תוצאות חיפוש

מצעד האקלים עוד רגע כאן.
למה חשוב לצעוד?

יפתח כרמלי

ב-28 באוקטובר ייערך המצעד שנועד להרים קול צעקה נגד ההתעלמות המחפירה ממשבר האקלים. אבל למה חשוב לצעוד?

דיברנו עם שירה ליברטי, ראש תחום אקלים בחברה להגנת הטבע, וד"ר תמרה לב מנהלת מדיניות אקלים שסיפרו איך משבר האקלים משפיע עלינו בישראל – ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לשנות את המצב.

מפגינים במצעד האקלים 2021
מפגינים במצעד האקלים 2021, צילום: שירה ליברטי

אז למה בכלל חשוב להגיע למצעד?

קודם כל, חשוב להגיד שמצעד האקלים הוא אירוע מחאתי. אנחנו מוחים על חוסר תיעדוף של הנושא האקלימי בהחלטות ממשלה, בתכנון מדיניות, במערכת הבריאות. ישראל לא ערוכה לשינוי האקלים וגם לא לוקחת את חלקה במאמץ הגולבאלי לעצור אותו. וזה חייב להשתנות.

 

עם כל הרעש שהמפלגות השונות עושות לקראת הבחירות, מישהי מהן מתייחסת לנושא האקלים?

גם אם יש התייחסות היא מינורית, וזה בטח לא בקדמת המצע של אף מפלגה – למרות שהנושא האקלימי יושב בלב של הביטחון שלנו ושל המצב הגאופוליטי ב-15 השנה הקרובות. כבר בקיץ הזה היו אזורים שלמים בדרום הארץ שבפעם הראשונה תועדו אוכלוסיות שסובלות מעוני אנרגטי: המזגנים לא פועלים וכולם יושבים בחוץ כי אנרגייה הופכת אט אט למותרות. אנשים לא יכולים להרשות לעצמם להפעיל מזגן בקיץ, וזה רק הולך להחמיר.

גם בבריאות שלנו – התרחישים המשוערים הם התגברות של מגפות והיכולת של מגפות לנוע בעולם.  

גם במובן הכי ברור ועכשווי – אוכלוסיות מוחלשות, חולים, ילדים וזקנים, מתים בגלי שרב האחרונים באירופה. אצלנו חוזים התארכות של גלי שרב של 10 ו-20 יום.

ובקצרה: האקלים משפיע על כל כך הרבה תחומים שהם לכאורה בראש סדר היום הפוליטי, אבל זה נושא שמקבל כמעט אפס התייחסות בפועל (דיבורים יש הרבה – וגם זו התקדמות). אבל אנחנו לא כאן כדי להיות עלה תאנה סביבתי. פוליטיקאים מדברים על תעסוקה ויוקר מחייה, ולא מתייחסים לאפשרות של פגיעה חמורה בענף התיירות עם התייבשות הנחלים בצפון, לא מדברים על הפגיעה בענף החקלאות והתייקרות משמעותית של מוצרי מזון. ובדרום אנחנו מדברים על גלי חום, וכל גוש דן הוא אי חום מטרופוליני עמוס. מגמות עתידיות במשק המים, האנרגיה אינן נכללות בתכנון אסטרטגי או לפחות בעמדות של המפלגות.

מפגינים במצעד האקלים 2021
באמת למה? מפגינים במצעד האקלים 2021, צילום: שירה ליברטי

אבל אם זה נושא כל כך חשוב שמשפיע על תחומים בסיסיים בחיים שלנו, למה מתעלמים ממנו?

לרוב מתעלמים כי קשה להתייחס לזה. באופן מסורתי בישראל יש דברים מקומיים שתופסים את סדר היום הפוליטי – נושאים מדיניים, כלכליים. זה גם נושא מאוד מורכב פוליטית, מלא אינטרסים ומאוד גלובלי. אז אנשים נוטים להגיד  "שהמדיניות הגדולות יפתרו את זה". אבל כדי להתמודד עם המשבר, כל המדינות בעולם צריכות להתגייס, ולישראל יש גם תפקיד חשוב בסיפור הזה.

קודם כל, אנחנו מערכת אקולוגית ייחודית שחייבים לשמור עליה ולשקם אותה, כי ברור היום שחלק מההתמודדות עם משבר האקלים הוא שיקום הטבע.

דבר שני – אנחנו מעצמה של פיתוחים טכנולוגיים, שחייבת להתמקד עכשיו בפתרונות למשבר האקלים.

 

כרגע, המרחק בין אופן הפעולה עד היום לבין המציאות הולך וגדל כל שנה. וזה פער שאנחנו חייבים לדרוש מהאנשים שמובילים אותנו לצמצמם. אנחנו חייבים לדרוש מהם: תסתכלו למציאות בעיניים. אם אנחנו רוצים שיהיו פה תנאי מחייה ראויים לכל שכבות האוכלוסיה, אם אנחנו רוצים שיהיה פה טבע בריא שיגן עלינו מפני השפעות שינוי האקלים – אנחנו חייבים לפעול.

בנות נוער במצעד האקלים 2021. צילום: שירה ליברטי
בנות נוער במצעד האקלים 2021. צילום: שירה ליברטי

אוקיי, השתכנעתי. אז מה אפשר לעשות?

אפשר לגייס את הקהילה שלך, את העירייה או המועצה המקומית שלך, את בית הספר או את תנועת הנוער. לכל ארגון ומוסד ציבורי יש יכולת להשפיע על הסביבה המקומית, ולקדם את השמירה על טבע בריא שיעזור לכולנו לחיות באקלים המשתנה.

אתם יכולים לחפש אצלכם ליד הבית או העבודה את המקומות שבהם הטבע מתקיים, ולדאוג שגופים מקומיים וקהילתיים יתגייסו לשמירה עליו ולשיקום שלו.

למשל, להתנגד לכריתת עצים ולדאוג שעצים חדשים שניטעים הם כאלה שבאמת עושים צל, לשמור על בריכות חורף, על שדה פתוח או נחל קטן.

אבל והכי חשוב זה להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות והפוליטיקאים בכל דרך אפשרית – למשל, לבוא למצעד האקלים! 

👫הגיעו למצעד האקלים 2022 ב-28 באקטובר!

לפרטים נוספים עקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

רוצות להיאבק במשבר האקלים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו