תוצאות חיפוש

מבצע אקלים
היוזמה החדשנית של 8200

שירה מיטרני

במהלך חודש וחצי, בשעות הערב, במשרד קטן בהרצליה, נפגשו חיילים מכל יחידת 8200 של אגף המודיעין לפרויקט חשוב, חדשני, ומציל חיים – פרויקט למען המאבק במשבר האקלים.

יחד עם משרדי ממשלה, גופי מחקר, עמותות וגופים סביבתיים, ביניהם החברה להגנת הטבע, וכמובן באמצעות הידע והניסיון של החיילים, הם יצרו כלים ומודלים טכנולוגיים שיעזרו במאבק החשוב. איך יכול כלי טכנולוגי לשמש את החברה להגנת הטבע ואיך בכלל לובשי המדים הגיעו להתעסק בירוק?

חיילי 8200 באקו-תון
חיילי 8200 באקו-תון. צילום: דובר צה"ל

"חייבים לעשות מ-שהו"

כשתמר, משוחררת טרייה מ-8200, היתה שמיניסטית עמוסה, אביה הציעה לה להצטרף אליו לכנס בנושא התחממות גלובלית בפיטסבורג. לאחר שסורבה ושוכנעה לבסוף, הגיעה לכנס אותו מגדירה כ-"3 ימים די מדכדכים".

"אני זוכרת את עצמי צופה בהרצאות וסרטונים על משבר וכיצד ניתן לפתור אותו כחברה. עבורי, זה הרגיש קצת מטופש – מה אני בתור נערה בת 18 יכולה לעשות? אני יכולה למחזר בקבוק." היא מספרת. "הרגשתי די מדוכאת ועזבתי את זה. זמן קצר לאחר מכן, טיילתי עם המשפחה באזור קרחונים בחו"ל, שם היו שלטים שהמחישו את היעלמותם. עוד קילומטר נסיגה, ועוד אחד, ועוד אחד. הבנתי שאני חייבת לעשות מ-שהו. ואם לא לבד – אז ביחד".

בשירותה הצבאי תמר היתה חיילת במרכז הטכנולוגי של היחידה.  8200 ידועה שמעודדת יוזמות מעבר לתפקיד היומיומי. יחד עם עוד כמה חברים, תמר הקימה גוף של חיילים מתנדבים בתוך היחידה שנקראה "הפורום הירוק". הם עסקו בנושאים שונים – מחינוך ועד קומפוסט,  שהתבטאו בפגישות עבודה ופרויקטים פנימיים.

כך נולד "אקו-תון אקלים", שהתקיים במהלך חודש יולי 2022. "שאפנו לכך שההאקתון באמת יזיז דברים. המטרה הראשונה היתה ליצור כלים שיעזרו לקדם פרויקטים ושיטות שכבר קיימים, ובאמצעות הכלים שלנו ניתן יהיה להתניע אותם. המטרה השנייה היתה לפתח זיקה לנושא אצל מקימי הסטארט אפים של העתיד – חיילי היחידה".

החיילים חיפשו יוזמות שיכולות להיעזר במה שיש להם לתת. הם ידעו שיש לעבוד על נתונים ממאגרי ידע שקיים אצל גופים כמו משרד האנרגיה, השירות המטאורולוגי, וגם החברה להגנת הטבע. הם פנו לפורום האקלים של הנשיא, שפנה לכלל הגופים שעוסקים בנושא בארץ וכך הגיעו, בין היתר, אלינו.

תמר מטיילת בשביל ישראל
תמר מטיילת בשביל ישראל

טבע משפיע אקלים משפיע טבע

רבים שואלים – מה הקשר בין הטבע למשבר האקלים? התשובה לכך, היא פשוטה – טבע בריא יכול לעזור בפתרון המשבר. כל אחד יודע שמשבר האקלים מתגבר ככל שנפלט יותר פחמן לאוויר. אבל עובדה ידועה פחות היא שתהליכים מאוד בסיסיים בטבע קולטים פחמן– וכך מסלקים פחמן מהאוויר. מעניין נכון? יכולים לקרוא עוד על זה כאן.

אם ככה, נוצרת לנו נוסחה: אם יהיה לנו יותר טבע בריא, נרוויח פחות פחמן באוויר ובאטמוספירה. זה אומר שאחת השיטות להתמודד עם משבר האקלים היא שיקום וגידול מערכות אקולוגיות, כמו שהיה פה פעם – ביצות, יערות, נחלים וים – וזה הרי אחד העיסוקים שלנו בחברה להגנת הטבע.

ד"ר תמרה לב היא מנהלת מדיניות אקלים באגף שמירת טבע . "הפנייה של פורום האקלים אלינו הוביל למפגש עם מספר חיילים מהיחידה בו היתה חשיבה מעמיקה – איך נתונים וחישובים יוכלו לעזור לנו בשיקום הטבע?" היא מספרת. "יחד עם החיילים המוכשרים הבנו שהם יכולים לסייע לנו להעריך ולכמת עלויות ותועלות אקלימיות – של שיקום של בתי גידול".

עשן יוצא מארובת מפעל
מפעל מזהם. צילום: דב גרינבלט

הפרויקט - מחשבון לטביעת רגל אקלימית

המחשבון שפיתחו החיילים ממיר פליטת פחמן וספיחה שלו – לכסף. דמיינו את הסיטואציה הבאה (שהיא כרגע עדיין תיאורטית) – חברה מסוימת פולטת פחמן לאוויר. היא תורמת סכום מסוים לחברה להגנת הטבע, שפועלת לשיקום בתי גידול שסופחים חלק מהפחמן שאותה חברה פלטה. בסוף,  נשאר בסך הכל פחות פחמן באוויר , ואם יושקע סכום מספיק, אולי זה אפילו יתקזז. המחשבון מחשב  כמה תסייע תרומה כספית לשיקום בית גידול כך שיספח את הפחמן שנפלט לאוויר, או חלק ממנו.

כיום, החיילים שהשתתפו באקו – תון עוד ממשיכים לפתח את הפרויקטים השונים, העבודה על המחשבון עוד בעיצומה, ותמר, יוזמת הפרויקט כבר עמוק בתוך טיול אחרי צבא – בשביל ישראל. יוזמות צעירים ויוזמות בכלל חשובות מאין כמוהן להתמודדות במאבק מול משבר האקלים – כי אחרי הכל, הוא מאבק משותף לכולנו. הפרויקט של 8200 מוכיח כי בעזרת כח רצון ושיתוף פעולה, כל אחד יכול לעזור בתחומו.

 

רוצים לקחת חלק במאבק במשבר האקלים? הצטרפו למצעד האקלים ב-28 באוקטובר 2022!

מתמודדות יחד עם משבר האקלים

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו!