תוצאות חיפוש

התוכנית המסוכנת שעלולה לפגוע בבריאות שלנו

מערכת החברה להגנת הטבע

כשסוללים כביש או בונים מפעל – יש סכנה לפגיעה בסביבה. זה יכול לקרות למשל בגלל זיהום אוויר או רעש חזק מדי. אז איך שומרים שהבריאות שלנו ושל הטבע לא ייפגעו?  

עד היום מי שדאגו לכך היו יועצים בלתי תלויים ונטולי אינטרסים. אבל הממשלה עלולה לשנות את זה. איך זה קורה ולמה זו בעיה קשה? היכנסו לכתבה לסיפור המלא.

 

עדכון משמח (14.3.23): לאחר מאבק של החברה להגנת הטבע וארגוני סביבה נוספים, הושג סיכום בין המשרד להגנת הסביבה, למשרד האוצר, לפיו היועצים הסביבתיים, במוסדות התכנון, יישארו מטעם המשרד להגנת הסביבה.

החברה להגנת הטבע, שהתנגדה להפרטת היועצים הסביבתיים, מברכת את השרה עידית סילמן ואת המשרד להגנת הסביבה, על הסיכום שהושג.
לטובת הטבע, הסביבה, הבריאות ואיכות החיים של כולנו, על היועצים הסביבתיים להיות בלתי תלויים, ובטח שלא להיות קשורים לגורמים פרטיים וחיצוניים, בעלי אינטרסים שונים ואנחנו שמחים כי המצב הזה יישמר.

הטבע להגנת החברה. גם הדור הצעיר (מאוד) הגיע להילחם על העתיד. צילום: טל גיטמן
הטבע להגנת החברה - מצעד האקלים 2022. צילום: טל גיטמן

אנחנו חיים במדינה צפופה, מאוד צפופה. כולנו צריכים להתחלק במרחב הקטן והמיוחד שלנו. לכן, כשבונים יישובים ושכונות, סוללים כבישים חדשים, מקימים מפעלים או כל דבר אחר – חשוב לשים לב שהסביבה שבה כולנו חיים לא תיפגע באופן שעלול לסכן אותנו. שימו לב: מדובר בסכנות שיכולות ממש לפגוע בבריאות שלנו – למשל, בגלל רעש חזק מדי או זיהום האוויר.

עד היום, בכל פעם שתוכנית לסלילת כביש או בנייה של מפעל הגיעה לוועדות התכנון שאמורות לאשר, לפסול או לשנות אותה – היא נבדקה על ידי יועצים סביבתיים בלתי תלויים מהמשרד להגנת הסביבה.

דיוני תכנון אולי נשמעים טכניים ומשעממים, אבל הם אלה שקובעים את איכות החיים של כולנו: מה, איפה וכמה לבנות – ובמילים אחרות, איך נראית, נשמעת ומרגישה הסביבה שבה כולנו גרים, אוכלים, ישנים ועובדים.

ועדות התכנון חייבות לפעול בזהירות רבה ולקחת בחשבון את כל ההשפעות של כביש, מפעל, מחלף או בית. הן חייבות גם להסתכל עשרות שנים קדימה – למדינה שבה יחיו הילדים והנכדים שלנו.

זו עבודה מורכבת שדורשת הרבה מחשבה והשקעה. כולנו רוצים סביבה נקייה, בלי זיהום ורעשים. כמובן, גם הטבע הישראלי לא יוכל לשרוד אם לא נדאג לסביבה (וזה חלק מהפעילות היומיומית שלנו. תוכלו לקרוא על כך עוד כאן, כאן וכאן).

עשן יוצא מארובת מפעל
מפעל מזהם. צילום: דב גרינבלט

הסכנה הגדולה ביותר

נשמע ברור והגיוני, נכון? חייבים לתכנן את הסביבה שלנו באופן הכי טוב שאפשר. אבל מה הממשלה עושה עכשיו? מקדמת הפרטה של היועצים הסביבתיים שאמורים להגן עלינו.

כלומר, במקום היועצים הבלתי תלויים ששומרים על האינטרסים של כולנו – הוועדות יסתמכו על יועצים פרטיים, שאותם הוועדה בעצמה ממנה.

עניניי הסביבה לא עומדים בראש מעייניה של ועדת תכנון. לכן המשמעות היא שהאינטרסים של היועצים עלולים להיות לא נקיים, והסכנה היא עצומה – הסביבה של כולנו עלולה להיפגע ואת הנזקים האלה כבר לא נוכל לתקן.

כבר כיום מופעל לחץ משמעותי מגורמי הפיתוח על היועצים הסביבתיים אבל, נציגים של המשרד להגנת הסביבה אינם מהססים להמליץ על עיכוב, שינוי ואפילו עצירה של תוכניות אם הן לא טובות לסביבה ולבריאות הציבור. הם הוכיחו בעבר שהם לא מהססים לעשות זאת אפילו אם השינויים האלה יקרים מאוד (ותיכף נציג כמה דוגמאות לכך).

לעומתם, יועצים שיעבדו עבור ועדות התכנון ויהיו תלויים בהן, יתקשו לעמוד בלחצים ויעדיפו כנראה את האינטרס שמכוון את הוועדות בדרך כלל: לקדם תוכניות כמה שיותר מהר. והסביבה? לא בטוח שהיא תעמוד בראש סדר העדיפויות שלהם. למעשה, יש חשש גדול שהם יהיו מוכנים לפשרות שיזיקו לכולנו – היום ועשרות שנים קדימה.

ההחלטה אושרה בממשלה במסגרת חוק ההסדרים, ובקרוב תגיע לכנסת יחד עם תקציב המדינה. יש בחוק ההסדרים סכנות נוספות לסביבה – אבל בעינינו זו הסכנה הגדולה ביותר.

נוף מהר הגלבוע
נוף מהר הגלבוע. צילום: מיכל לברטובסקי

זיהום אוויר מסוכן

כדי להבטיח שהבנייה במדינה הצפופה שלנו תיעשה בדרך הטובה ביותר, המשרד להגנת הסביבה צריך להיות חלק מהותי בכל החלטה. אחרת, הטבע הישראלי ייפגע וגם איכות החיים והבריאות שלנו לא יהיו בטוחים מפני רעש, זיהום אוויר ואיומים סביבתיים נוספים.

כדי להמחיש את העניין, הנה כמה דוגמאות שמראות איך עובדים כיום היועצים שממנה המשרד להגנת הסביבה, וכמה הם משפיעים על החיים של כולנו.

תשמעו למשל מה קרה בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, שהיא אחד המזהמים הגדולים ביותר בארץ. בעקבות הנתונים שהגיעו לוועדת התכנון, נקבע שהפתיחה של תחנה חדשה במקום חייבת להיעשות רק אחרי שתיסגר התחנה הקיימת – כי אחרת זיהום האוויר באזור יהיה חמור ומסוכן מדי לתושבים בסביבה.

אותו הדבר קורה בכל פעם שבה בונים כביש חדש או סוללים מסילת רכבת. הליווי המקצועי של המשרד להגנת הסביבה בודק למשל את רמות הרעש שנוצרות במקום – ובמידת הצורך מוודא שייעשה שימוש בשיטות שונות שמבטיחות שההפרעה לתושבים במקום, וגם לחיות הבר, לא תהיה קיצונית מדי.
אז מי אתם רוצים שיגן על הסביבה והבריאות של כולנו?

מחלף מוצא בכביש 1
מחלף מוצא בכביש 1. צילום: שאטרסטוק

רוצים לשמור יחד על הטבע ועל הבריאות שלנו?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו