תוצאות חיפוש

שומרים על הטבע יחד עם צעירים בעולם

שירה מיטרני

אלא אם חייתם מתחת לסלע בשנים האחרונות, כנראה שאתם כבר יודעים שהתמודדות עם איומים סביבתיים היא אחד הצרכים הדחופים ביותר שלנו – בישראל ובעולם.

אבל יש עוד דרך ארוכה עד שנגיע לשם ורוב המדינות, כולל ישראל, עוד לא מוכנות לכך. לאורך ההיסטוריה, צעירים הובילו מהפכות, ויש מי שמקווים שזה גם מה שיקרה הפעם (היי, גרטה טונברי).

גילי בצלאל, מנהל קשרים בינלאומיים בחברה להגנת הטבע, מספר על חוויותיו מפרויקט חינוך סביבתי חדשני שמתנהל יחד עם ארגוני סביבה מכל אירופה המתמחים בחינוך ופעילויות לבני נוער.

בני שנת שירות מטיילים בצפון
מטיילים יחד בשנת שירות

"לפני כמה שנים, פנה אלינו ארגון CSA מאיטליה בבקשה להצטרף לפרויקט שנקרא Resource Project שיעסוק בחינוך סביבתי. יחד עם עוד ארגוני סביבה אירופים, הם שמו להם למטרה לערב ולהעצים צעירים במטרה ליצור אירופה ירוקה בת-קיימא״, מספר גילי בצלאל, מנהל קשרים בינלאומיים בחברה להגנת הטבע.

לכל אחד מהארגונים התמחות אחרת שחיונית לקידום המטרה: CSA האיטלקי מוביל בהכשרת נוער וחינוך סביבתי, הארגון הספרדי Garapen מקדם פיתוח עירוני בר קיימא. Italcam הגרמני-איטלקי מצוין בכל הקשור לייצור תעשייתי וכלכלה מעגלית, ו-Szatyor ההונגרי מנוסה ביזמות חברתית ירוקה.

״הפנייה לחברה להגנת הטבע התבססה על הניסיון שנצבר בארגון במשך עשרות שנים באקטיביזם סביבתי בקרב בני נוער״, מוסיף בצלאל. ״למשל, במסגרות של שנת שירות או שירות לאומי, חוגי סיירות, בהדרכות טיולים, בפעילויות בבתי ספר או בבתי ספר שדה. לכל הארגונים ברור כי המשבר, כמו גם הפתרון, הם אוניברסליים״

כל מי שעוסקים בתחום מקבלים רוח גבית מהאו״ם, שקבע יעדים לפיתוח בר-קיימא בשאיפה שמדינות העולם יקדמו אותם עוד 2030. היעדים האלה כוללים הבטחת גישה לאנרגיה בת קיימא, קידום צמיחה כלכלית, ומעבר לתעשייה ותשתיות בר קיימא.

הפרויקט החל ב-2019 אך נפסק במהלך הקורונה והתחדש שוב באוקטובר 2021. "ביקרנו בכל הארגונים האירופים שהשתתפו בפרויקט, וכל אחד מהם הציג את הפעילות ואת הדגשים שלו במסגרת החינוך הסביבתי אותו הוא מקדם בבתי הספר".

חברי המשלחת לגרמניה מטעם החברה להגנת הטבע
RESOURCE PROJECT בתמונה קבוצתית

מסיבות ניקיון, בירה מקומית ופארק ירוק

הביקורים בארגוני הסביבה האירופים כללו פגישות עם פעילים סביבתיים מארגונים מקומיים. לדוגמה, הם נחשפו לארגוני ניקיון וחינוך לאפס פסולת שיוצרים התנסויות "חיוביות" – מסיבות ניקיון, סדנאות "עשה זאת בעצמך" ועוד.

בין הביקורים היה ביקור במבשלת בירה בעיר מינכן, ששמה דגש על ייצור מקומי: השעורה מחקלאים מקומיים, הפסולת מוחזרת לרפתנים וכמובן בקבוקי הזכוכית שטופים ונעשה בהם שימוש חוזר.

היה גם סיור מרתק בגן האנגלי של מינכן שהוקם לפני למעלה מ-200 שנה, ונחשב לאחד הגנים הציבוריים הגדולים בעולם. "זו ריאה ירוקה מטריפה בלב מינכן, אליה מגיעים תושבים מכל רחבי בוואריה. ראינו איך ניתן

להיות קשובים לציבור ולבילויים שלו מצד אחד, ומהצד השני לצמצם פגיעה בחיות. מסתבר שגם הם מתמודדים עם פסולת מרובה בסופי שבוע. הם עדיין מנסים למצוא פתרון."

השיא מבחינת בצלאל היה הביקור במרכז לחינוך אקולוגי של מינכן (ÖBZ) ) ומפגש עם המקים והמנהל שלו מארק. "מארק הוא איש מתוק שמגיע בפשטות והרבה אהבה לנושא. הוא ניגש לכל מפגש ופרויקט כשלנגד עיניו יעדי האו"ם. המרכז ממוקם בפארק ציבורי, וכולל מבנה שנבנה בחשיבה אקולוגית, גינה קהילתית, בוסתן וחצר משחקים. כל מה שנבנה שם נעשה בשיתוף ציבור התלמידים שמגיע מרחבי מינכן, ובשיתוף התושבים השכנים לפארק. המרכז מציע תכנית עשירה המכסה את כל מגוון נושאי החינוך הסביבתי והחינוך לפיתוח בר קיימא לכל קבוצות הגיל – לילדים ומשפחות וגם למבוגרים."

משלחת לגרמניה בעת ביקור
RESOURCE PROJECT רשמיים

מתמודדים יחד

החברה להגנת הטבע מקיימת עוד שיתופי פעולה עם ארגוני שמירת טבע שכוללים משלחות עובדים ומתנדבים במדינות האיחוד האירופי ומדינות הים התיכון. "במסגרת שיתופי פעולה אלו אנו מחליפים ידע עם ארגונים שונים בתחומי עניין משותפים כגון טורבינות רוח, מים או נדידת ציפורים", מספר בצלאל. "שיתופי הפעולה האלו מאפשרים לנו שיתוף ידע. לדוגמה, אנו משותפים בתוצאות מחקרים שונים שנעשים על ידי אותם ארגונים, ואותם הארגונים נחשפים לסוג הפעילות שאנו עושים עם הציבור בכלל וצעירים במיוחד".

מעבר לידע ולחשיפה, לשיתופי פעולה כמו "Resource project" יש ערך חשוב נוסף: ההבנה שהתמודדות עם המשבר הסביבתי היא משימה עולמית קריטית, שמתעלה על פערים כלכליים או פוליטיים. זו משימה שדורשת משאבים וזמן עבודה, ולא תסתיים בקרוב, ואפשר לקדם אותה בבית, בכיתה או בתנועות הנוער.

רוצות לקחת חלק במאבק על הטבע?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו