תוצאות חיפוש

מצודה צלבנית, מוצב ישן ורגליים רטובות בטיולים מסביב קיבוץ גדות

מערכת החברה להגנת הטבע

חום הקיץ מתחיל לפוג וזה הזמן להגיע לאזור מיוחד במינו בצפון – המשלב היסטוריה עשירה בת אלפי שנים, מלחמות של המאה ה-20, מצודה צלבנית, בית חווה עתיק, מוצב סורי שאיים על קיבוץ שליו ועוד פינות לא מוכרות לרבים.

ברדיוס של 5 ק"מ בלבד מסביב לקיבוץ גדות תוכלו לערוך תצפיות נוף נפלאות, לשכשך רגליים בירדן, לטייל לאורך הנחל ולשקוע לסיפורי היסטוריה מרתקים. הסיפור המלא בכתבה של עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע.

 

רוצים לטייל ברחבי הארץ בהדרכת המומחים הבכירים ביותר בארץ?
🌷מוזמנים לגלות את טיולי האיכות למבוגרים של החברה להגנת הטבע, בסדרות של ״ארץ אהבתי".

הירדן ההררי ומצד עטרת, צילום רחפן
הירדן ההררי ומצד עטרת. צילום: אור בן-דור

קיבוץ גדות

סיפור הקמתו של קיבוץ גדות הוא יוצא דופן. הוא אחד היישובים היחידים שהוקם "בשטח מפורז", כלומר באזור שנכבש במלחמת העצמאות על ידי הסורים, אך הוסכם עמם שהם יסוגו מהשטח שיהפוך מפורז. ומה זה אומר? מבחינת ישראל – מפורז מצבא. מבחינת הסורים – ריק מכל פעילות, גם אזרחית.

הקיבוץ קם למורת רוחם של הסורים, "שדאגו" להפגין אותה מדי פעם על ידי ירי אל שטחי הקיבוץ ושדותיו. גדול לא היה הקיבוץ היחיד שסבל מירי הסורים, אך הוא הפך לסמל למצב הקשה שבין המלחמות, בין היתר בזכות השיר שכתב יובב כץ לאחר מלחמת ששת הימים, "בתי את בוכה או צוחקת":

הביטי למעלה, בתי, לגולן,
שם יש חיילים, אך להבא –
דגלם בצבעים של כחול ולבן,
בוכה וצוחק שם גם אבא.
יהיה לנו בית ירוק, ילדתי,
עם אבא ובובה ושסק,
ולא עוד אימה, ילדתי, ילדתי,
בתי, את בוכה או צוחקת.

מעט מהאווירה שהייתה בקיבוץ בשנות ה-50 וה-60, עד מלחמת ששת הימים, תוכלו לראות בתמונות כאן. בסיור עם אור בן-דור, מורה דרך חבר הקיבוץ תוכלו להעמיק יותר בחוויית החיים בתקופה המאתגרת ההיא.

ילדי קיבוץ גדות בבור של פגז, שנות ה-60
בתי את בוכה או צוחקת. ילדי גדות בבור של פגז. צילום: ארכיון קיבוץ גדות
תעלת קשר בקיבוץ גדות, שנות ה-50
תעלת קשר בין הבתים של קיבוץ גדות, שנות ה-50. צילום: ארכיון קיבוץ גדות

חירבת ירדא ועין ירדא

יש לפחות 3 סיבות טובות להגיע לאתר הארכיאולוגי של חירבת ירדא – תצפית הנוף על עמק החולה והגולן, השרידים היפים של בית החווה מהמאה ה-19 והסיפור של קרבות מלחמת העצמאות.

ניתן את הכבוד למקום ובעיקר לחטיבת כרמלי על עצירת התקדמות הצבא הסורי במלחמת העצמאות. אחרי שכבשו הסורים את המושבה משמר הירדן, הם המשיכו מערבה, אך חטיבת כרמלי וכוחות נוספים הצליחו לבלום אותם ומנעו את פריצתם לכוון אצבע הגליל. תוכלו ללמוד עוד על הסיפורים האלה משלטי ההסבר שהציבה המועצה לשימור אתרים.

ההגעה לחורבה קלה ונוחה עם כל רכב. מי שרוצה להשקיע מעט יותר ולהגיע לפינת חמד מוצלת ושבה גם מעט זרימה של מים, יחזור בכביש הגישה לחורבה כ-250 מטר, ואז ירד רגלית בדרך ג'יפים לא מסומנת ומעט תלולה אל נחל מחניים.

בנחל, בין עצי האקליפטוס, נמצא עין ירדא. אפשר להתחיל את הטיול באזור בתצפית בחורבה, או לסיים אותו כאן, כאשר השמש בגב והראות טובה יותר.

 

חירבת ירדא
חירבת ירדא. צילום: אור בן-דור

אתר משמר הירדן הישנה

בכל מלחמה, ודאי במלחמת העצמאות, יש פצעים כואבים שחלקם מפורסמים אך חלקם כמעט לא מוכרים ואולי מושתקים בכוונה. כזה הוא הסיפור של נפילת המושבה משמר הירדן, שהוקמה בסוף מאה-19.

שנים רבות היה המקום בו שכנה המושבה מוזנח ונשכח, עד שקק"ל טיפחה אותו, הקימה בו חניון ושמה שלטי הסבר. בעזרת ווייז תוכלו לנווט אל חניון משמר הירדן הישנה. מצידו המערבי של האתר יוצא שביל נוח של קק"ל בין שרידי הבתים ועצי החורשה, ובמקום תמצאו גם חניון פיקניק מוצל.

אז מדוע נפלה המושבה? לטענת אנשי המושבה ואנשי האצ"ל הסיבה היא פוליטית. לדבריהם, מכיוון שאנשי המושבה לא היו "מאנשינו", כלומר לא מקורבים לאנשי הפלמ"ח אלא בצד השני של המפה, נמנעה מהם תגבורת ע"י חטיבת "עודד" שנלחמה באזור. אנשי החטיבה מכחישים טענה זו. לא אנחנו נשפוט בנדון, רק באנו להעלות נושא מרתק שתוכלו להעמיק בו בעזרת הסרטון הזה למשל.

קטע של חומה במצד עטרת שנסדק בגלל תזוזה גיאולוגית של קו השבר
קטע של חומה במצד עטרת שנסדק בגלל תזוזה גיאולוגית של קו השבר. צילום: אור בן-דור

מצד עטרת והירדן ההררי

המצודה הצלבנית מצד עטרת מספקת אפשרות לטיול קצרצר ומרתק, או לטיול משפחתי מעט ארוך יותר הכולל גם הליכה בקטע יפה של הירדן.

יש אמנם בארץ מבצרים מרשימים יותר, אך רק כאן תוכלו תוך 2-3 דקות להגיע מהמבצר אל הנחל תחתיו, ורק כאן תוכלו לראות בקלות עדות ארכיאולוגית לתופעה של תזוזת עבר הירדן לעומת ארץ ישראל במשך מיליוני שנים.

ווייז או גוגל ינווטו אתכם בקלות אל מצד עטרת על דרך הירדן ההררי, המתאימה לכל רכב. מהדרך הולכים מזרחה כמאה מטר אל הגבעה, בה בולטת היטב החומה הצלבנית.

כיום קשה קצת להתרשם מעוצמתה של המצודה, אך צבאו של צלאח א-דין לא הצליח להתגבר עליה ישירות אלא רק בדרך מחוכמת: אנשיו חפרו בחשאי מנהרות עד מתחת לחומה, תמכו אותן בבולי עץ, וכאשר הציתו את בולי העץ קטע מהחומה קרס לתוך המנהרות והמצודה נכבשה.

אחרי סיור קצר במצודה הצופה לירדן, תוכלו לרדת בדרך עפר מסומנת מצפון לה אל הנחל, ללכת לאורכו דרומה כחצי ק"מ וגם לשכשך רגליים בפינות שקטות בנחל. ליד מבנה טחנת קמח ישנה עולה דרך עפר חזרה לרכב שבדרך הירדן ההררי.

האנדרטה במצפה גדות
האנדרטה במצפה גדות. צילום: אור בן-דור

גשר בנות יעקב ומצפה גדות

גשר בנות יעקב – הגשר מעל הירדן לא נקרא ע"ש בנות יעקב אבינו (שהיתה לו רק בת אחת) אלא מגיע ממסורת נוצרית מהתקופה הצלבנית. מה שחשוב יותר למטיילים, בצדו המזרחי של הגשר, מדרום ומצפון לו, יש אפשרות לחנות ולרדת בזהירות אל הנהר.

מצפה גדות – עד מלחמת ששת הימים נודע המוצב בשמו הסורי, "אל מורתפע", שפירושו "הנישא". ואכן, הוא שלט מגבוה על דרום עמק החולה, גשר בנות יעקב וקיבוץ גדות.

במלחמה כבש אותו כוח של חטיבת אלכסנדרוני. בתום הכיבוש התרשמו החיילים מהשליטה הרבה שהייתה למוצב על קיבוץ גדות, ומפקד החטיבה עמנואל שקד אמר כאן לאנשי הקיבוץ את המשפט הידוע: "מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים".

כיום זהו מקום רגוע ונוח מאד לגישה, עם שביל מונגש קצר מהחנייה למוצב. הפסל עזרא אוריון, שלחם כאן כקצין, יצר במוצב את האנדרטה לזכר חללי הקרב. השביל המונגש ממשיך לתצפית הנמצאת מעט מערבה מהמוצב, ממנה תראו את כל האזור שתארנו כאן וגם הרבה יותר – את עמק החולה, הרי כנען והרי נפתלי ועוד.

רוצים לטייל בגדות - ועוד הרבה מעבר?

אם הנושא מסקרן אתכם ואתם מעוניינים להכיר לעומק את גדות וסביבתה עם מורה דרך תושב הקיבוץ, תוכלו להצטרף לסדרת הטיולים קיבוצים זה לא הכל. המטיילים ייצאו לסיורים בקיבוצים מיוחדים ברחבי הארץ, בהדרכה מרתקת של מדריכים מומחים, תושבי הקיבוצים המכירים אותם מבפנים, וכל זאת במסגרת טיולי ״ארץ אהבתי", סדרות טיולי האיכות של החברה להגנת הטבע.

🌷מוזמנים לגלות עוד טיולים מיוחדים ומושקעים של ״ארץ אהבתי", כמו לוקחים בהליכה, המשלבת נופים יפהפהיים ומסלולים מאתגרים; הנבחרת המציעה חוויות מהגליל הירוק ועד למדבר הפראי; או אתגרים לשבת לחובבי האקשן.

סדרות הטיולים של ״ארץ אהבתי״ מציעות מגוון גדול של טיולים למבוגרים בתחומי עניין שונים וברמות קושי שונות. הסדרות כוללות טיול אחד בחודש לאורך שנת הפעילות, או טיולי קמפוס וסופי שבוע מרוכזים הכוללים לינה. כל הטיולים מובלים על ידי המדריכים הבכירים ביותר של החברה להגנת הטבע ומדריכי אורח המומחים בתחומם.

רוצות גם לטייל וגם לשמור על הטבע?

בואו להיות חברות להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו