חיפוש טיולים ומסלולים
בחר אזור
בחר סוג טיול
חיפוש טיול בטקסט חופשי
 

עין ירקעם

קוד טיול: 103
סוג טיול: טיולי משפחות, טיולי מים
אזור טיול: דרום->נגב ומכתשים

10/12/18

 

נקודות עניין   חשוב לדעת   לאן להגיע   מבט על המסלול   סיפור דרך   שומרים על הטבע

 

"נווה מדבר" קטן הטמון בערוצו של נחל חתירה, המנקז את המכתש הגדול, מרחק הליכה קצר מיציאתו לכיוון הערבה.

 

עין ירקעם הוא מעיין עונתי הנובע בעיקר בימי החורף הגשומים וגב מים המתמלא במי שיטפונות. מי המעיין, ובעיקר מי הגשמים והשיטפונות נאגרים בגב ענקי שמידותיו 10x15 מטרים ועומקו המירבי הוא כ-5 מטרים! לאחר עונת הגשמים הופך הגב לבריכת מים מרשימה ומצוינת לשחייה. בדרך כלל, לקראת סוף הקיץ החם, מתייבש חלקו העליון של הגב ורק החלק התחתון נשאר מלא מים. מעין ירקעם אפשר להמשיך במסלול עד לתצפית מראש מעלה פלמ"ח.

   

מידע ראשוני
מתאים בעיקר למשפחות
עונה מומלצת: כל השנה
אורך המסלול: ,

לעין ירקעם וחזרה: 2 ק"מ

לתצפית וחזרה: 4.5 ק"מ.

  הערכת זמן הליכה: שעה עד שעתיים
סוג המסלול: הלוך-חזור
מאפיינים נוספים: במסלול יש כניסה למים
לינה והדרכה באזור: בית ספר שדה הר הנגב

 

 

 

נקודות עניין בדרך

1. עין ירקעם: גב גדול שאליו מתנקזים בחורף מי המעיין והשטפונות .

2. תצפית אל נחל חתירה ומעלה פלמ"ח: מעלה פלמ"ח- דרך אשר פרצו סיירי הפלמ"ח לפני קום המדינה. הוא  עולה בערוץ העמוק של נחל חתירה ומטפס את המפל ביתדות.

 

חשוב לדעת
-המסלול נסגר בזמן חשש לשיטפונות.

-הירידה של מעלה פלמ"ח מסוכנת ואינה מתאימה למשפחות לא מנוסות ולילדים קטנים.

-בדרך מעין ירקעם לתצפית, ניתן לראות מאובנים. שימו לב שאיסופם מהמסלול מהווה עבירה על החוק.

 

  לאן להגיע
נקודת התחלה וסיום: חניון עין ירקעם. בוייז: חניון עין ירקעם .
מדימונה בכביש 25 מזרחה לכיוון ים המלח. בצומת רותם פונים לכביש 206 דרומה לכיוון המכתש הגדול ומישור ימין. חניון עין ירקעם נמצא על כביש 206 כחצי ק"מ דרומית לפנייה למכתש הגדול.

 

מבט על המסלול
סימון: כחול, ירוק, שקוף וחזרה או המשך בירוק לתצפית וחזרה.

מפת סימון שבילים: 14- מכתשים

 

 

 

  לצפייה בחלון גדול

 

 

סיפור דרך:
מחניון עין ירקעם יוצאים מזרחה בשביל ירוק כ-300 מטרים. פוגשים שביל כחול וממשיכים בשביל הירוק עוד כ-200 מטרים עד שביל שקוף (הנראה כשני פסים לבנים). השביל השקוף יורד ימינה לנחל, כ-50 מטרים בירידה במדרגות חצובות רומיות (1) לעין ירקעם (2), החזרה לחניון היא באותה הדרך.
לממשיכים לתצפית - מוסיפים הליכה נוספת מעין ירקעם מזרחה כ-1.2 ק"מ בהמשך הסימון הירוק, דרך צמחיית מדבר המתעוררת לחיים בתוך אפיק הנחל, עד לנקודת התצפית (3) לנחל חתירה ומעלה פלמ"ח. משם חוזרים באותה הדרך עד לחניון עין ירקעם.
 

 

רוצים לדעת עוד?

 

התיישבות קדומה בקרבת עין ירקעם:

לאורך ההסטוריה בחר האדם למקם את יישובו בקרבת מקור מים. גם עין ירקעם משך אליו התיישבות אדם. עדות לכך היא האתר הארכיאולוגי על שרידיו הדלים של מיצד ירקעם , הנמצא בסמוך. בשל מיקומו הנמוך טופוגרפית משערים ששימש כחאן דרכים לשיירות.

 

למי נועדו המדרגות?

בתקופה הרומית פותחה בארץ ישראל רשת דרכים. בדרום הארץ עברה דרך מירדן, דרך חצבה, מעלה עקרבים לכיוון באר שבע ומשם אל הים התיכון. דרך זו שימשה למעבר שיירות של בהמות נושאות שקי סחורה למסחר. המדרגות בעין ירקעם נחצבו לצורך ירידת הבהמות לשתות ממי המעיין.

 

 

 

איך שומרים על הטבע באזור?

 

משקמים את בקעת אורון
עין ירקעם נמצא באזור בו עוברים המסלולים היפים ביותר בנגב, אשר כוללים גם את מקטע שביל ישראל שעובר על מצלעות המכתש הגדול.
במרחק כ-4 ק"מ מכאן נמצאת בקעת אורון, בה מתבצעת כריית פוספטים . קיימת תכנית לשקם את הבקעה ולהחזיר אותה להיות שטח פתוח לטובת הציבור. אולם במקביל נתן מנהל התכנון הנחיות לבדוק היתכנות להעברת המפעלים המזהמים של מפרץ חיפה לשטח זה.
לעמדתנו קיימת חלופה טובה יותר עבור העברת המפעלים ממפרץ חיפה, החברה להגנת הטבע מציעה את אזור תעשייה במישור רותם, אשר נמצא במרחק של כ-15 ק"מ מכאן, וכבר כיום משמש כאזור של תעשייה כימית
אנו עומדים על כך שהמדינה תכין תסקיר השפעה על הסביבה כדי לבחון את כל החלופות, וכדי שתכנית השיקום בבקעת אורון תצא לפועל ותשמור על שטחי בקעת אורון כשטחים פתוחים.

עוצרים את הרכבת לאילת
בסמוך למסלול מתוכננת לעבור מסילת הרכבת לאילת ולהתפצל לשתי שלוחות – האחת תמשיך לכיוון מעלה עקרבים והשנייה, שתשמש לרכבות משא, תעבור למרגלות הסנפיר הקטן ותמשיך לכיוון הערבה.
רכבת, אם תעבור כאן, תגרום להרס בלתי הפיך של בתי הגידול, לקיטוע של שטחי טבע נרחבים ולייבוש של מורדות הנחלים, שהם עורקי החיים של המדבר. אנחנו פועלים לעצירת התכנית ההרסנית והמיותרת לבניית המסילה, שמתוכננת לחצות את הנגב לכל אורכו ותעלה למדינה עשרות מילארדי שקלים.

 

צילומים: דב גרינבלט,  דובר החברה להגנת הטבע

 

ייעוץ מקצועי:

  • מאור בקל - מנהל הדרכה בית ספר שדה הר הנגב, החברה להגנת הטבע
  • שי טחנאי  - רכז תכנון דרום, אגף שמירת טבע, החברה להגנת הטבע

 

  רוצים לשמור איתנו על הטבע?   הצטרפו אלינו   תרמו לנו    


* * *
המלצת החברה להגנת הטבע (ע"ר) נוגעת לערכי הטבע והנוף במסלולים המומלצים בלבד, כפי שהיא רואה אותם, ואין בה כדי להטיל עליה אחריות לכל פגיעה ו/או נזק ו/או אובדן שעלולים להגרם למטיילים ו/או לרכושם במהלך הטיול ו/או בקשר אליו, והיא אינה פוטרת את המטיילים מהחובה למלא אחר הוראות כל דין בקשר לטיול במסלולים המומלצים ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לפני הטיול ובמהלכו.