תוצאות חיפוש

תראו מי הגיעה מהקווקז עד אלינו:
הציפור שחזרה אחרי 40 שנה

יפתח כרמלי

זה התחיל כמו בוקר שגרתי והפך לתצפית על אחת הציפורים הכי נדירות שעברו בישראל

לא נראתה מאז 1983. עלווית קווקזית
לא נראתה מאז 1983: עלווית קווקזית. צילום: יוסף כיאט

כשד"ר יוסף כיאט החל עוד בוקר רגיל בפארק הצפרות בכפר רופין, הוא לא ציפה למה שעמד לפגוש. הוא פרש רשתות יחד עם צפר נוסף, חן פייביש, ויצא לשטח נטול אופטימיות מיוחדת.

"לאחר שעברתי את הרשת הראשונה הבחנתי ממרחק של כמה מטרים בציפור הלכודה ברשת הבאה, שמשכה מיד את תשומת ליבי. התקרבתי אליה במהירות, עשינו מדידות וצילומים וחן הציע שאולי מדובר בעלווית קווקזית, אך אני לא באמת ידעתי איך ציפור כזו נראית".

ד"ר כיאט לא ידע לזהות את הציפור מסיבה מאוד פשוטה: לא מדובר בציפור שרואים בכל יום. למעשה, מדובר בציפור שתועדה פעם אחת בלבד בישראל עד היום, לפני 40 שנה – בשנת 1983.

כיאט ופייביש לקחו כמה נוצות שנותרו לאחר הטיבוע, ושיחררו את הציפור לדרכה. כעבור שעה פייביש חזר עם ציפור דומה נוספת. "זה כבר היה ממש מפתיע. הבטתי בעלווית הנוספת וגיליתי ציפור זהה. הראשונה היתה עלווית צעירה וזו בוגרת, אך מלבד הבדלי הגיל הן כמעט זהות".

עלווית קווקזית בזמן טיבוע
עלווית קווקזית בזמן טיבוע. צילום: יוסף כיאט

יצאה לטיול ארוך

אישור רשמי הגיע לאחר כמה שבועות מהמעבדה של אוניברסיטת אברדין בבריטניה: אכן מדובר בעלווית קווקזית! הציפור שנצפתה פעם אחת בלבד בישראל עד היום הגיעה שוב, אחרי 40 שנה, ולא אחת – אלא שתי עלוויות קווקזיות.

אבל בואו נחזור להתחלה, ונדבר רגע על העלווית. העלווית הקווקזית מקבלת את שמה, ניחשתם נכון, מהרי הקווקז, שם היא נפוצה, בעיקר בגיאורגיה, דרום רוסיה, אזביירג'ן, צפון איראן וארמניה. לרוב היא נודדת למרחקים קצרים, אבל הפעם היא יצאה לטיול ארוך.

מה גרם לה להגיע אלינו בשנית, והאם זוג הקווקזיות שנצפו באותו יום נדדו יחדיו? כפי שאומר ד"ר כיאט, כנראה שלא נדע לעולם. בכל מקרה, כיף לפתוח את העונה של נדידת האביב עם מראה כל כך נדיר ונחמד. חזרו בקרוב!

רוצות לשמור על הציפורים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו