תוצאות חיפוש

רגע לפני השנה החדשה
על טבעי - בלוג חדש

שירה מיטרני

ראש השנה הוא זמן מצוין להיזכר בצניעות במקום הקריטי של הטבע בחיינו כחברה אנושית, ולעשות צעד אחד, ולו קטן, למען ההגנה עליו.

בטור ראשון בבלוג החדש ״על טבעי״, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן, מציגה תמונת מצב מדאיגה של הטבע הישראלי, ותקווה שבשנה הבאה נצליח להגן עליו, ועלינו – טוב יותר.

להקת עגורים בדרכה צפונה, ליד ראש העין
להקת עגורים בדרכה צפונה. צילום: נמרוד עצמון

הטבע הוא המקור למזון, למים ולאוויר נקי

על פי המדרש, בריאת העולם החלה בכ"ה באלול, ובריאת האדם, שהתרחשה ביום השישי – חלה בראש השנה. כך יוצא, שלפחות על פי האמונה היהודית – היחסים בין האדם לטבע נוצרו בראש השנה, וזו הזדמנות נהדרת לדון במערכת יחסים זו.

מאז ועד היום קיומינו ורווחתינו כחברה אנושית תלויים בטבע. הטבע הוא המקור למזון שלנו, למים, לאוויר נקי לנשימה, שהחמצן שהוא מכיל הוא תוצר תהליכי הנשימה של הצמחים. פוריות הקרקע המשמשת אותנו לחקלאות תלויה במינים רבים של אורגניזמים קטנים מכדי שעין אדם תראה אותם, ומרבית מיני הגידולים עדיין תלויים במיני בר של מאביקים כדי שהפרח יהפוך לפרי.

הטבע הוא ספרייה גנטית בלתי נדלית, מקור לתרופות, להשבחה ויציבות גידולי התרבות, והשראה לפיתוחים שונים. לשם התרשמות – כ-4 מליארד איש תלויים בעיקר בתרופות מן הטבע כבסיס לבריאותם, וכ-70% מהתרופות המשמשות לטיפול בסרטן מופקות ישירות ממקורות טבעיים או מיוצרות סינתטית בהשראת חומרים מן הטבע.

קיומנו תלוי בתהליכים ומחזורי חומרים (מים, חמצן, פחמן ועוד) שתקינותם תלויה ביציבות ובבריאות של המערכות האקולוגיות. ככל שגובר העיסוק במשבר האקלים, גוברת ההבנה שהוא למעשה תוצר של שיבוש תהליכים ומערכות טבעיות, ושהמפתח להתמודדות עם משבר האקלים – כולל הפחתה של הפליטות המסוכנות (מיטיגציה) והתאמה להשלכותיו המורכבות של המשבר (אדפטציה) – מצוי בהבטחת בריאותן של המערכות הטבעיות.

וכל אלו – לפני שדיברנו על ההנאה מהטבע, ההשראה התרבותית, האמנותית שאנו שואבים ממנו, חשיבותו הקריטית כמקום מרגוע ובריאות לגוף ולנפש, החשיבות החינוכית, הבסיס לפעילות התיירותית ומה לא…  אין ספק שאין לנו קיום ללא הטבע.

תקריב של דבורת דבש עם רגליים עמוסות צוף על כלנית תרבותית
דבורת דבש על כלנית. צילום: לירון שפירא

ככל שגובר העיסוק במשבר האקלים, גוברת ההבנה שהוא תוצר של שיבוש תהליכים ומערכות טבעיות – וההתמודדות איתו תלויה בהבטחת בריאותן של המערכות הטבעיות

זיהום אוויר כבד ומפעל מעלה עשן
זיהום אוויר כבד ומפעל מעלה עשן. צילום: שאטרסטוק

המרחבים הפתוחים נעלמים

אוכלוסיית העולם גדלה בקצב מהיר, ולמעשה הוכפלה ב-50 השנים האחרונות. עם העלייה ברמת החיים וצורכי הפיתוח לסוגיהם – הלחץ על המערכות הטבעיות גובר והולך. בישראל, לחצי הפיתוח גדולים במיוחד לנוכח קצב גידול האוכלוסייה, כ-1.8% בשנה, שמאפיין מדינה מתפתחת.

בדו"ח שפורסם על ידי אירגון IPBES הפועל על ידי האו"ם, עלו ממצאים מדאיגים על מצב הטבע בעולם: יותר מ-33% ממיני היונקים, ו-40% ממיני הדו-חיים עומדים בפני סכנת הכחדה. מאז המאה ה-16 הוכחדו כ-680 מינים של בעלי חוליות, ולכ-500 אלף מינים לא נותר מספיק מרחב מחיה טבעי. המגוון הביולוגי, שכולל מגוון מינים, מגוון גנטי, ומגוון מערכות אקולוגיות – פוחת במהירות שלא היתה כמוה בכל תולדות המין האנושי.

ממצאים מדאיגים לא פחות נמצאו בדו"ח מצב הטבע האחרון שנערך על ידי המאר"ג (מערך אקולוגי רב-גורמי, הפועל תחת האקדמיה הלאומית למדעים). בין השנים 2017 – 2020 נגרעו בממוצע בכל שנה 30,000 דונם (שטחה של עיר די גדולה בישראל)  של שטחים פתוחים לצורכי פיתוח.

המקום הקריטי של הטבע

ראש השנה הוא זמן לחשבון נפש, אישי וכללי, מתוך תקווה (שלי לפחות…) שבשנה העומדת בפתח נוכל לעשות טוב יותר את מה שאנו עושים, ולעשות צעד נוסף למען עולם טוב יותר, כל אחד כפי יכולותיו.

דומה כי ראש השנה, היום בו נוצרו יחסי הגומלין בינינו לבין הטבע המקיים אותנו, הוא זמן מצוין להיזכר בצניעות במקום הקריטי של הטבע בחיינו כחברה אנושית, ולעשות צעד אחד, ולו קטן, למען ההגנה עליו.

מטיילת בהרי אילת
מטיילת בהרי אילת. צילום: יובל דקס

בשנה הקרובה - מגנים על הטבע

הצטרפו אלינו!

בואו להיות חברים של הטבע