תוצאות חיפוש

לא רק יום כיפור -
הכירו את חיות הבר שצמות הרבה יותר

יפתח כרמלי

צום יום כיפור יכול להיות מאוד לא קל: יותר מ-24 שעות בלי אוכל ושתייה זה לא עסק פשוט! אבל אם זה מעודד אתכם קצת, או לפחות מכניס אתכם לפרופורציות – יש חיות בר בישראל שצמות הרבה יותר, ובתנאים קשים הרבה יותר.

עמיר בלבן, ראש תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מספר לנו על כמה מהן.

עיט ערבות
צמים במסע של אלפי קילומטרים. עיט ערבות, צילום: הדורם שיריחי

הספורטאים – עופות דורסים

בזמן שאנחנו מתבכיינים על יום אחד של צום, עופות דורסים חולפים מעלינו בהמוניהם בתקופה הזו ממש, והם צמים למרחקים ארוכים. מאוד.

העיטים והאיות שחולפים מעלינו אוגרים מזון באירופה, יוצאים למסע של 3,000-5,000 קילומטרים לאפריקה, ובדרך עוברים מעלינו. בזמן הזה הם לא אוכלים כלום, לרוב, ומקסימום עוצרים לשתות מים.

מערכת העיכול שלהם נכנסת למצב של תרדמה, והם נסמכים על מאגרי שומן שהם מכינים מבעוד מועד – ממש כמו הארוחה המפסקת שלנו. כשהם מגיעים למחוז חפצם, באפריקה, הם מתענגים כל אחד על המאכל האהוב עליו – טרמיטים, צרעות, ומה לא. בון אפטיט!

קיפוד חולות בלילה
קיפוד חולות בלילה. צילום: תמר לביא

העייפים – זוחלים וקיפודים

מכירים את אלה שמעבירים את כל הצום בשינה? קבלו את הזוחלים.

בניגוד ליונקים, שהם בעלי טמפרטורת גוף קבועה, טמפרטורת הגוף של הזוחלים משתנה בהתאם לסביבה. כשהטמפרטורות אצלנו יורדות (לא יורדות הרבה, בכל זאת, אקלים ים תיכוני) – הם נכנסים לתרדמת, אחרי שארגנו לעצמם סעודה מפסקת רצינית,

כמובן. כל המערכות הפיזיולוגיות של נחשים למיניהם, כמו צפע ישראלי, נכנסות להילוך איטי, חילוף החומרים מצטמצם באופן משמעותי, והם מסתמכים על מאגרי שומן.

גם קיפודים, אגב, נכנסים לעיתים לתרדמת חורף קצרה כשהטמפרטורות יורדות!

הפרפר קיסרית הקטלב
קיסרית הקטלב. צילום: אבנר רינות

אלה שעוברים שינוי – פרפרים

תחשבו שהייתם עוברים התגלות במהלך הצום ביום כיפור, והחיים שלכם היו משתנים לחלוטין, ומתחלקים ללפני הצום ואחריו. דומים לכך הם הפרפרים והעשים, שצמים במהלך כל תקופת הגולם שלהם.

עשים יכולים לבלות לעיתים שנה שלמה בתור גולם מתחת לקרקע, וכשהם יוצאים ממנו הם כבר לא אותו זחל שאכל עלים באמצעות איברי פה שגוזרים אותם – אלא עש שניזון מצוף.

בין אם מדברים על זוחלים, יונקים, פרפרים או ציפורים, הדבר המשותף לכולם, ממש כמונו – הוא שהם מסיימים את הצום שלהם ברעב גדול, בין אם הוא נמשך יום, שבועות, או שנה שלמה.

אז שמרו על עצמכם ביום כיפור, צום קל ומשמעותי, ובתיאבון!

רוצים לשמור על חיות הבר?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו