תוצאות חיפוש

איך הטבע יציל אותנו ממשבר האקלים?

יפתח כרמלי

התשובה נמצאת בערב מיוחד שאנחנו מכינים לכם בנמל תל אביב. הפרטים – בכתבה

מדעני האקלים של האו
מדעני האקלים של האו"ם: "משבר האקלים קשה משחזינו"

כשמדברים על פתרונות למשבר האקלים, מדברים על פחם, נפט וגז שנשרפים במפעלים; מדברים על לעבור לקשים מתכלים ושקיות רב פעמיות; מדברים על הסטת השקעות מחברות שגורמות להחרפת המשבר במקום למציאת פתרון; אבל על דבר אחד לא מדברים – שחקן חשוב ומרכזי שאצלו נמצא הפתרון למשבר: הטבע שלנו.

הטבע, בישראל ובעולם, נפגע ממשבר האקלים – אבל טבע בריא הוא גם טבע שיכול להגן עלינו מפני המשבר הזה, שמאיים על חיינו, על חיי ילדינו ועל חיי הנכדים שלנו. לזה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים הטבע להגנת החברה. והנה עוד קצת מידע על איך הטבע שלנו יכול להילחם במשבר האקלים – אם נתייחס אליו בצורה ראויה:

 

הטבע להגנת החברה. גם הדור הצעיר (מאוד) הגיע להילחם על העתיד. צילום: טל גיטמן
הטבע להגנת החברה - מצעד האקלים 2022. צילום: טל גיטמן

עד לא מזמן היה לנו אקלים יציב בכדור הארץ. האקלים היה יציב לא רק כי היו פחות מפעלים או מכוניות. מה שאיפשר את היציבות הזו היה איזון שנוצר באופן טבעי לגמרי – בין כמות הפליטות לבין כמות הטבע שהיתה לנו: מרחבי אוקיינוסים שופעי דגים, יערות עצומים, שטחים פתוחים, ומגוון עשיר של צמחים ובעלי חיים.

איך נוצר האיזון המעולה הזה? הטבע שלנו, שהוא שחקן מרכזי וחשוב בסיפור האקלים, יודע לקלוט כמחצית מהפחמן שאנחנו פולטים (!). הטבע אוגר פחמן בכמויות אדירות ולזמן רב, למשל באוקיינוסים, בצמחים ובתוך קרקע. הטבע גם מוסיף לחות וחמצן לאוויר, ובקטבים של כדור הארץ הוא מחזיר את קרני השמש ומהווה מזגן עולמי של ממש.

הבעיה היא שאנחנו לא רק העמסנו על כדור הארץ אינספור מפעלים, מכוניות וזיהום – אלא גם הקטנו מאוד את כמות הטבע – הפכנו אזורים שלמים שהיו פעם טבע לבתים, לכבישים ולשטחי חקלאות.

שני התהליכים האלו שקרו במקביל ב-150 השנים האחרונות – עלייה עצומה בכמות הפליטות והריסה של יותר ויותר אזורים שהיו פעם טבעיים – הפרו את האיזון האקלימי. כך נוצר האיום על מערך החיים שלנו על כדור הארץ.

הטבע בסכנה, אנחנו בסכנה – אבל יכול להיות שבטבע שמסביבנו נמצא הפתרון למשבר.

רוצים ללמוד עוד על משבר האקלים?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו