תוצאות חיפוש

מהי "גלישת פלמחים",
ואיך הצלחנו לשמור עליה

יפתח כרמלי

עדכון, ספטמבר 2022: בעקבות 5 שנות קמפיין של החברה להגנת הטבע ומיזם ״החצי הכחול״ – פרויקט השמירה על הים התיכון – הוכרזה שמורת הטבע הראשונה בעומק הים של ישראל! 450 קמ״ר בים העמוק, מול חוף פלמחים, ללא דיג וקידוחים.

מה המשמעות של ההגדרה כאזור ימי מוגן, ומהי בכלל ״גלישת פלמחים״ ואיך היא קיבלה את השם המיוחד הזה? כל הפרטים בכתבה.

כוכב ים בגלישת פלמחים
כוכב ים בגלישת פלמחים. צילום: אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה

נס מתחת לים

אז מהי "גלישת פלמחים"? בשטח הזה, שנמצא בעומק הים התיכון, עשרות בודדות של קילומטרים מחופי תל אביב, קיימים בתי גידול נדירים שלא מוכרים באף מקום אחר במזרח התיכון. כמו למשל, גני אלמוגי עומק, נביעות גז קרות, ומינים רבים של יצורים ייחודיים: כרישים, קיפודי ים וכוכבי ים – רבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה.

באזורים הרדודים יותר של גלישת פלמחים (400-800 מ' מתחת לפני הים), קיימים גני אלמוגים המורכבים ממינים של אלמוגי עומק נדירים, החיים במים קרים (בניגוד לשוניות האלמוגים הטרופיות, כמו באילת), ורובם נמצאים בסכנת הכחדה. גני אלמוגים אלה הם היחידים שנמצאו עד כה בדרום מזרח הים התיכון. חלק מהמושבות שתועדו בהפרעת פלמחים מגיעות לגודל של כמטר וחצי, והגיל של הוותיקות בהן מוערך ב-1,500 שנים.

מושבות האלמוגים יוצרות מבנה מורכב ומסועף, והן כמו נווה מדבר המספק מחסה למגוון רב של בעלי חיים נוספים הגרים בעומק הים. בנוסף לכך, הגנים מהווים אתר השרצה לדגים, ושם אותם דגיגים צעירים חיים בתחילת חייהם.

תריסנית חטמנית בגלישת פלמחים
תריסנית חטמנית בגלישת פלמחים. צילום: אדם וייסמן, איציק מקובסקי, דני צ'רנוב, אוניברסיטת חיפה

דחיפות ממשית

אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי ו"החצי הכחול" בחברה להגנת הטבע, מסביר:

"כבר בשנת 2018, פרסמו החברה להגנת הטבע, אוניברסיטת חיפה ורשות הטבע והגנים, מסמך מקיף, שקרא להגנה על הים העמוק של ישראל, ולהכריז על אתר הדגל של גלישת פלמחים, כשמורת טבע נרחבת וראשונה במים הכלכליים״. המים הכלכליים מתחילים במרחק של 22 ק״מ מהחוף, ומקיפים שטח עצום הדומה לשטחה היבשתי של ישראל כולה!

ב-2019 הצלחנו לשכנע את מנהל התכנון שגלישת פלמחים היא הפנינה של הים התיכון. ב-2020, ההצעה אומצה במסגרת מסמך המדיניות למרחב הימי, שהגדיר את מרחב גלישת פלמחים בייעוד של ״שמורת טבע״.

רוטשילד מסביר את הדחיפות הגדולה בקידום ההגנה הממשית על אזור זה, ״מכיוון שרישיון לחיפוש גז, ניתן בשטח זה, על ידי משרד האנרגיה וגם מכיוון שהשטח מאוים על ידי פעילות דיג באזור, בעיקר דיג מכמורת, במסגרתו נגררת רשת על הקרקעית ועלולה למחוק את בתי הגידול הייחודיים באתר. לכן, יש חשיבות לקדם הגנה מרחבית יעילה, כשמורת טבע, בהיקף של מאות קמ"ר, ולהרחיק מהאזור פעולות פוגעניות, כמו קידוחים ודיג".

השנה, ארגון Mission Blue של הביולוגית הימית הנודעה ד״ר סילוויה ארל אימץ את הצעת החברה להגנת הטבע לאכרזה הצהרתית על גלישת פלמחים כ״נקודת תקווה״ (Hope Spot) – אחת מ-160 נקודות כאלה בעולם, והראשונה בישראל.

אנחנו מקווים שעכשיו כל הטבע הימי המיוחד הזה יהיה מוגן יותר.

רוצים לעזור לנו לשמור על הים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע!

הצטרפו עכשיו