חיפוש טיולים ומסלולים

סוג טיול: טיולי משפחות
אזור טיול: צפון->גולן חרמון ואצבע הגליל

23.10.18

אין כמו ארץ פלגי מים לשובב את הנפש, להעביר את ימי הקיץ החמים ולבלות בטבע מסעיר. שמורת הבניאס מציעה מגוון אפשרויות הליכה ופינות ישיבה ופיקניק.

נטייל באחד ממקורות הירדן, המגיע מההר הגבוה בארץ החרמון. לאורך הדרך שרידים עתיקים לישובים מרכזיים שהיו באזור, מקדשים ומבני ציבור מרשימים של העיר פאניאס וארמון אגריפס.  את ההליכה בשביל מלווה צל העצים ומפגש עם מי הבניאס הזורמים. בסיום המסלול- מפל הבניאס, אשר בחורף זורמים בו מים רבים.

יש אפשרות להמשיך בהליכה עד שאר ישוב.

מידע ראשוני

מתאים בעיקר למשפחות
עונה מומלצת: כל השנה
אורך המסלול: 2.5 ק"מ
הערכת זמן הליכה: כ-4 שעות
סוג המסלול: אינו מעגלי
שמורת טבע בתשלום: כן, המסלול עובר בשמורת הטבע נחל חרמון (בניאס). יש להתעדכן באתר רשות הטבע והגנים על שעות הפתיחה ועלות הכניסה.
לינה והדרכה באזור: בית ספר שדה גולן
בית ספר שדה חרמון

חניוני יום: בתוך תחומי שמורת הטבע

חשוב לדעת
ההליכה בשבילים המסומנים בלבד.
על פי הנחיות רשות הטבע והגנים- הכניסה למים אסורה.
הבערת אש אסורה.
האכילה מותרת בחניונים המוסדרים בלבד.

לאן להגיע
נקודת התחלה: שמורת הבניאס- מעיינות הבניאס.

מקריית שמונה מזרחה על כביש 99, כ- 2 ק"מ לאחר צומת שיאון פונים עם השילוט לשמורת הבניאס (מעיינות הבניאס)

נקודת סיום: שמורת הבניאס- מפל הבניאס.

ממעיינות הבניאס מערבה על כביש 99  כק"מ עד לפניה שמאלה לכיוון דרום עם השילוט ל"מפל הבניאס".

מבט על המסלול

4.מפל הבניאס

5.השביל התלוי

סיפור דרך

המסלול מתחיל בחניון הרכבים בשמורת מעיינות הבניאס. בחניון יש שירותים, ברזיות וחניון פיקניקים גדול ומוצל. ניתן לפנות מהחניון לכיוון הנביעה, עם השילוט ל"מקדש האל פאן" ולבקר בשרידי המקדש (1). מכאן  ממשיכים לאורך הנחל בדרך הרחבה שבין חניון הפיקניקים לנחל. לאחר כמה עשרות מטרים פונים ימינה להמשך המסלול בגשר עץ. חוצים את גשר העץ, וממנו שמאלה להמשך המסלול המסומן בכחול. לאחר כמה דקות הליכה וירידה במספר מדרגות  עוברים את שפך נחל גובתא אל הבניאס מתחת לגשר הכביש הנוכחי ומתחת לגשר רומי על גשר עץ ארוך. לאחר כמה עשרות מטרים פונים שמאלה במעלה מדרגות הסמוכות לתחנה הידרואלקטרית, אשר פעלה עד שנת 1967 וסיפקה חשמל למתקני הצבא הסורי.  עוברים דרך תחנת הקמח- "טחונת מטרוף" המשוחזרת. ממשיכים ימינה בשביל הכחול ובהמשכו פיצול שבילים: שמאלה אל עתיקות העיר פניאס וארמון אגריפס או ימינה עם המשכו של השביל הכחול לכיוון המשך המסלול ולמפל הבניאס. חוצים את הנחל בגשר עץ, עולים מספר מדרגות ופונים שמאלה בפיצול עם השילוט ל"חניון המפל". לאחר מספר עשרות מטרים עוברים את בריכת הקצינים (2). חוצים גשר עץ נוסף ועוברים לצד שרידי תחנת הקמח "אום רעי" ותחנת הקמח ג'דידה. השביל ממשיך מעל מצוק הנחל ולאחר כמה מאות מטרים מגיע לתצפית על מפל הבניאס

(3). יורדים במדרגות עץ חזרה אל הנחל, חוצים אותו בגשר עץ ופוגשים פיצול: פונים ימינה בסימון הכחול לכיוון המפל  (4) וחוזרים אל הפיצול, ממנו אפשר לעלות במדרגות אל חניון המפל או להמשיך בסימון האדום אל "השביל התלוי".

המשך ההליכה בירידה לשביל התלוי (5), בזהירות מבלי לטפס או להתכופף מעבר למעקה, עליה לשביל וחזרה אל חניון המפל.

אפשרות נוספת להליכה ארוכה יותר- מהשביל התלוי להמשיך בסימון שחור עד שאר ישוב.

רוצים לדעת עוד?

מקור השם בניאס:

המקום מזוהה עם מקדש פולחן האל היווני פאן, שהיה בעל גוף אדם עם קרניים, רגליים וזקן כשל תיש. פאן היה אל הספר, הרועים והעדרים. הוא חי במערות, ובהן התרכז הפולחן שלו. פאן מוכר כדמות המנגנת בחליל עשוי קנים. בחפירות לרגלי המצוק נחשף המתחם הפולחני של בניאס (פניאס)

לפי עדות ההסטוריון יוסף בן מתיתיהו הורדוס בנה בבניאס מקדש מפואר מאבן לבנה.
בנו של הורדוס, פיליפוס, ירש מאביו את בניאס והקים במקום עיר בשם קיסריה של פיליפוס, כדי להבדילה מקיסריה שעל חוף הים התיכון. העיר קבלה מעמד חשוב והוטבעו בה מטבעות, הוקמו בה מקדשים, בתי מרחץ, תיאטראות ומבני ציבור נוספים. לתקופת פריחה זו אפשר לשייך את שני מבני הציבור העיקריים שנחשפו באזור העיר והיוו חלק מהמרכז העירוני המפותח.
הנוצרים מאמינים שכאן מסר ישו את מפתחות השמים והארץ לפטרוס ולכן הפך המקום לאתר עלייה לרגל לנוצרים וצליינים מכל העולם.
בתקופה הביזנטית והמוסלמית ירד מעמדה של בניאס ולא נתגלו ממצאים מתקופות אלו. בתקופה הצלבנית נבנה בבניאס מבצר, ששרידים ממנו נמצאו באתרי החפירות. בתקופה זו עברה בניאס מספר פעמים מידי הצלבנים לידי המוסלמים עד שבשנת 1164 נכבשה על ידי נור-א-דין.
מעל להריסות המצודה הצלבנית נבנה כפר ממלוכי. היישוב הכפרי בבניאס המשיך להתקיים עד המאה ה-20 ונינטש במלחמת ששת הימים.

רוצים לשמור איתנו על הטבע באזור?  הצטרפו אלינו     תרמו לנו

צילום: גיתית וייסבלום, חן ינאי וצביקה אריאב

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, כפי שהיא רואה אותם, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.