תוצאות חיפוש

סיפורה של מדריכת הטיולים הדרוזית שעשתה שינוי

יפתח כרמלי

ח'ולוד עזאם, מנהלת ההשתלמויות וההכשרות של החברה הערבית בחברה להגנת הטבע, אהבה טבע מגיל צעיר.

היום היא מובילה קבוצת מטיילות ערביות ודרוזיות – וזהו הסיפור מעורר ההשראה שלה

ח'ולוד וקבוצת מטיילות
ח'ולוד עזאם וקבוצת מטיילות

ח'ולוד עזאם מנהלת את ההשתלמויות וההכשרות של החברה הערבית אצלנו, בחברה להגנת הטבע. היא גם מורת דרך ומובילה קבוצת מטיילות ערביות ודרוזיות. היא אישה מרשימה ומעוררת השראה, ורצינו לספר לכם עליה.

בתור ילדה במשפחה דרוזית בכפר אבו סנאן, סיפרה ח'ולוד לכתבה באתר "וואלה!", היא נהגה לבלות זמן רב בשטחים הפתוחים שליד ביתה. "הייתי ילדת טבע, כל הזמן בחוץ", היא מספרת. אך כשטרקטורים החלו לעלות על השטחים הללו לצורך עבודות בנייה, היא הרגישה שלקחו לה את החצר האחורית של הבית. "זה נראה לי כמו עוול משווע. הבנתי כבר אז שצריך לעשות דברים אחרת. אז בעצם נזרע הגרעין למודעות הסביבתית שלי", היא אומרת.

"אני מטיילת כל הזמן. עשיתי את שביל ישראל, שביל הגולן, העברתי סדנאות הישרדות במדבר. כשהילד שלי היה תינוק לקחתי אותו איתי לטיולים במנשא. אנשים בכפר חשבו שאנחנו הזויים. גם היום אמא שלי חושבת שזאת לא עבודה טובה והייתה מעדיפה שאני אהיה מורה ולא אסתובב כל כך הרבה בשטח".

ח'ולוד עזאם, מורת דרך דרוזית
ח'ולוד עזאם, מורת דרך דרוזית

קסם ארצנו

עזאם, כמו רבות אחרות ורבים אחרים, זיהתה כמה הטבע עושה טוב לנפש האדם. לכן החליטה לפתוח את הקבוצה הראשונה בישראל של מטיילות מוסלמיות, דרוזיות ונוצריות: "סחר בלדנא" (בערבית: קסם ארצנו). הקבוצה מורכבת מכ-35 נשים, רובן מורות.

"המטרה שלי הייתה ידיעת הארץ ולהוציא את הנשים החוצה. רציתי שהן ירגישו את הטבע, ינוחו דרכו, שהן לא יתעסקו בארוחות ואוכל, אלא שבאמת יעשו דברים בשביל הנשמה", מסבירה ח'ולוד. הקבוצה ממשיכה לטייל עד היום כמעט באותו הרכב, אך לאור ההצלחה והדרישה שהחלו להגיע מעוד ועוד נשים, היא פתחה קבוצה נוספת בהדרכתה, "נשים וטבע". כיום פועלות קבוצות מטיילות עם מדריכים קבועים גם בשפרעם ובמע'אר.

בראיון לאתר "וואלה!" סיפרה ח'ולוד שבעבר לא היו לקוחות לרעיון הזה – קבוצת טיולים של נשים ערביות. אבל הפתיחות לטיולים הולכת וגדלה בחברה הערבית והדרוזית: "היינו בעין גדי ולנו באכסניה, ועכשיו היינו ארבעה ימים באילת. נשים שבילו שם מאה פעם ולא יצאו מעבר לטיילת, טיילו בנחל צפחות, בקניון האדום, חלקן עם חצאיות ומטפחת".

"התהליך הזה ממלא אותי," ח'ולוד מסכמת. "בסוף כל פעילות כשמישהי אומרת לי, 'זה היה מדהים, אני כל כך שמחה שזה קיים', אני מתמלאת עוד קצת".

עשינו לכן חשק לצאת לטיול?

בואו להיות חברות להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו