חיפוש טיולים ומסלולים

מתאים לגיל: לכל המשפחה
אזור: דרום->נגב ומכתשים

6/1/19

טיול המשלב טבע מדברי עצמתי, עם תרבויות עתיקות של אנשי מדבר.

המסלול מתחיל בחאן סהרונים הנבטי, יורד לתוך פרסת נקרות - מעוק קטן בין גושי סלע ענקיים וצמחייה מדברית, ממשיך לעין סהרונים ומסתיים בנקודת ההתחלה.

מידע ראשוני

מתאים בעיקר ל: משפחות וחובבי לכת

עונה מומלצת: כל השנה

אורך המסלול : כ-4.5 ק"מ

הערכת זמן הליכה : 3-5 שעות

סוג המסלול: מעגלי

מאפיינים נוספים: אחרי גשמים ושטפונות, יש גבים המלאים מים.

לינה והדרכה באזור : בי"ס שדה הר הנגב

חשוב לדעת

אין להיכנס לפרסה בתקופת מזג אוויר הפכפך מחשש לשטפונות

נקודות עניין בדרך

1. חאן סהרונים: חאן נבטי קדום, אחד מחניוני "דרך הבשמים"

2. ה"פרסה": פרסת נקרות, תופעת טבע ייחודית

3. עין סהרונים: מעיין יפהפה ושופע בחורף

לאן להגיע

נקודת התחלה וסיום: חאן סהרונים. בוייז: חאן סהרונים

ממצפה רמון יורדים בכביש 40 דרומה אל תוך המכתש. בין הקילומטר ה-87 לקילומטר ה-86 במכתש רמון, פונים לכיוון מזרח אל דרך עפר מסומנת באדום, בעקבות השילוט אל חניון בארות. ממנו ממשיכים בסימון שחור לכיוון צפון. אחרי כקילומטר פונים ימינה לסימון אדום עד החנייה של חאן סהרונים.

(הנסיעה בדרך עפר לאורך כ 10 קילומטרים)

מבט על המסלול

סימון: אדום, ירוק, כחול

מפת סימון שבילים :

הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב (17)

לצפייה בחלון גדול

תיאור המסלול

מהחנייה נלך לעבר חאן סהרונים (1)  על סימון שבילים אדום ונבקר בו. ממנו נמשיך מזרחה אל מעלה דקלים בדרך הבשמים הנבטית- דרך עפר בלתי מוצלת המסומנת באדום, נדרשת מעט סבלנות עד שמגיעים לחלק היפה של הטיול, אך התגמול מובטח. השם מעלה דקלים לא צריך להפחיד, זהו אמנם מעלה, אבל באופן כללי הוא במגמת ירידה.

לאחר כ- 800 מטר של הליכה בדרך העפר פונים ימינה, לכיוון דרום מזרח, לשביל הליכה מסומן בירוק. השביל מוריד  אותנו במהרה לערוץ נחל נקרות ודרך המסומנת בכחול העוברת לאורכו. זה הרגע בו "עולים" על שביל ישראל. ממשיכים לכיוון דרום מערב ונכנסים לתוך נחל נקרות (סימון השבילים הכחול, יוליך אותנו דרך הפרסה וחזרה לחניון). לאחר הליכה קצרה במעלה הערוץ הרחב של נחל נקרות נגיע אל ראשיתו של מעוק פרסת נקרות (2).

נמשיך במעלה הנקיק, שעומקו כ–15 מטרים והמרחק בין קירותיו 2-3 מטרים בלבד. לאחר כמה עשרות מטרים מתרחב הנחל, אבל ממשיך לשמור על אופיו הקניוני כשהוא תחום בין מצוקי גיר זקופים ומרשימים.
ממשיכים כקילומטר במעלה הנחל. חוצים את נקיק הסלע – שער רמון וממשיכים לעין סהרונים (3). נחצה את עין סהרונים ונגיע לחניה שממנה יצאנו.

רוצים לדעת עוד?

חאן סהרונים:

חאן סהרונים הוא אחד מחניוני דרך הבשמים - דרך עתיקה מלאה הסתעפויות המתחילה בחצי האי ערב ומסתיימת בנמל עזה. לאורכה הובילו מהמאה ה-4 לפנה"ס ועד המאה ה - 4 לספירה בשמים ותבלינים המופקים בצפון חצי האי ערב (אזור תימן וסומליה של היום) לנמלי הים התיכון, ומשם – דרך הים – לאירופה. הסוחרים אשר נעו על דרך זו נקראו נבטים. חאן זה שאנחנו עומדים בו עכשיו הוא אחד מהשרידים הארכאולוגיים הרבים והמרשימים שנותרו לאורך דרך זו.

מעוק פרסת נקרות:

תופעת טבע ייחודית רבת עוצמה במפגש הנחלים רמון ונקרות, תוצאה של תהליכי התחתרות בשכבות הגיאולוגיות של מכתש רמון. ניחשף כאן לתופעות טבע עוצמתיות ונכיר את החי והצומח באזור, שפיתח מנגנונים פיסיולוגיים והתנהגותיים על מנת להסתגל לתנאים הקיצוניים המאפיינים את המדבר.

כבר בכניסה נגלה את מערת נקרות העמוקה והרחבה בגדה השמאלית של הנחל.
המעוק היפיפה והמרשים, הוא תוצאה של התחתרות הנחל במסלע המקומי, והמערה הגדולה והיפה נוצרה עקב התחתרות הנחל מתחת לשכבות הסלע. את הנחל מלווה צמחיית ערוצים אופיינית.

עין סהרונים:

מעיין יפיפה הניזון מאופק מי תהום גבוהים בלב מכתש רמון, ושפיעתו בעיקר בחורף ובתחילת האביב. שמו מגיע מצמח הסהרון המשתלשל אשר גדל בקרבת מקום. המעיין והצמחייה השופעת סביבו הם מקור משיכה לבעלי חיים רבים, לכן נוכל לראות מגוון רחב של עקבות בחול וגללים של בעלי חיים. נחפש ונזהה עקבות בעלי חיים, קטנים וגדולים הבאים לשתות ממי המעיין ביום ובלילה, ולתור אחר מזון.

עין סהרונים

צילומים: מאור בקל, סיגל שרון

רוצים לשמור איתנו על הטבע באזור?   הצטרפו אלינו      תרמו לנו

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, כפי שהיא רואה אותם, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.