תוצאות חיפוש

מה הקשר בין סימון שבילים לאהבה לטבע?

שירה מיטרני

אוהבים טבע? רוצים לשמור עליו? לפעמים המשמעות היא דווקא להימנע מלטייל בכל פינה ולהיזהר שלא לכבוש כל פיסת שטח פתוח, גם אם זה בדיוק מה שבא לכם לעשות.

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, מסבירה בטור נוסף בבלוג ״על טבעי״ למה חשוב לטייל בשבילים מסומנים, למה בכלל לסמן אותם – ואיך הכול קשור לשמירה על הטבע.

מטיילים בפריחה בגולן
מטיילים בפריחה בגולן. צילום: תומר אבני

למה מטיילים?

אני מאוד אוהבת לטייל. גם כשהייתי ילדה קטנה, הייתי מרבה לטייל עם אבא שלי זכרונו לברכה, ובהמשך לבד, עם משפחה או חברים. טיול הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי.

הנרי דייויד תורו, סופר ו"פילוסוף טבע" אמריקאי מהמאה ה-19, כתב בספרו "טיול": "סבורני שאיני יכול לשמר את בריאותי ואת כוחות נפשי, אלא אם כן אני מבלה לפחות ארבע שעות ביום – ובדרך כלל יותר – בשיטוט ביערות ועל פני גבעות ושדות, חופשי לחלוטין מכל מחויבות ארצית. מחשבות, כידוע, לא יסולאו בפז".

ובאמת, לטיול בטבע יש השפעה חיונית ומעולה על הבריאות הנפשית והפיזית. לטייל ארבע שעות ביום זו אולי פנטזיה עבור רובנו, אבל אני משערת שכולנו מטיילים מעת לעת.

מטייל צועד בשביל על גבי הר באזור מדברי. מקטע 41 בשביל ישראל
מקטע 41 בשביל ישראל. צילום: יוסי חכים

לטייל חכם

הצפיפות הגוברת בישראל והעומס הגדל בכל שטח פתוח – מחייבים שינוי גם בעולם הטיילות. פעם, כשהיינו מדינה עם מעט אנשים והרבה שטח פתוח, יכולנו לטייל כמעט ללא מגבלות. היום, כדי לשמור על הטבע, אנחנו צריכים לשמור על כמה וכמה כללי התנהגות.

החברה להגנת הטבע מסמנת את שבילי ארצנו, כ-10,000 ק"מ של שבילים. המפורסם שבהם הוא שביל ישראל, האורך כ-1,000 ק"מ, ושנבחר על ידי מגזין נשיונל ג'אוגרפיק כאחד מעשרים השבילים היפים בעולם.

אז למה החברה להגנת הטבע מסמנת שבילים? אצלנו, בחברה להגנת הטבע, לטיול יש ערך וחשיבות גדולים מאוד. הטיול הוא המקום והזמן בהם אנו זוכים להתחבר לטבע, להתרגש ממנו, להכיר אותו, לאהוב אותו, ולהבין כמה חשוב לשמור עליו – אלו הם היסודות של שמירת הטבע. השבילים המסומנים הם התשתית המובילה אותנו אל הטבע, ומכאן שטיול בהם היא הדרך לטפח מחוייבות ואחריות להגן עליו.

היבט חשוב נוסף הוא המקום של שבילי הטיול בשמירת הטבע. שביל מסומן הוא סוג של הסכם לא כתוב בינינו לבין הצמחים וחיות הבר. אנחנו, בני האדם, הולכים על השביל, והמרחב הפתוח הטבעי בתוכו אנו עוברים – נשמר כביתן של חיות הבר, של בתי הגידול והמערכות הטבעיות.

מטיילים על שפת הבניאס
מטיילים על שפת הבניאס. צילום: תומר אבני

איך גם מטיילים וגם שומרים על הטבע?

אוהבים טבע? רוצים לשמור עליו? לפעמים המשמעות היא דווקא להימנע מלטייל בכל פינה ולכבוש כל פיסת שטח פתוח, גם אם ממש זה מה שבא לכם לעשות.

אסיים באחד המשפטים האהובים עלי – "חכם השביל מההולך בו". זו אמרה שבתוכה יש הרבה צניעות וכבוד לכל מה שהיה כאן לפנינו, למה שקיבלנו מקודמינו. אלו ערכים שחשוב ליישם אותם כשאנחנו מטיילים, וגם בכל זמן אחר.

למי מכם שיטיילו השנה בטיולים המודרכים או במסלולים המומלצים שלנו, אאחל שתהיה חוויה מלמדת, מאתגרת ומרגשת, כמו שטיול בטבע הישראלי יכול להיות. תהנו מהיופי והצבע, המראות והצלילים, ושמרו עליהם, מתוך אהבה לטבע.

רוצים לטייל ולשמור יחד על הטבע?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו