תוצאות חיפוש

כל הדיווחים מוועידת האקלים בשארם א-שייח'

יפתח כרמלי

כתבה מתעדכנת: כל הדיווחים מוועידת האקלים העולמית של האו"ם שנערכת בימים אלה בשארם א-שייח' במצרים – מי הגיע, על מה מדברים ומה יכול לצאת מזה

יום א', 6 בנובמבר 2022

07:00

אפשר (וראוי, ונכון) לבקר את הפעילות של ראשי המדינות ברחבי העולם על אוזלת היד שהם מציגים בהתמודדות מול משבר האקלים. אבל היום התכנסו 120 מהם לשבועיים של מו"מ בשארם-א-שייח שבמצרים.

בין שלל ארגוני הסביבה שהפגינו נוכחות, גם החברה להגנת הטבע הגיעה לועידת האקלים של האו"ם – איריס האן, מנכ"לית החברה, וד"ר תמרה לוטנר לב, מנהלת מדיניות האקלים של החלה"ט. בימים הקרובים נעדכן אתכם בהתפתחויות מהועידה.

איריס האן ותמרה לב בפתח הועידה בשארם א-שייח'
איריס האן ותמרה לב בפתח הועידה בשארם א-שייח'

יום ב', 7 בנובמבר 2022

איריס האן, מנכ״לית החברה להגנת הטבע, וד"ר תמרה לב, מנהלת מדינות אקלים בחברה להגנת הטבע, נמצאות בוועידה ומעדכנות אותנו בהתפתחויות.
איריס:
בביתן הישראלי בוועידה מופיעים שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, והשר עיסאוי פריג' (מרצ) שמגדיר את השתתפותו בוועידה כ"רגע שיא שלו בממשלה".

16:50, איריס:

"בחצי שעה אקראית פגשנו פעיל סביבתי מטרינדד שחלקנו איתו מונית, פעיל סביבתי מטנזניה שביקש שנצלם אותו וכבר החלפנו דעות וטלפונים, עורכת דין ופעילת זכויות נשים מניגריה שפגשנו לשיחה בדוכן הסעודי. כל זה נותן המון תקווה שיחד נצליח לשנות כיוון".

21:00, תמרה:
ב"אזור הטבע" של הועידה נושאת דברים ג'ניפר מוריס, מנכ"לית The Nature Conservancy – אחד מארגוני שמירת הטבע הגדולים והמשפיעים בעולם. אלו דבריה:
"אנחנו שותפים שבאו לכאן עם מטרה משותפת: לדאוג שהטבע ישאר מרכזי בדיון בנושא האקלים, וחשוב מכל: בפתרון למשבר האקלים".

גם יו"ר הועידה הקודמת (בגלאזגו), חבר הפרלמנט הבריטי אלוק שארמה נשא דברים ואמר כי משבר האקלים ומשבר המערכות הטבעיות הם שני צדדים של אותו המטבע. אנחנו, כמובן, מסכימים.

איריס האן מנכ
איריס האן, תמרה לב והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג

יום ג', 8 בנובמבר 2022

6:40 תמרה:

מתעוררות לעוד זריחה יפהפייה בשארם א שייח' – ומקווה כי המשך הוועידה יהיה אופטימי ויפה לפחות כמו הנוף הזה.

זריחה בשארם א-שייח'
זריחה בשארם א-שייח'

15:15, תמרה:

יסמין פואד, השרה המצרית להגנת הסביבה, מדברת על חשיבות השמירה על המגוון הביולוגי:

"לפני כמה שנים החלטנו להראות במספרים את החשיבות של האלמוגים – את התועלת של תיירות האלמוגים למצרים. התחלנו לחבר את הסיפור של התיירות והקהילות המקומיות עם הסיפור של הגנה על המגוון הביולוגי . הסיפור של הגנה על האלמוגים והשונית הוא סיפור של שיח בין כל בעלי העניין".

זוהי גם מטרתנו בחברה להגנת הטבע – לחבר אתכן ואתכם ליופי של הטבע הישראלי הנהדר, וכך להסביר את החשיבות הגדולה שלו.

השרה המצרית להגנת הסביבה
השרה המצרית להגנת הסביבה

יום ד', 9 בנובמבר 2022

9:20 איריס ותמרה:

בוקר חשוב! היום יצאנו למשט להצלת הים האדום – על שוניות האלמוגים הייחודיות שיש בו, גם בחלק האילתי וגם בחלק המצרי. להפלגה הצטרפו שתי שרות ושר: תמר זנדברג, אורית פרקש הכהן ועיסאוי פריג', בנוסף לנציגים ממשרד האוצר, המגזר הפרטי ורשות החשמל!

איריס האן יחד עם השר עיסאוי פריג' והשרה תמר זנדברג במשט לשמירה על שונית האלמוגים בים האדום
איריס האן יחד עם השר עיסאוי פריג' והשרה תמר זנדברג במשט לשמירה על שונית האלמוגים בים האדום

פרופ' נדב ששר פירט על מצב שונית האלמוגים במפרץ אילת במהלך ההפלגה:

"האלמוגים במפרץ עמידים יחסית לכל האלמוגים בעולם – יש לנו יתרון של 20-50 שנה עד שהם ייפגעו. בזמן הזה אנחנו צריכים גם להגן וגם להבין איך הם עמידים. מצב השונית באילת הוא משמעותית פחות טוב מאשר בדרום המפרץ. זה נובע מכך שהריף באילת יותר צעיר ובגלל שיש באילת עיר על המים והשפעות מזיקות של האדם – כולל זיהום אור משמעותי.

״איבדנו שטחים גדולים של אלמוגים בשונית, אבל אפשר לשקם אותם. זה לוקח המון זמן, אבל עם פחות זיהום אור ושפכים זה יסתייע. יש אלמוגים שגדלים מ"מ בשנה ואחרים ס"מ בשנה. שיקום הוא עדין ומאוד מורכב".

איריס האן, תמרה לוטנר לב ופרופ' נדב ששר במשט
איריס האן, תמרה לוטנר לב ופרופ' נדב ששר במשט

11:20, תמרה:

עוד קצת מהנוף היפהפה של הריף במהלך ההפלגה.

הנוף מהמשט
הנוף מהמשט לשמירה על שונית האלמוגים בים האדום

יום א׳, 13.11.2022

11:00 איריס כותבת על מפגן הכוח העוצמתי של ועידת האקלים:

״נודה על האמת, חלק מהטענות על החסות של קוקה קולה, על הטיסות מסביב לעולם או על כמויות הבשר – נכונות ומוצדקות. יש טעם לפגם בחסויות שניתנות לוועידה על ידי חברות מזהמות. יש פער גדול, לעיתים מדי, בין הצהרות והבטחות, לבין המעשים בשטח. וכן, יש לעשות צעדים משמעותיים יותר, להקטנת החותם הסביבתי של ועידות האקלים.

״אבל במישור הציבורי והתודעתי, ועידות אקלים הן מפגן כוח סביבתי שאין שני לו בעולם. הן משדרות מסר חשוב למנהיגי העולם – שאכפת לנו, שאנחנו משגיחים, שאנחנו מצפים מהמנהיגים שלנו לקבוע יעדים שאפתניים ולעשות כל מאמץ לעמוד בהם.

״ועידת האקלים היא אירוע קריטי, משמעותי, וגדול בהרבה מחסות של קוקה קולה ושימוש בכוסות חד-פעמיות״.

לקריאת הטור המלא

מנהיגי דת קוראים לחזור בתשובה בנושא האקלים
מנהיגי דת קוראים לחזור בתשובה בנושא האקלים

יום א', 13 בנובמבר 2022

תהילים בעד אקלים: עשרות מנהיגי דת יהודים, נוצרים, מוסלמים, הינדואים ובודהיסטים מרחבי העולם התכנסו בשארם א-שייח', ירושלים, לונדון ומקומות נוספים כדי לקיים טקס היסטורי של "חזרה בתשובה בנושא האקלים": הטקס, שהתקיים לראשונה אי פעם היום, קורא לבני אדם לחזור בתשובה ולשנות את אורחות החיים והמערכות ההרסניות של האנשים כדי להציל את כדור הארץ.האירועים התקיימו ביוזמתם של: יוסף אברמוביץ – יזם אנרגיה ירוקה ומנכ"ל Gigawatt Global, לצד משרד השלום, המרכז הבין-דתי לפיתוח בר קיימא, אליהו-המכון הבין דתי וארגון אדם טבע ודין.

 

עשרת העקרונות לחזרה בתשובה בנושא האקלים הם:

1. אנחנו שומרים של העולם הזה
2. הבריאה מגלה אלוהות.
3. הכל בחיים קשור זה בזה
4. אל תפגע
5. תשמור על המחר
6. להתעלות מעל האגו עבור העולם שלנו
7. שנה את האקלים הפנימי שלנו
8. לחזור בתשובה
9. כל פעולה חשובה
10. השתמש בשכל, לב פתוח

יום ב׳, 14.11.2022

16:15: נציגינו בכנס, עמיר בלבן ויעל זילברשטיין ברזידה, הגיעו להרצאה על חסינות עירונית מול משבר האקלים. המסקנות: לצד שיתוף הפעולה הגלובלי, חייבות להיות התארגנויות בנושא משבר האקלים גם ברמה האזורית/מקומית. הצרכים של אפריקה בנושא משבר האקלים, למשל, שונים מכאלו של יבשות ומדינות אחרות.

עמיר בלבן בועידת האקלים
עמיר בלבן בועידת האקלים. צילום: עומרי סלנר
שקיעה בועידת האקלים בשארם א-שייח'
שקיעה בועידת האקלים בשארם א-שייח'. צילום: עומרי סלנר

17:02 זריחה בשארם כבר הראינו לכם. גם השקיעות פה לא רעות!

יום ד׳, 15.11.2022

14:00: היום הוא יום חשוב עבורנו – מושב משותף מתקיים ברגעים אלה בביתן הישראלי בועידה, בהובלה משותפת של החברה להגנת הטבע והמשרד להגנת הסביבה. עמיר בלבן, נציגנו בשארם, נשא דברים:

"האתגר לעתיד הוא פיתוח רשת של אתרי טבע עירוניים קהילתיים, עם בתי גידול מגוונים ומתפקדים, מאילת ועד קרית שמונה, במרחק הליכה מהבית של מגוון אוכלוסיות. אתגר חשוב הוא להפנים שהטבע מגיע קודם והטכנולוגיה רק אח"כ. את זה לא מקולקל- אל תקלקל ואם מקולקל- תשקם 🙌 בלי הטבע לא נוכל לשרוד״.

 

 

חברי הפאנל בביתן הישראלי בועידת האקלים בשארם א-שייח'
חברי הפאנל בביתן הישראלי בועידת האקלים. צילום: עומרי סלנר

רוצות להצטרף למאבק במשבר האקלים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו