חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי
 

"הסנפיר הקטן" במכתש הגדול

קוד טיול: 1533
סוג טיול: טיולי משפחות, חשוף לשמש
אזור טיול: דרום->נגב ומכתשים
 

הלכתם פעם על להב של סכין? זאת התחושה שמתקבלת כשמטיילים על ה"סנפיר הקטן", שריד לקירותיו החיצוניים של המכתש הגדול, אשר מזכיר סנפיר של דג שצף על פני המים.

 

נופם של המכתשים הנגב מעורר השראה, בתהליך גיאולוגי שארך מיליוני שנים רוקן תוכנו של הר גדול עד ליצירת קער. המסלול מתחיל  בחניון החולות הצבעוניים, עולה אל צלע המכתש לצפות ביופיו המרהיב ובקירות הנטויים המקיפים אותו. עם קצת דמיון אפשר להמשיך את הקירות ולשחזר את צורת ההר המקורי. מכאן חוזרים בחזרה לחולות הצבעוניים. אם לא שבענו מהמראות, נוכל להמשיך לטיול ארוך יותר דרך ה"סנפיר הגדול", למיצד ירקעם ומשם לעין ירקעם  וחזרה.

 

 
 

מידע ראשוני:
מתאים בעיקר למשפחות
עונה מומלצת: כל השנה
אורך המסלול:  

  • הסנפיר הקטן מעגלי: 1 קילומטר
  • הסנפיר הקטן-הסנפיר הגדול-מיצד ירקעם-עין ירקעם: 5-6 ק"מ 

הערכת זמן הליכה: כשעתיים עד חצי יום
סוג המסלול: מעגלי
מאפיינים נוספים: במסלול יש שימוש ביתדות
לינה והדרכה באזור: בית ספר שדה הר הנגב
חניוני יום: חניון החולות הצבעוניים, בתחילת המסלול ובסיומו.


לאן להגיע
נקודת התחלה וסיום: חניון החולות הצבעוניים במכתש הגדול   בוייז: חניון חולות צבעוניים.
מירוחם מזרחה בכביש 225. הכביש יורד אל המכתש ולקראת יציאתו ממנו, מצד שמאל נמצא חניון החולות הצבעוניים. במקום עצי אקליפטוס, סככות וספסלי ישיבה.
 
מבט על המסלול

 
 

סימון:

סנפיר קטן מעגלי: שחור, ירוק, כחול

סנפיר קטן -סנפיר גדול-מצד ירקעם-עין ירקעם: שחור, ירוק, כחול

מפת סימון שבילים: 14- מכתשים

 

  לצפייה בחלון גדול

 

נקודות עניין בדרך

1.אתר אבן החול הצבעונית: בקרבת חניון ההתחלה והסיום, מרבץ מיוחד של אבן חול בצבעים רבים.

2.תצפית אל המכתש הגדול: קצה העלייה אל הסנפיר, ממנו ניתן לראות את המבנה המיוחד של המכתש.

 

סיפור דרך
מחניון החולות הצבעוניים חוצים את הכביש בזהירות ועולים לאורך כ-120 מטרים בשביל השחור המטפס אל הצלע של המכתש הגדול. העלייה תלולה, וכוללת  שימוש ביתדות בסופה. בסוף הטיפוס יש פיצול שבילים: סימון שחור שעולה אל הסנפיר הגדול (ממשיך ויורד ממנו אל מצד ירקעם ומתחבר למסלול לעין ירקעם), או סימון ירוק שמאלה. בנקודה זו מומלץ לעצור ולהתבונן בנוף המשגע של המכתש. 

למטיילים במסלול הקצר (הסנפיר הקטן בלבד):  נפנה שמאלה בירוק, שם מתחילה ירידה, מתונה יותר מהעלייה אך גם דורשת זהירות מפני החלקה. בסוף הירידה חוצים שוב את הכביש וממשיכים בסימון כחול מערבה עד חניון החולות הצבעוניים.

למטיילים במסלול הארוך : במקום לפנות שמאלה בירוק נמשיך במסלול השחור על "הסנפיר הגדול" של המכתש, המסתיים בתצפית פנורמית. נמשיך עד למיצד ירקעם, עדות להתיישבות קדומה באזור, ומשם לעין ירקעם , גב גדול שאליו מתנקזים בחורף מי המעיין והשטפונות. נחזור על עקבותינו ונפנה ימינה בסימון הכחול, נחצה בזהירות את הכביש ונלך ישר לצד הכביש כ-400 מטר עד שנתחבר לסימון כחול נוסף, שממשיך לאורך הכביש ונגיע בחזרה עד לחניון החולות הצבעוניים.

 

 


 

 

רוצים לדעת עוד?  

 

היווצרות המכתש ומצלעותיו:

תהליך היווצרות המכתשים הוא מיוחד ומורכב ממספר רב של שלבים. נהרות שסחפו גרגירי קוורץ יצרו שכבות של אבן החול. בשלב מאוחר יותר כל האזור שקע והפך להיות קרקעית של ים, שבה שקעו סלעי גיר קשים. לחצים טקטונים קימטו את השכבות של החול והגיר והפכו אותן להר. כשרכס ההר נחשף שוב ליבשה, נחלים התחילו לחצוב בשכבת הגיר הקשה וחשפו את השכבה הרכה של אבן החול (כמו שאוכלים קרמבו). נחלים שהתחתרו סחפו חלק מהחול החוצה. קירות הגיר הקשה, שהיו פעם אופקיים, הפכו לאנכיים. אלו הן המצלעות של המכתש.

 

אבן חול צבעונית:

סיפורה של אבן החול מתחיל בהרים שעשויים מסלע גרניט. הגרניט מורכב ממינרלים שבינהם קוורץ. כוחות הבלייה והזמן פיקרו את הגרניט לגרגרים שעשויים קוורץ. נהרות סחפו את גרגרי הקוורץ, "הדביקו" אותם זה לזה בעזרת תחמוצות עד שהפכו בחזרה לסלע שהוא אבן החול. הצבעים הרבים של אבן החול מקורם במתכות שונות המצויות בה. 
 

איך שומרים על הטבע באזור?

 

משקמים את בקעת אורון  
עין ירקעם נמצא באזור בו עוברים המסלולים היפים ביותר בנגב, אשר כוללים  גם  את מקטע שביל ישראל שעובר על מצלעות המכתש הגדול. במרחק כ-4 ק"מ מכאן נמצאת בקעת אורון, בה מתבצעת כריית פוספטים . קיימת תכנית לשקם את הבקעה ולהחזיר אותה להיות שטח פתוח לטובת הציבור. אולם במקביל נתן מנהל התכנון הנחיות לבדוק היתכנות להעברת המפעלים המזהמים של מפרץ חיפה לשטח זה.

לעמדתנו קיימת חלופה טובה יותר עבור העברת המפעלים ממפרץ חיפה, החברה להגנת הטבע מציעה את  אזור תעשייה במישור רותם, אשר נמצא במרחק של כ-15 ק"מ מכאן, וכבר כיום משמש כאזור של תעשייה כימית. אנו עומדים על כך שהמדינה תכין תסקיר השפעה על הסביבה כדי לבחון את כל החלופות, וכדי שתכנית השיקום בבקעת אורון תצא לפועל ותשמור על שטחי בקעת אורון כשטחים פתוחים.  

 

עוצרים את הרכבת לאילת
בסמוך למסלול מתוכננת לעבור מסילת הרכבת לאילת ולהתפצל לשתי שלוחות – האחת תמשיך לכיוון מעלה עקרבים והשנייה, שתשמש לרכבות משא, תעבור למרגלות הסנפיר הקטן ותמשיך לכיוון הערבה.  
רכבת, אם תעבור כאן, תגרום להרס בלתי הפיך של בתי הגידול, לקיטוע של שטחי טבע נרחבים ולייבוש של מורדות הנחלים, שהם עורקי החיים של המדבר. אנחנו פועלים לעצירת התכנית ההרסנית והמיותרת לבניית המסילה, שמתוכננת לחצות את הנגב לכל אורכו ותעלה למדינה עשרות מילארדי שקלים.  

 

 

השתתפו בכתיבת המסלול :

  • מאור בקל - מנהל הדרכה בית ספר שדה הר הנגב, החברה להגנת הטבע
  • שי טחנאי - רכז תכנון דרום, אגף שמירת טבע, החברה להגנת הטבע
  • צילום: תומר משה  

רוצים לשמור איתנו על הטבע באזור?   הצטרפו אלינו      תרמו לנו           

* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, כפי שהיא רואה אותם, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.

 

 


הטיולים הקרובים באותו אזור