תוצאות חיפוש

עכביש דייויד בואי, חיפושית שוורצנגר: החיות שקרויות על שם מפורסמים

יפתח כרמלי

לזכר דייויד בואי, שהלך לעולמו לפני 7 שנים, הנה כמה חיות שקרויות על שם מפורסמים: בואי, שוורצנגר ועוד!

יש עכביש על שמו. דייויד בואי, 1972
יש עכביש על שמו. דייויד בואי, 1972

השבוע, לפני 7 שנים, המוזיקאי האגדי והמשפיע דייויד בואי הלך לעולמו. בואי קיבל את המקום שלו בהיסטוריה עם אלבומים מופתיים, שהמוכר שבהם הוא כנראה "עלייתו ונפילתו של זיגי סטארדאסט והעכבישים ממאדים". אבל בואי קיבל הנצחה לא רק בעולם המוזיקה – אלא בעולם הטבע – עם עכביש (כמה מתאים) על שמו.

אבל רגע, איך חיה מקבלת שם של אדם מפורסם? ובכן – כשחוקרת או חוקר מגלים מין חדש, הם מקבלים לרוב את הכבוד של לתת לו שם. וכמחווה לאמן אהוב, או אדם מחייהם הפרטיים, פעמים רבות מינים חדשים של חיות בר מקבלים שמות שהם מחווה לאותם האנשים.

אז החלטנו לספר לכם על כמה מיני חיות שקרויים על שם מפורסמים – מוזיקאים, פוליטיקאים ועוד.

עכביש הדייוידבואי, ולצידו דייוויד בואי
עכביש הדייוידבואי, ולצידו דייוויד בואי

Heteropoda davidbowie - העכביש ממאדים

הטרופודה דייוידבואי הוא עכביש בגוון חום-אדמדם שהתגלה על ידי הארכנולוג (חוקר עכבישים) הגרמני פיטר ייגר. ייגר גילה עכביש זה וקרא לו על שם המוזיקאי הבריטי האהוב הרבה לפני מותו של בואי, עוד ב-2008.

ההסבר המתבקש, כמובן, הוא שמדובר במחווה לבואי בגלל שם האלבום "זיגי סטארדאסט והעכבישים ממאדים", אבל ייגר גם טוען שהשם ניתן בגלל פניו של העכביש, שמזכירות את פניו של בואי, שהיה מתאפר במגוון צבעים בשנות השבעים.

אנחנו חושדים שהוא פשוט מחפש תירוצים והוא סתם מעריץ ענק של בואי (וקשה להאשים אותו!), כיוון שב-2022 הוא קרא "בואי" גם לסוג עכבישים שמונה 107 מינים שונים, מתוכם ל-55 הוא קרא על שם שירים ואלבומים של בואי. למשל: Bowie modernlove (על שם הלהיט שלו משנות השמונים), Bowie hunkydory (על שם האלבום Hunky Dory מ-1971) ועוד ועוד.

מחווה או עלבון? חיפושית על שם ג'ורג' וו. בוש
מחווה או עלבון? חיפושית על שם ג'ורג' וו. בוש

Agathidium bushi - מחווה או עלבון לנשיא ארצות הברית?

אגטידיום בושי היא חיפושית שב-2005 נקראה על שם נשיא ארצות הברית דאז, ג'ורג' וו. בוש. זו הייתה בחירה שעוררה סערה קלה, כיוון שרבים פירשו את הענקת השם כעלבון לבוש: מדובר בחיפושית שניזונה מעובש ומפטריות מרקיבות.

החוקרים שגילו אותה, קוונטין ד. ווילר וקלי מילר, הבהירו שמדובר במחווה כנה ולא בניסיון להעליב את בוש: "היינו שנינו שמרנים שעובדים יחד באוניברסיטה, דבר לא נפוץ. זה היה בתקופת המלחמה בעיראק, והערכנו את הנשיא ופועלו ורצינו לתת לו כבוד". בוש, אם תהיתם, אהב את המחווה ואף התקשר לחוקרים כדי להודות להם – אז בסוף כולם מרוצים.

מחתרת הקטיפה - אבל באמת. עכביש על שם לו ריד
מחתרת הקטיפה - אבל באמת. עכביש על שם לו ריד

הולך על הצד הפראי: Loureedia - ע"ש לו ריד

לפעמים שמות של סוגים או מינים שונים ניתנים סתם בתור מחווה אוהבת, ולפעמים הם כל כך מתאימים שקשה לדמיין שם אחר. לו ריד ז"ל היה הסולן והכותב העיקרי של הלהקה המשפיעה The Velvet Underground – מחתרת הקטיפה. סוג העכביש שנקרא על שמו, Loureedia, נקרא כך משום שהוא קטיפתי וחי מתחת לאדמה – במחתרת. מבריק!

הוא גם עכביש מאוד יפה בצבעי שחור-לבן-אדמדם, אז אנחנו מתארים לעצמנו שאייקון סטייל ורוק אנד רול כמו לו ריד היה מעריך את המחווה.

שרירית כמו ארנולד - חיפושית על שם ארנולד שוורצנגר
שרירית כמו ארנולד - חיפושית על שם ארנולד שוורצנגר

Agra schwarzeneggeri - חיפושית שרירית על שם שוורצנגר

אגרה שוורצנגרי היא מין של חיפושית שנתגלתה בקוסטה ריקה ב-2002 ונקראה על שם כוכב שליחות קטלנית ומושל קליפורניה לשעבר, ארנולד שוורצנגר. החוקר טרי ארווין, שגילה אותו, הסביר שהשם ניתן לחיפושית בגלל זוג רגליה האמצעיות שנראות כמו שרירי יד גדולים ומפותחים – מתאים לבחור חסון כמו שוורצנגר. תלמידיו של ארווין שלחו תמונה של החיפושית לשוורצנגר, והוא השיב אותה חתומה עם הכיתוב: "תודה שחשבתם עליי – ארנולד".

 

והנה משהו לחשוב עליו לסיום: אם הייתם צריכים לקרוא לחיה כלשהי על שם אדם, על שם מי הייתם קוראים לה?

רוצות לשמור על חיות הבר?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו