תוצאות חיפוש

רחפנים וציפורים: סיפור אהבה

יפתח כרמלי

בכל רחבי הארץ, ציפורים רבות מוצאות את מותן בגלל כבלי חשמל. פתרון חדש ויצירתי עם שותפים מעופפים בדמות רחפנים (וגם כמה כלבים) – אמור לשנות את המצב ולהציל המוני ציפורים

אל תפגישו ביניהן: ציפורים וקווי מתח
אל תפגישו ביניהן: ציפורים וקווי מתח. צילום: דב גרינבלט

קשה להיות ציפור

פעם היה קל יותר להיות ציפור בישראל, ובעולם בכלל. השמיים היו הממלכה שלך, ויכולת לעופף בחופשיות במרחבים אוויריים עצומים, לגמוע אלפי קילומטרים בנדידת הסתיו והאביב ולהגיע למחוז חפצך בלי יותר מדי איומים בדרך – אולי חוץ מאיזה עוף דורס פה ושם.

היום זה כבר לא כל כך פשוט. בני האדם השתלטו על כל חלקה טובה, ומילאו את השמיים בכבלים ובעמודי חשמל. לפעמים אפשר להתחמק עם תמרון מוצלח ברגע האחרון ולהמשיך לעוף – אבל לפעמים זה מאוחר מדי.

עמודים, כבלים, טורבינות, אנטנות – כולם מסכנים את הציפורים והעטלפים במרחב האווירי. כשציפור נתקלת בקו חשמל, היא כמעט בוודאות מתה. לא בהכרח מחשמול: הציפורים עפות במהירות גבוהה, העצמות שלהן מאוד דקות וקלות כדי שהן תוכלנה לעוף בקלות, ולרוב בפגיעה כזאת הן שוברות כנף ומגיעות, לצערנו, לסוף חייהן.

שקנאים שהתחשמלו למוות מכבלי מתח
שקנאים שהתחשמלו למוות מכבלי מתח. צילום: רשות הטבע והגנים

אסון המוני לציפורים

"במחקר הראשון שלנו, שהסתיים ב-2018, בדקנו כמה קילומטרים בודדים של קו מתח במערב עמק יזרעאל", מסביר יואב פרלמן, ראש מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע. "המספרים שעלו היו שבכל קילומטר של קווי מתח – 200 ציפורים נפגעות. כשאתה מכפיל את זה באלפי הקילומטרים של קווי מתח שפרוסים בישראל, זה די מפחיד", הוא מספר.

עוד התגלה במחקר כי כמעט אף ציפור אינה בטוחה: "גילינו לפחות 60 מינים שונים של ציפורים שנפגעו", מספר פרלמן. "אין קבוצה אחת שפגיעה יותר מאחרות, ופעמים רבות מדובר בפגיעה קיצונית והמונית".

הוא מספר על דוגמה עגומה במיוחד: קו מתח פרוס בקרבת מאגר מים, שם נמצאת להקת שקנאים בת 200 פרטים. מסיבה כזו או אחרת הם מתרוממים ועפים מהמאגר, בורחים, יש קצת רוח וערפל – ו"בום, הם נכנסים בקו מתח ו-20-30 שקנאים מתים במכה", הוא משחזר בעצב.

"אף ציפור לא בטוחה: גילינו יותר מ-60 מינים שונים של ציפורים שנפגעו, וזה רק בתא שטח קטן"

תליונים של חברת קרונוס על קווי מתח
תליונים של חברת קרונוס על קווי מתח. צילום: חברות קרונוס

רחפנים וציפורים: סיפור אהבה

לשמחתנו, מחקר נוסף, חדש, מצא פתרון למצב הקשה והמאתגר. למחקר שותפים החברה להגנת הטבע, חברת החשמל, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה – ובמסגרתו נבחנו האמצעים לצמצום התנגשויות ציפורים בקווי מתח.

והטריק היצירתי שנמצא במחקר: רחפנים!

הרחפנים תולים על קווי המתח "תליונים", שהופכים אותם לנראים יותר עבור הציפורים, ומאפשרים להן זמן תגובה ארוך יותר, מתוך מחשבה שהדבר יצמצם את מספר התאונות. הרחפנים באים להחליף ניסיונות קודמים, מסורבלים ויקרים הרבה יותר לתליית התליונים באמצעות מסוקים.

"עניין ההתקנה של התליונים היה מאוד יקר בתחילה, כי היינו צריכים להרים מסוקים באוויר, וזה מסוכן, יקר וגוזל זמן. זה הרגיש כאילו אנחנו לא מתקדמים לשום מקום – עד שהגיע הפיצוח עם הרחפנים", מרחיב פרלמן. "הרחפנים איפשרו להתקין את התקני האזהרה לציפורים בצורה זולה, מהירה ובטוחה".

סוף טוב?

אז האם זה הסוף לפגיעה בציפורים? התשובה לצערנו היא לא: כשיש תשתיות, יש פגיעה, בוודאות, ולעולם לא נוכל להוריד אותה לאפס. אבל עם האמצעים הנכונים, כמו התליונים על קווי המתח, נוכל לצמצם אותה באופן משמעותי.

"המחקר עודנו נמשך", מדגיש פרלמן. "אנחנו עדיין בודקים אמצעים שונים ואת היעילות שלהם במתארים שונים, ומקווים להמליץ תוך זמן קצר לחברת החשמל על רכש מאסיבי ומיגון מאסיבי של קווי המתח. הרעיון הוא למפות ולהבין איפה המקומות הכי רגישים והכי מסוכנים לציפורים, ולהבין מה האמצעים הכי כדאיים בכל תוואי שטח".

ועוד פרט מגניב לסיום: גם כלבים עוזרים למאמץ ההגנה על הציפורים! כלבנים מפעילים כלבי גישוש שמזהים את הריח שהציפורים מפרישות לאחר מותן, ויודעים לזהות ברמת דיוק מדהימה שרידי ציפורים בסמוך לקווי המתח – ולשפר את ההבנה של מפת האיומים על ציפורי ישראל.

רוצים לשמור על הציפורים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו