תוצאות חיפוש

למה כולם מטיילים בגולן ואוהבים אותו?

מערכת החברה להגנת הטבע

כשהתחלנו להכין את פסטיבל ״פרא בגולן״ שייערך בפסח, שאלנו את עצמנו – עד כמה הישראלים יודעים שזה מקום מיוחד שאין כמוהו ולכן חייבים לשמור עליו?

אז ערכנו סקר כדי לברר מה הישראלים מרגישים ביחס לרמת גולן. את כל מה שגילינו תוכלו לקרוא בהמשך הכתבה.

מטיילים בפריחה בגולן
מטיילים בפריחה בגולן

אוהבים את הטבע הפראי של הגולן

הגולן הוא אחד האזורים הכי מטיולים ואהובים על הישראלים – הרגשנו את זה, וזו אחת הסיבות שבגללה בחרנו לערוך בו את פסטיבל ״פרא בגולן״ בפסח. עכשיו יש גם סקר שמראה את זה במספרים.

מבין המשיבים על הסקר, כ-70% טיילו ברמת הגולן לפחות פעם אחת בשנתיים. זה המון. 12% עשו זאת רק בחודש האחרון, ועוד 34% עשו זאת בשנה האחרונה – על פי הסקר שערכה ״גיאוקרטוגרפיה״ בינואר.

ולמה הם עשו זאת? הסיבה הראשונה היא המרחבים הפתוחים והנופים הירוקים שרמת הגולן מצטיינת בהם, 42% מהמשיבים בחרו בה. עוד 27% הדגישו את השקט, השלווה וההתנתקות מהצפיפות בארץ – ואנחנו ממש יכולים להבין אותם. 19% בחרו לציין את הטבע הפראי וחיות הבר המיוחדים שיש רק ברמת הגולן.

אז נשמע שהישראלים אוהבים את רמת הגולן? בהחלט! 52% ציינו כי הם מאוד אוהבים לטייל ברמת הגולן, ועוד 41% אמרו כי הם די אוהבים. זה באמת רוב מוחץ. בסקר אינטרנטי השתתפו 500 נשים וגברים בני 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל, יהודים וערבים.

צבי ברמת הגולן
צבי ברמת הגולן. צילום: לירון שפירא

הטבע של הגולן בסכנה

ויש גם צד פחות משמח שעלה מהסקר. לצערנו, הסביבה המיוחדת של רמת הגולן – עם מגוון אדיר של חיות בר נדירות כמו צבאים, זאבים, צבועים, נשרים, עיטים, ציפורים רבות ועוד – היא גם האזור הכי מאוים בארץ. גם המשיבים על הסקר יודעים זאת.

על השאלה אם חשוב לשמור על צביונה של רמת הגולן כמרחב של שטחים פתוחים נרחבים וטבע פראי – ענו 56% כי זה מאוד חשוב ועוד 38% כי זה די חשוב – כלומר 94% רוצים לשמור על רמת הגולן כפי שהיא כיום.

העמדה הזו עלתה גם בתשובות לשאלה: אם ימשיכו לבקר ברמת הגולן במקרה שהיא תשנה את אופייה ותהפוך למתועשת ובנוייה יותר, בדומה לערי המרכז?

28% אמרו שיבקרו בגולן הרבה פחות ועוד 24% אמרו שיבקרו בה מעט פחות – כלומר כמחצית מהמשיבים. רק 16% אמרו כי יבקרו בגולן באותה התדירות, גם אם יתממשו האיומים והיא תשנה את פניה.

דן אלון, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע מסביר: "הגולן הוא חבל ארץ ייחודי בנוף הישראלי, מהבודדים שיש בהם טבע פראי, מרחבים פתוחים, נחלים זורמים במשך כל השנה, נופים מגוונים וחיות בר נדירות. השטחים הרחבים, מיעוט הכבישים והתשתיות, המים הרבים והשקט היחסי, כל אלו – עושים את הגולן לכל כך יפה, מגוון ומיוחד. אנחנו, בחברה להגנת הטבע, רוצים לחשוף את הציבור ליופי ולעושר של הטבע שיש בגולן, שלצערנו, הוא האזור המאוים ביותר בצפון הארץ ואם לא נשים לב לכך ונפעל להשאיר אותו כך, אנחנו עלולים לאבד אותו".

מרכז הגולן
מרכז הגולן. צילום: הילה נקש

חוגגים בגולן

מכל הסיבות המצוינות האלה, החלטנו לערוך בפסח את פסטיבל ״פרא בגולן״  עם שפע של טיולים חינמיים או מודרכים במקומות הכי יפים בגולן, הופעות מוסיקה למבוגרים וילדים, תצפיות, סיורים והרבה הפתעות.

דבורה ווליניץ, סמנכ"לית ומנהלת אגף התיירות, בחברה להגנת הטבע מספרת: "בפסח הזה, אנחנו מזמינים את הציבור הישראלי לעלות צפונה ולגלות את הטבע הפראי של הגולן, באמצעות חגיגה של טיולים, מוזיקה ופעילויות לכל המשפחה. הגולן שופע מרחבי טבע פתוחים, נדירים ופראיים, שכמעט אי אפשר למצוא בישראל הצפופה. הוא מלא בנחלים זורמים וחיות בר, ואנשים מכל העולם מגיעים לראות אותם. לכן, חשוב שנמשיך לשמור עליו כמו שהוא – ירוק, פתוח ופורח. במסגרת האירועים, המדריכים המנוסים של החברה להגנת הטבע, יגלו לציבור בקלות וללא מאמץ, את המקומות הכי יפים בארץ".

מטיילת על שפת הבניאס שוטפת גזייה במים
מטיילת על שפת הבניאס. צילום: תומר אבני

רוצים גם לחגוג בגולן וגם לשמור עליו?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו