תוצאות חיפוש

יפו העתיקה

קסם בין הסמטאות

גוש דן ומישור החוף

כיכר השעון ביפו
כיכר השעון ביפו. צילום: דב גרינבלט

קורותיה של יפו משקפים את ההיסטוריה של הארץ. מקיפאון כמעט מוחלט של חיי העיר בשל גירוש הצלבנים מהארץ ועד למרכז התוסס היום. המסלול העירוני הקליל והיפהפה עובר בכל הגלגולים של העיר הקסומה. מושלם לשעת שקיעה ומתאים לכולם.



תיאור המסלול

מתחילים ללכת בכיכר השעון ברחוב יפת, פינת רחוב העלייה. מומלץ להגיע בתחבורה ציבורית ולרדת בשדרות ירושלים, כ-10 דקות הליכה מכיכר השעון, או בכיכר עצמה. חניה גדולה חינמית נמצאת מדרום לנמל יפו, כ-10 דקות הליכה מגבעת יפו.

קראו עוד

המבנה הראשון בדרך הוא תחנת משטרה, שממוקמת בפינה הצפון-מזרחית של חומת יפו. בעבר, היא שימשה כמצודה. הולכים לאורך החומה ובדרך ניתן לראות שער מעוטר, עליו כתובת וציון שנת הבנייה.

 

מגיעים לרחוב רוסאלן ופונים ימינה. הרחוב נקרא על שם האניה "רוסאלן", הראשונה שהגיעה מרוסיה לאחר מלחמת העולם הראשונה וסימלה את ראשית העליה השלישית.

 

ברחוב רוסאלן, על קיר המיסגד הדרומי נמצא הסביל. פירוש השם הוא מקום שתיה. הסביל הוקם בשנת 1809 בידי סולימאן פחה ו"הודבק" על גבי מגדל בחומת העיר. הקמת סביל לצרכי הציבור היא מצווה חשובה לפי הקוראן המבטיח לבוניו מקום נכבד בגן-העדן.

 

בהמשך רח' רוסלאן, לפני שעולים על הגבעה, פונים ימינה לכיכר קטנה. בככר מצויים שרידי סביל נוסף. סביל זה, הנמצא מול הכניסה למסגד, נבנה על-ידי המושל אגא מחמוד הידוע בכינוי "אבו נבוט" (אבי האלה). בכיכר קטנה זו היה בעבר מרכז החיים המסחריים והציבוריים, ובמסגד הסמוך – מרכז החיים הדתיים. עם הריסת החומות הועתק המרכז המסחרי לכיכר השעון. בימינו נשאר מהסביל רק חלקו התחתון; מבנה מצולע ששימש בסיס למבנה מפואר. הכניסה הנוכחית למסגד אל מחמודיה, היא מצד מערב מבעד לשער בעל דלתות עץ, ישר לחצר המסגד. המסגד משתרע בגבול השטח שעליו היתה בנויה המצודה המזרחית בחומת יפו.

 

מהמסגד חוזרים לרח' רוסלאן ועולים במעלה הגבעה ברחוב מפרץ שלמה. עוצרים בבית מספר 10 – "בית הסריה הישן" המשמש כיום למוזיאון לעתיקות יפו. עולים ברחוב מפרץ שלמה ועוצרים ליד בית קפה הנושא את השם "אלדין". כאן יש נקודת תצפית לעבר חוף ימה של העיר תל-אביב. ממול רואים רצועה ירוקה – גן צ'רלס קלור שהוקם על חורבות השכונה הערבית "מנשיה" ובנייני משרדים. כמו-כן בולטים לאורך החוף בתי-המלון, עד תחנת הכוח רידניג. בחוף ימה של תל-אביב נבנו שוברי גלים, ואילו בחוף ימה של יפו כשמסתכלים למים, ניתן להבחין בשורת שוניות, קטע מרכס הכורכר ששקע – זיזי סלעים מזדקרים ומהווים סכנה לכל סירה בים. שורה זו מהווה שובר גלים טבעי.

 

ממשיכים לעלות ברחוב מפרץ שלמה, כשממול מזדקר מבנה רחב ידיים הצופה לים, ותופס שטח נרחב ממרומי הגבעה. זוהי הכנסיה הפרנציסקנית על שם פטרוס הקדוש. יוצאים מהכנסיה ומטיילים בסמטאות העיר המשוחזרת.
קיימות שתי אפשרויות:

1. פונים שמאלה לעבר רחוב מפרץ שלמה ובסמטא הראשונה פונים שוב שמאלה, ונכנסים לרח' נתיב המזלות.
2. פונים ימינה לכיוון כיכר קדומים ובסמטת מזל בתולה יורדים במדרגות ונכנסים לרחוב נתיב המזלות.

 

בסמטאות נתיב-המזלות ממשיכים עד לסמטת שמעון הבורסקאי. עולים במדרגות ומגיעים לרחבה גדולה ופתוחה. מעבר לכביש – המשך הסימטאות המשוחזרות. נעים להסתובב ולהתבונן בחנויות, בתערוכות ולספוג את האווירה היפואית. משמאל לרחבה עולים על מדרגות רחבות לעבר כיכר קדומים. אזור פיתוח נרחב המוקף מסעדות, בתי-קפה ומועדונים.

 

מהכיכר עולים במדרגות (ליד המזנון). עוברים גשר עץ נאה ומגיעים לתל יפו, רחבה עגולה ובמרכזה שער אומנותי. בצד הדרומי-מערבי של התל רואים מגרש עזוב ומגודר. פה נערכו החפירות הארכיאולוגיות הראשונות ביפו בשנת 1950 על-ידי פרופ' גאי.

 

מרכז התל הוא בעצם ראש ראש גבעה החודרת לים ויוצרת בליטה המכונה "ברך יפו". יתרונות מיקומה של העיר הקדומה בולטים ביותר מנקודת תצפית זו. מצפון – יוצר הים מפרץ קטן, במקביל לחוף שורת סלעים המהווה מעין שובר גלים. לצד מזרח מתמשכת בקעה רחבה ופוריה – בקעת אונו, שהיוותה את העורף החקלאי של העיר. כמו כן עברה בה דרך רוחב חשובה העולה לירושלים. כפי שאמרנו – מיקומה העניק לה חשיבות אסטרטגית ומלכים ומושלים בכל התקופות ביקשו למשל בה. תל יפו מהווה גרעין ממנו יצאו והתרחבו מעגלי ישוב שהפכו ברבות הימים לאגד הערים של גוש דן.

 

מכאן ניתן לראות גם את השכונות היהודיות הראשונות שנבנו בסוף המאה ה-19: שכונת נוה-צדק ונוה-שלום. מקומה של השכונה "אחוזת בית" בולט למרחקים. "מגדל שלום" רב הקומות, הוקם במקומה של גמנסיה "הרצליה".

 

מתל יפו יורדים במורד הדשא רחב הידיים – חלק מ"גן הפסגה" הכולל את גבעת יפו ומגיע עד הים. בקיץ – ממוקמת כאן במה עליה יש הופעות.
כדי לחוש במקצת את אווירת יפו של שנות ה-50, אפשר לרדת במדרגות הצמודות לבנין מועדון "החמאם" ולהסתובב בסמטאות הלא משוחזרות בהן מצויות מסעדות דגים ובתי-מלאכה לנעלים. עוברים את רח'"הצורפים" ונכנסים לרחוב "החלפנים" – רחוב הכניסה לעיר, בו ישבו הבנקאים והחליפו סחורות. יוצאים מרחוב החלפנים דרך שרידי שער יפו, שהמשכה הוא רחוב עולי ציון ההופך לדרך יצחק בן-צבי – היא דרך ירושלים מדורי דורות.

רוצים לשמור יחד על מישור החוף?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הירשמו עכשיו!