תוצאות חיפוש

לראשונה:
להקת יסעורונים בישראל!

יפתח כרמלי

הציפור הזאת נצפתה בעבר בישראל, אבל מעולם לא בלהקה כל כך גדולה. מה הסיפור של היסעורונים?

יסעורון פסיפי במפרץ אילת
יסעורון פסיפי במפרץ אילת. צילום: עידו שניידרמן

בישראל חולפות 500,000,000 ציפורים בכל עונת נדידה. כן, לא טעינו במספר: חצי מיליארד ציפורים. עם כמות כל כך גדולה בכל עונה, הייתם בטח מצפים לשמוע שכבר ראינו הכל. אבל בכל זאת יש עדיין הפתעות, כמו מיני ציפורים שנצפים לראשונה. אז אנחנו שמחים לספר על להקת ציפורים שמעולם לא נצפתה בישראל עד היום, וריגשה אותנו מאוד: יסעורונים פסיפיים! 16 מהם, ליתר דיוק.

היסעורון הוא עוף ימי שנפוץ בעיקר באזור יפן וקוריאה, באוקיינוס השקט (הפסיפי). הם נצפו בעבר כפרטים בודדים – אבל אף פעם לא בלהקה, ובטח לא מרשימה כמו זאת. את הלהקה הפסיפית צילם עידו שניידרמן שלנו, שעושה שנת שירות בהתנדבות בפארק הצפרות של החברה להגנת הטבע באילת – התצפית התרחשה במהלך הפלגה שהוא אירגן.

כך סיפר עידו באתר הצפרות הישראלי על החוויה המדהימה: "…לקחתי את המשקפת ימינה, ופתאום נגלתה לעיניי להקת יסעורונים! מיד אמרתי לכולם לאן להסתכל והמשכנו להתקרב לאט. נגלה לפנינו מראה פשוט לא ייאמן: להקה של 16 יסעורונים פסיפים צפים על פני המים, ממש על הגבול הימי עם ירדן.

נצפו לראשונה בישראל: להקת יסעורונים במפרץ אילת
נצפו לראשונה בישראל: להקת יסעורונים במפרץ אילת. צילום: עידו שניידרמן

מה אתם עושים פה?

"התחלנו כולנו לצלם בטירוף. המטרה שלי הייתה להצליח להגשים את החלום: לצלם יסעורון פסיפי במרחק טוב, עם רקע יפה ומטושטש, משהו שלא האמנתי באמת שיוכל לקרות אי פעם – אבל כך היה. לבסוף חזרנו לחוף שמחים ומאושרים, עם תצפית שעוד לא נראתה בישראל וגאווה גדולה", הוא סיכם.

אז איך הגיעה אלינו פתאום להקת יסעורונים שכמותה לא נראתה מעולם בישראל? כשמזג האוויר מתחיל להתקרר באזורם הטבעי, היסעורונים יוצאים למסע ועושים את החורף באוקיינוס ההודי. ההערכה היא כי היסעורונים שנצפו במפרץ אילת עפו רחוק מדי, ובסופו של דבר הגיעו לים סוף, המתחבר אל האוקיינוס ההודי.

להקת יסעורונים במפרץ אילת
לא מפחדים מהמים: להקת יסעורונים במפרץ אילת. צילום: עידו שניידרמן

חשוב לשמור

ברגעים כאלה של שמחה, של עמידה מול טבע נדיר ויפהפה, חשוב לזכור את החשיבות שבשמירה עליו. ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות שלנו, מחדד: "שמירת המערכת האקולוגית של מפרץ אילת, הנמצאת תחת איומים מתמידים, חשובה לא רק למי שחי מתחת למים אלא גם לציפורים שזקוקות למפרץ שלנו מעבר למה שחשבנו".

רוצים לשמור על חיות הבר?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו