דרך נוף עם סימון ירוק ויורדים לכיוון דרום מערב. כ-2 ק"מ אחרי הדרך, עולים אל כביש הגישה לכפר כעביה, שבו יש ללכת מעט בעלייה צפונה ולהגיע אל מכולת ומאפיה.

מצידו המערבי של הכפר, יורדים לכיוון דרום-מערב ולאחר 1 ק״מ מגיעים אל הפנינה של המסלול – עין יבקע, המכונה מעיין הסוסים בפי המקומיים. במקום יש בריכה רדודה ומזמינה לשכשוך ביום חם, או לקפה ביום קר.

מעין יבקע ממשיך השביל על טיילת הולכי רגל חדשה שנסללה לצד ערוצו של נחל ציפורי. כשמגיעים לדרך עפר שחוצה את ערוץ הנחל, פונים ימינה עם הדרך ומתרחקים מהערוץ.

שביל ישראל ממשיך מערבה על הגבול שבין השטח החקלאי ליער הנטוע אל פינת החמד הבאה – טחנת הנזירים. זהו מבנה אבן גדול ומרשים שנבנה על ידי הנזירים הכרמליתים במתחם בו הייתה טחנת קמח גדולה. שער המבנה סגור לרוב, אך לידו ניתן לנוח על הדשא ליד בריכונת של מים צלולים.

ממשיכים במורד הנחל למרחק קצר על טיילת לצד המים הזורמים, כאשר נחל ציפורי מתעקל ימינה (הנחל מקיף בלולאה צרה את השלוחה שעליה בנוי הכפר). השביל פונה דרומה, ועולה אל הכניסה לכפר ראס עלי.

הכניסה לכפר ב״אוכף״, שבצידו השני נוכל לצפות מגבוה בנחל ציפורי, לאחר שהשלים את הסיבוב מסביב לכפר. מעל הנחל, נוכל לראות משמאלנו טחנת קמח היסטורית שהופעלה בכוח מי נחל ציפורי.

נלך לצד כביש הכניסה לכפר כחצי ק"מ, ונפנה דרומה. מכאן ההליכה כולה על דרך ג'יפים בין הגבעה של נופית לרכס שממערב ליישוב. מסביב אלוני תבור.

לאחר כ-4 ק"מ, פונים שמאלה ועולים בערוץ אל כיכר בכביש 762. לצד הכיכר, נחצה את כביש הכניסה לחילף ולנופית. אז נפנה אל תוך החורש ונלך עד הכניסה המזרחית לכפר זובידאת. בכפר נוכל לעצור להצטיידות ולמילוי מים.

השביל חוצה את כביש 762 אל השכונה המערבית של הכפר. בצידה המערבי של השכונה, נעזוב את האזור הבנוי ונלך על דרך עפר.

שימו לב: לאחר כמה דקות הליכה נגיע לעיקול חד בדרך. כאן השביל פונה ימינה – מקצר מבעד לחורש אל דרך עפר. הדרך תוביל אותנו אל ערוץ רחב, שבו השביל ממשיך על הגבעות שמשקיפות אל רכסים וכפר חסידים.

בכפר חסידים ניתן למלא מים ולהציץ לחצר המיוחדת של אתר "יענקל'ס שטעטל"- מקום מיוחד הנותן כבוד לעיירה היהודית במזרח אירופה.

ניתן לסיים את המסלול בכפר חסידים, או להמשיך מהפינה המערבית של הכפר 1 ק"מ בכביש פנימי מערבה, לעבור מתחת לגשר של כביש 70 הרחב ולהגיע ליגור.

המלצות בסביבה

• סיור בין השוק והכנסיות בנצרת ואפשרויות קולינריות רבות בסמוך לשוק וברחבי בעיר.
  • גן לאומי ציפורי – מומלץ להקדיש לפחות שעתיים לסיור בו.
  • אלון הגליל – בקצה המערבי של היישוב היפה שממערב לצומת המוביל, נמצא בית קלייה לקפה "פרסקו". זהו מקום טוב לשתות או לקנות שקית קפה לדרך ולשוחח עם אלון, בעל המקום (מומלץ לתאם מראש, לעיתים סגור). בקצה המזרחי של הישוב, לא רחוק מהשביל, נמצא מרכז המבקרים של מכוורת אופיר.

נקודות עניין לאורך המסלול הישוב אלון הגליל והכפר הבדואי כעביה. בריכת עין יבקע וזרימת המים בנחל ציפורי. נופי יער אלוני התבור ופריחת החורף ותחילת האביב. מבנה טחנת הנזירים. תצפיות משביל סובב נופית – המומלצת למי שבוחר לרדת לשעה מהשביל.

📌 לרכישת אוגדן המפות של שביל ישראל באיכות הדפסה מעולה ובאריזה נוחה וקלילה

מפת המקטע להורדה
מידע על מלאכי השביל  (רמת יבנאל עד שער העמקים)
מידע על מלאכי השביל  (כפר חסידים עד עין הוד)

מדריך שביל ישראל בגליל (מקטעים 1-13)
העמוד הראשי של שביל ישראל

המלצת לינה באזור
בית ספר שדה אלון תבור

כתב: עומר שפירא, רכז תוכן אגף תיירות, החברה להגנת הטבע.

רוצים לשמור יחד על הטבע בגליל?