תוצאות חיפוש

העופות הדורסים שמביאים את השלום

יפתח כרמלי

בדרך כלל אנחנו חושבים על יונה בתור סמל לשלום – אז איך זה שדווקא עופות דורסים הצליחו לחבר בין חובבי טבע בישראל ובמדינות ערב?

נשר מקראי
נשר מקראי. צילום: לירון שפירא

באופן מסורתי, היונה מביאה את השלום. זה, כמובן, סמל שמגיע מהתפקיד שלה בסיפור המבול בתנ"ך, כשהיא חזרה לתיבת נוח כשהיא נושאת בפיה עלה זית, דבר שסימל את סופו הקרב של המבול ואת ההגעה לאדמה בטוחה.

הבחירה ביונה כסמל השלום מתאימה לאופי הרגוע והלא-אגרסיבי, לרוב, של היונה. לכן, אתם יכולים להבין את הפתעתנו כשהסתמן שהציפור שתביא את השלום למזרח התיכון היא עוף דורס – אותם עופות הידועים באגרסיביות, בציד של טרפם באמצעות טפרים מחודדים ובאכילת נבלות. לא בדיוק המועמד הראשון שלנו לסמל של שלום ואחווה. אבל היי, יש הפתעות בחיים!

אז רגע, מה לעופות דורסים ולשלום במזרח התיכון? בואו נחזור קצת אחורה.

קינון עיט ניצי כפי שנתפס במצלמת הפרויקט
קינון עיט ניצי כפי שנתפס במצלמת הפרויקט. צילום: "עופות דורסים בשידור חי"

טבע בשידור חי

ב-2016 יצא לאוויר העולם פרויקט יפהפה של החברה להגנת הטבע וגופים נוספים, בשם "עופות דורסים בשידור חי". את הפרויקט מנהל ד"ר גלעד פרידמן, והוא מתקיים בשיתוף פעולה שלנו יחד עם רשות הטבע והגנים, קרן המורשת, קרן דוכיפת, ה-Negev Zoo, חברת החשמל, ופרויקט "פורשים כנף". זו רשימה ארוכה, אבל צריך הרבה אנשים עם אהבה לתחום ועם היכולת לסייע כדי להרים פרויקט כזה.

ב-7 השנים האחרונות נחשפו מאות מיליוני צופים לחייהם של מגוון עופות דורסים בישראל דרך מצלמות בשידור חי: עקב עיטי, חיוויאי, אוח עיטי, עיט ניצי, רחם ונשר. המצלמות מתעדות את כל מהלך חייהם: הקינון, הדגירה על הביצים, הטיפול בגוזלים והפריחה מהקן.

ציפורים בשידור חי - בואו לצפות בכל המצלמות הפזורות בארץ
נשר מאכיל גוזל
נשר מאכיל גוזל. צילום: "עופות דורסים בשידור חי"

שומרים על העופות הדורסים

לפני שבועיים נפתחה עונת השידורים השמינית של הפרויקט, ואז קרה דבר מפתיע: לצד הצופים המקומיים, התווספו פתאום המוני גולשים וצופים דווקא ממדינות ערב. הסיבה לא ברורה כל כך:

"פתאום קיבלתי התראות רבות על עוקבים חדשים אחר העמוד: גולשים ממדינות ערב, בעיקר עיראק, סעודיה ומדינות המפרץ", סיפר ד"ר גלעד פרידמן, מנהל הפרויקט: "אני לא יודע מה הסיבה המדוייקת, ייתכן שמובילי דעה במדינות האלו מצאו את העמוד והחלו לשתף את התכנים בקבוצות שונות ברשתות החברתיות. בכל אופן, משמח מאוד להבין שדרכנו הם נחשפים לטבע הישראלי, לשמירת טבע ולאורחות חייהם של עופות דורסים הנמצאים בסכנת הכחדה. בייחוד, במדינות אשר חלקים מאוכלוסיותיהם נוהגים לעסוק בצייד ובבזיירות.

״נכון לעכשיו, סרטוני הנשרים מהשנה וסרטוני האוחים מהשנה שעברה, הם המינים הפופולאריים ביותר וקיבלו אלפי לייקים כל אחד. כמובן שהיו גם כמה הודעות שליליות, אבל הן ממש נבלעו באלפי הפירגונים והשיתופים".

אז גם אם העופות הדורסים לא יביאו את השלום, התיעוד שלהם חשוב מאין כמוהו. באמצעותו, אנחנו יכולים לספר לאנשים בישראל ובעולם כולו על הסכנה בה נמצאים העופות הדורסים. ואם אתם רוצים לתמוך בשידורים – כאן אתם יכולים לעשות זאת.

 

לכל מצלמות העופות הדורסים בשידור חי

לעמוד הפייסבוק של פרויקט ״עופות דורסים בשידור חי״

 

עיט זהוב אוחז צב בטופרים
עיט זהוב אוחז צב בטופרים. צילום: לירון שפירא

רוצות לעזור לנו לשמור על הציפורים?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו