מגרשי חניה ליאכטות - במקום חופים

הסיפור ב-100 מילים

מה הייתם אומרים אם מישהו היה מציע להקים מגרשי חניה למכוניות בפארק הירקון, ביער ירושלים או בשמורת הר מירון? כנראה שזה היה נשמע לכם רעיון ממש גרוע, ובצדק.

אבל זה בדיוק מה שעלול לקרות בחוף הים שלנו, עם תוכנית להקמת שש מרינות חדשות - שהיא בעצם תוכנית להקמת מגרשי חניה ליאכטות וסירות.

מאבק ממושך של החברה להגנת הטבע, בתמיכת כל החברים שלנו - הוביל להחלטת ביניים לבטל את הקמתן של רוב המרינות. בואו לקרוא את הסיפור המלא על המאבק - ומה עוד אפשר לעשות כדי לשמור על החופים של כולנו.

המאבק נגד הקמת מרינות במספרים

150

ק״מ

האורך של החופים הפנויים בים התיכון - בניכוי תשתיות, תעשייה ומתקני צבא

1

ק״מ

השטח הממוצע שגוזלת מרינה חדשה מחופי ישראל

1.6

ס״מ לתושב

שטח החוף הפנוי לכל תושב בישראל כיום - לעומת פי 20 בקום המדינה

13

מדינות

רק ב-13 מדינות בעולם הצפיפות בחופים גדולה מאשר בישראל. כולן מדינות עם צפיפות אוכלוסייה גדולה במיוחד, או כאלה שבהן יש מעט מאוד חופים ביחס לגודל המדינה

80%

משטח המרינות

בתוכנית להקמת מרינות חדשות והרחבת המרינות הקיימות - הרוב המכריע של השטח מוקדש לעגינה של יאכטות וסירות פרטיות

  • צילום רחפן של קו החוף בנתניה
    קו החוף של נתניה, שבו מתוכננת לקום מרינה. צילום: דב גרינבלט
  • צילום רחפן של המרינה בהרצליה
    המרינה בהרצליה. צילום: דב גרינבלט
  • חוף הים בחדרה ובמרחק ארובות
    חוף הים בחדרה. צילום: איריס ארבל
  • הפגנה של החברה להגנת הטבע בחוף ים כנגד הבנייה בחופים
    הפגנה של החברה להגנת הטבע נגד הבנייה בחופים
  • חוף הים בחדרה
    חוף הים בחדרה. צילום: איריס ארבל

הסיפור המלא על המרינות

חוף הים הוא אחד הבילויים הכי כיפיים, חינמיים ונגישים שיש – והישראלים מאוד אוהבים להנות ממנו. הבעיה היא שנורא צפוף בחופים. רק נסו למצוא מקום למגבת שלכם ביום שבת בבוקר ותראו עד כמה. 

הבעיה הזו לא נולדה במקרה. רצועת החוף של ישראל לאורך הים התיכון היא כ-200 ק"מ. כבר היום, כרבע ממנה כבר תפוס לצרכי תשתיות, תעשייה ושימושים צבאיים וביטחוניים. 

לצד זאת, ישראל היא מדינה צפופה מאוד שנמצאת בתחתית העולמית בשטח החוף הפנוי לאדם. הצפיפות בחופים משפיעה על רוב הישראלים, כי רובנו חיים במרחק נסיעה קצר מהים – ולכן יכולים ורוצים לבלות בו.

מחישוב שערכנו בחברה להגנת הטבע מתברר שהבעיה כל הזמן מחריפה: אם בקום המדינה כל תושב נהנה מ-30 ס״מ של חוף לאורך הים התיכון – היום הוא צריך להסתדר איכשהו עם 1.6 ס״מ בלבד. 

נזק לסביבה – ולמבלים בים

עכשיו, בואו נסתכל על התוכנית להקמה של שש מרינות חדשות בישראל: בנהריה, חיפה, חדרה, נתניה, תל אביב ובת ים – שכמעט עברה כאן בשקט ונעצרה רק בזכות המאבק של החברה להגנת הטבע.

האם ידעתם שכל מרינה כזו, שבה יכולות לעגון כאלף יאכטות – עלולה לגזול בערך קילומטר של חוף. כלומר כדי לשרת מספר מצומצם של בעלי יאכטות – גוזלים ״ריאה כחולה״ של עשרות אלפי ישראלים שלא יוכלו לנפוש, לשחות ולבלות בו. 

לא רק זאת: מרינה גורמת נזק גדול גם לטבע ולסביבה. היא פוגעת למשל באתרי הטלה של צבי ים, והיא מונעת מהחול להגיע לחופים שלידה – וכך רצועת החול בהן קטנה. בנוסף, שוברי הגלים שמוקמים בגללה מכסים בחול שטחי ים ופוגעים בחיות וצמחים שנמצאים שם.

ואגב, הקמת מרינות אינה עסק כלכלי ודורשת סבסוד מצד המדינה – למשל על ידי הקצאה ליזמים של שטחים נוספים לבנייה ומסחר באזור החוף או במקומות אחרים. כבר עכשיו, חלק מהמרינות הפעילות אינן עסק רווחי.

לדעת החברה להגנת הטבע, אפשר להסתפק במרינות הגדולות הקיימות, להרחיב, לשפר ולייעל אותן במידת הצורך ולתת מענה סביר לצרכים הקיימים והעתידיים. לפי הערכות, בדרך הזו אפשר כמעט להכפיל את כמות מקומות העגינה. בזכות המאבק שלנו, גם בוועדה הארצית לתכנון ובנייה הבינו שיש כאן בעיה.

ספורט ימי ולא יאכטות

לעיתים, היזמים של המרינות החדשות טוענים שזו למעשה דרך לשרת מטרות ציבוריות – כמו למשל קידום החינוך והספורט הימי. אבל אל תתנו להם לבלבל אתכם: כמעט כל השטח של המרינות הקיימות משמש לעגינת יאכטות, ולא למטרות ציבוריות כאלה. 

כיום יש בישראל כ-2,500 מקומות עגינה, והתוכנית שמקדמת רשות הספנות, גוף הפועל תחת משרד התחבורה, מציעה להוסיף כ-5,000 מקומות באמצעות הקמת מרינות חדשות וייעול והרחבה של המרינות הקיימות. לפי התוכנית כ-80% ממקומות העגינה שייתווספו מיועדים לעגינת יאכטות וסירות פרטיות. רק כ-20% מהשטח, לכל היותר, מיועד לעגינת כלי שיט המיועדים לחינוך ולספורט הימי. 

כמובן שאפשר וצריך לקדם את החינוך והספורט הימי – ולעשות זאת בשטחי המרינות הקיימות ובמקומות העגינה החדשים שייווצרו כתוצאה מהרחבה וייעול שלהן, בלי צורך להקים מרינות חדשות. 

הקמת עוד מגרשי חניה ליאכטות לא יכולה להיות במקום גבוה בסדר העדיפויות של מדינה שאין לה מספיק שטחים בחוף. במקום לסבסד הקמת מרינות – המדינה צריכה לתת מענה לישראלים הרבים שרוצים לבלות, לעשות ספורט או סתם לשבת מול הים – ואין להם מקום.

לקריאה נוספת

ניצחון לים: תוקם "רק" מרינה אחת מתוך 6 שתוכננו (כתבה ב-Ynet) מינהל התכנון ממליץ להקים רק מרינה אחת (כתבה ב-TheMarker) מי צריך מרינות חדשות? (כתבה בגלובס)
חוף הים בחדרה
חוף הים בחדרה. צילום: איריס ארבל

מצב המאבק

ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אימצה את העמדה של החברה להגנת הטבע, וקבעה שחשוב יותר לשמור על חופים פנויים מאשר לבנות מרינות חדשות.

כעת ההחלטה לבנות רק מרינה חדשה אחת, במקום שש מרינות כפי שהיה בתוכנית המקורית - תעבור לדיון במועצה הארצית עצמה.

החברה להגנת הטבע בעזרת כל החברים שלה תמשיך להיאבק נגד הפגיעה בטבע הימי של ישראל - כדי לשמור על שטחי החוף המשרתים מיליוני ישראלים.

רוצים לשמור יחד על החופים והים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו