תוצאות חיפוש

טרגדיה בדרום:
מה הורג את היעלים במצפה רמון?

יפתח כרמלי

4 יעלים נמצאו מתים במצפה רמון. האם מדובר בהרעלה? לא ברור, אבל כך או כך, ליעלים בישראל אורבות סכנות רבות.

יעל שנמצאה מתה במצפה רמון
יעל שנמצא מת במצפה רמון. צילום: ידידיה שמואל, רשות הטבע והגנים

טרגדיה בדרום הארץ: ארבעה יעלים מתו אתמול במצפה רמון – שלושה שנמצאו מתים ברחוב ביישוב, ואחד במצב קשה שפונה לבית החולים לחיות בר ושם נקבע מותו.

בשלב זה לא ניתן לקבוע מה סיבת המוות: האם מדובר בהרעלה או במקרה אחר. עם זאת, רוני קינג, וטרינר רשות הטבע והגנים, ציין כי "ההערכה בשלב זה היא כי מדובר בהרעלה ממקור לא ידוע ואנו מקווים שנוכל לאתר את הגורם. המטרה באיתור הרעל בשטח הנה לעצור את החשיפה לגורם ולמנוע המשך תמותה של חיות בר באזור".

היסטוריה של הרעלות

אם מדובר בהרעלה, זו לא תהיה, לצערנו, הפעם הראשונה: גם בשנה שעברה נמצאו במצפה רמון ארבעה יעלים מתים.

"היעלים במצפה רמון וגם בשדה בוקר נכנסים לשטח העיר, היות וערים אלו הם המשך טבעי של אזור המחייה ובית הגידול שלהם", מסבירה אלה פסטרנק, מנהלת מרכז יונקים בחברה להגנת הטבע.

"היעלים אוכלים מהפחים, ומאוכל לחתולים שאנשים מפזרים. רבים מהם אוכלים מגבונים, ניירות וזבל אחר, וזה גורם לחסימת מעיים – מקרים שלפעמים גם מסתיימים במוות", היא מפרטת, "הרבה יעלים מגיעים לבית החולים לחיות בר בדיוק בגלל סיבה זו".

גופת יעל שנמצא במצפה רמון
גופת יעל שנמצא במצפה רמון. צילום: ידידיה שמואל, רשות הטבע והגנים

הכל נשאר במשפחה

פסולת ורעל הם לא האתגר היחיד של היעלים בישראל, מבהירה פסטרנק: היעלים מרוכזים באזורים מאוד ספציפיים בישראל, ואין הרבה קישוריות בין אוכלוסיות שלהם. הדבר מוביל למגוון גנטי נמוך, שמוריד את יכולות השרידות שלהם ומציב אותם בסכנת הכחדה. "זו בעיה משמעותית עבורן – זה פועל לרעתן", מסבירה פסטרנק.

כך או כך, דבר אחד ברור – היעלים הם חלק בלתי נפרד מהטבע הייחודי של ישראל, ואנחנו חייבים להמשיך ולשמור עליהן.

רוצים לשמור על הטבע בדרום הארץ?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו