תוצאות חיפוש

חם לכם בקיץ? לצערנו זה עלול להיות גרוע יותר

מערכת החברה להגנת הטבע

אתם מרגישים שבכל שנה הקיץ נהיה יותר חם? אתם ממש צודקים.

באירופה משתולל עכשיו גל חום שמתרחש בדרך כלל רק בשיא הקיץ, ואצלנו ההתחממות היא מהירה פי שלושה לעומת העולם.

אז מה עושים? שותים מים קרים במיוחד, ממשיכים לקרוא את הכתבה – ואנחנו מבטיחים גם לגלות כמה דברים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם הבעיה הלוהטת הזאת.

זיהום אוויר כבד ומפעל מעלה עשן
זיהום אוויר כבד ומפעל מעלה עשן. צילום: שאטרסטוק

באירופה יש בימים האחרונים גל חום לוהט וחמור. בארצות הברית ובאפריקה המצב לא הרבה יותר טוב. אצלנו הקיץ רק התחיל, ואם עד עכשיו החום כאן היה די ״רגיל״, בהמשך הוא עלול להיות בלתי נסבל.

כל אלה אינן סתם תלונות, זו בעיה אמיתית.

מאז 1950 ועד היום הטמפרטורות בישראל עלו בכ-1.4 מעלות צלזיוס בממוצע. זה אולי נשמע מעט, אבל כשמסתכלים על טווחי זמן כל כך ארוכים, שכוללים כמובן את כל עונות השנה יחד עם החורף הקריר – שינוי כזה אומר שלוהט כאן ממש.

מסתבר שההתחממות אצלנו מתרחשת הרבה יותר מהר מאשר בעולם – מהר פי שלושה!

צילום אילוסטרציה, משפחה ביום חם
משפחה בגל חום באירופה. צילום: שאטרסטוק

ככה מרגיש משבר אקלים

האם זו ההתחממות הגלובלית שמפניה נשמעות כל כך הרבה אזהרות?

התשובה, לצערנו, היא בהחלט כן. 

בארגון המטאורולוגיה העולמית אומרים כי "מה שאנחנו רואים כיום זו טעימה מהעתיד״. והעתיד הזה נראה רע.

גל חום כבד מאוד וחריג לתחילת הקיץ שיבש את החיים באירופה. בצרפת הטמפרטורות עלו מעל 40 מעלות ובספרד המצב לא הרבה יותר טוב. מדובר בטמפרטורות גבוהות בכ-10 מעלות מהממוצע בתקופה הזו. 

מטאורולוגים מסבירים שרמות החום האלה יוצאות דופן ליוני, ומורגשות בדרך כלל רק ביולי או אוגוסט. יחד עם החום, יש גם בצורת בחלקים נרחבים מאירופה.

משבר האקלים גורם לכך שגלי החום מתחילים מוקדם יותר בשנה, בתדירות ובעוצמה גדולים יותר. גם בשנה שעברה היו בקליפורניה שריפות שבערו במשך שבועות, ומאות אנשים מתו באירופה כתוצאה מהחום הכבד – וזו רשימה חלקית מאוד של הנזקים שגרם החום בשנים האחרונות.

אז כמה חם יהיה בארץ?

החום הכבד מורגש כמובן בעיקר בקיץ. גלי החום בישראל צפויים להיות ארוכים יותר וחמים יותר, ולחצות את הרמה הבלתי נסבלת של 42 מעלות!

איך זה ייראה? למשל, כיום יש בישראל 36 ימים חמים מאוד שבהם יש יותר מ-34 מעלות (בממוצע). בעשורים הקרובים, המספר הזה יזנק ל-45 – כלומר, חודש וחצי של ימים חמים מאוד בכל שנה. 

אבל עוד לא הזענו מספיק: מספר ימי החום הקיצוני, שבהם הטמפרטורה כבר מטפסת מעל 38 מעלות, יקפוץ מ-13 ל-20. 

דיברנו עד עכשיו על החום ביום, וחשוב לא פחות הוא מה שקורה בלילה. הלילה הוא הזמן הנעים שבו החום אמור להתנדף, ולאפשר לנו, וגם לבעלי החיים ולצמחים, קצת להתקרר מכל השמש ששרפה אותנו. אבל אם כיום יש 63 לילות חמים בממוצע – המספר צפוי לגדול ל-75 עד 2050.

שמש חזקה בשקיעה בכביש מהיר

כדור הארץ מתחמם, ואנחנו עוד יותר

הסיפור של משבר האקלים הוא לא כל כך מסובך, הבעיה היא שאנחנו לא עושים מספיק כדי להתמודד איתו.

כדי להבין את הבעיה בקיצור, שריפה של פחם, נפט וגז, יחד עם פעילויות נוספות, פולטים יותר ויותר גזי חממה לאטמוספירה. התוצאה היא שכדור הארץ מתחמם – וכל האקלים של כדור הארץ משתנה בצורות מאוד לא נעימות.

ישראל וכל המזרח התיכון הם Hot-Spot של שינוי אקלים והתחממות. כלומר, אנחנו נמצאים באחד מהאזורים שבהם שינוי האקלים משמעותי וחזק במיוחד ביחס לאזורים אחרים בעולם.

לשינוי הזה קוראים המדענים "הקצנה אקלימית": עלייה של מעלה "קטנה" אחת בממוצע השנתי, מגבירה בכ-30% את ההסתברות לאירועי אקלים קיצוניים. 

הקיץ צפוי להיות חם יותר, עם רצפי ימים חמים וארוכים יותר. לעומת זאת, גשמים צפויים לרדת בסופות קצרות ואינטנסיביות יותר מבעבר. כל זה מגביר את הסיכוי לנזקים ואסונות כתוצאה מהם, ואת הצורך והחשיבות שבהיערכות נכונה לקראתם.  

למה זה קורה?

ההתחממות נגרמת בגלל עודף הפליטות באטמוספירה. אבל ככל שיותר חם, הטבע שיכול להיות שותף מצוין להתמודדות עם משבר האקלים – מאבד את האיזון ומקצין את החימום.

למשל, ככל שיותר חם, כך נמס יותר קרח לבן. התוצאה היא חשיפה של ים כהה, לעומת השלג הבוהק. הים מחזיר יותר שמש ומחמם את הסביבה עוד יותר – והתוצאה היא שעוד קרח נמס, ועוד ים שחור נחשף, וכך נוצר מעגל שמקצין את ההתחממות.

דוגמה נוספת: ככל שיותר חם, כך עולים יותר אדים מהים, האדים האלו הם גזי חממה ולכן גורמים להתחממות נוספת, וחוזר חלילה.

כלומר אנחנו גורמים להתחממות, והיא גוררת תגובות של משובים מהטבע שמקצינים את ההתחממות. אם לא נעצור את הגלגל הזה, הוא עלול לצאת משליטתנו. כשזה יקרה, ההתחממות תוביל אותנו לתנאים עוד יותר קיצוניים – ועוד יותר לוהטים – שיהיה קשה מאוד לחיות בהם.

אז מה אפשר לעשות?

מוזמנים לקרוא כאן איך הטבע יכול להיות שותף מצוין, שיעזור לנו לקרר קצת את כדור הארץ ואת עצמנו. וכאן על איך ישראל יכולה להוביל את המהלך הזה.

רוצים לפעול יחד כדי להתמודד עם משבר האקלים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו