תוצאות חיפוש

מי הזיז את הנחל שלי?

שירה מיטרני

אורך הצירים של הנחלים בישראל יכול להישמע כמעט לא ייאמן  – 8,970 ק"מ! המשמעות היא שכמעט בכל מקום יש נחל – ביער ובעיר, בשדה, במישור ובהר.

אך עם השנים, בעקבות פגיעה מתמשכת, הנחלים הפכו ממשאב יקר ערך לסביבה ולאדם – לבית גידול מת, ולמטרד המהווה סיכון בריאותי ומועד להצפות.

דנה טבצ'ניק, מנהלת היחידה לשיקום נחלים בחברה להגנת הטבע, ודנה אלשטיין, רכזת תכנון נחלים – שנאבקות על החזרת הנחלים לטבע ולבני האדם – מסבירות מה ניתן לעשות כדי ששוב נזכה לראות נחלים נקיים ובריאים ברחבי הארץ.

נחל סעדיה. צילום: עומרי סלנר
נחל סעדיה. צילום: עומרי סלנר

הנחלים שלנו נהרסו

הנחל מהווה מסדרון אקולוגי רצוף מהמעלה למורד והינו משתנה לאורך מהלכו על פי הרקע הסובב אותו, רקע הררי, חולי, מישורי, רקע קבוע ויציב בעוד הנחל דינמי.

בעבר, ציר הנחל היה רציף ופתוח, משובץ מעיינות ומים נקיים זרמו בו תדיר או לעיתים. הוא שימש כבית גידול ייחודי במרחב הפתוח – וככל שסביבתו יבשה יותר, כך רישומו וחשיבותו גדלה. במרחב פתוח הנחל משמש כמסדרון אקולוגי המקשר בין בתי גידול שונים, ביער, באחו לח, בחורש טבעי ועוד. הנחל מהווה ציר לנדידת בעלי חיים ולתפוצות צמחים.

נחל בריא עם מרחב זרימה ופשטי הצפה, מהווה גם חוסן לאדם. הוא קולט מי שטפונות ויודע למתן את זרימת המים הנובעת מאירועי גשם קיצוניים. גם במרחב הבנוי, לנחל בריא משמעות, הוא יכול להוות ציר ירוק, פתוח, ציר טבע עירוני שמספק מקום של פנאי ומפלט מן הצפיפות להמון הסובב אותו.

ואולם, עם השנים, נחלי ישראל נתונים לפגיעה מתמשכת. מי הנחלים נשאבו, במקומם הוזרמו אליהם שפכים וקולחים, שטחי הנחלים צומצמו ונחלים רבים הוטו, הוכנסו למובל או נאטמו. כך הפכו הנחלים ממשאב יקר ערך הן לסביבה ולאדם, לבית גידול מת, ולמטרד המהווה סיכון בריאותי ומועד להצפות.

ירדן דרומי. צילום : לירון שפירא
ירדן דרומי. צילום : לירון שפירא

להציל את הנחלים של ישראל

חייבים להחזיר את הנחלים לציבור: לשמר את מה שעוד טבעי ולשקם את מה שניתן. שיקום הנחלים בשטחים פתוחים יתרום לשימור מגוון ביולוגי ולמניעת הצפות ובעיר הבנויה השיקום יתרום להחייאתה וליצירת מקום רוגע בעיר ופנאי לתושביה.

לאור זאת, על המתכננים, האדריכלים, המהנדסים וכל מי שידו עוסקת בתכנון ובו נחל, לשנות את הדיסקט ולהבין שכל תכנון צריך להתחיל בראיית הנחל, בתפקידו ובעושר הטמון בו, בהבנת ערכיו וסגולותיו לאדם ולסביבה. בטרם כל תכנית פיתוח יש להכיר את תנאיו הפיסיים-טבעיים של הנחל, תפקודיו ההידרולוגיים והאקולוגיים והפוטנציאל הטמון בו מבחינה חברתית ותרבותית.

נחלי ישראל מספרים את סיפורה של הארץ, ולהם חשיבות סביבתית, בריאותית, חוסן לאדם, ותרבותית. לאור ריבוי האוכלוסין בארץ, פיתוח אינטנסיבי של בניה וחקלאות, יש להשכיל ולשמרם מכל וכל, להבריא אותם ולאפשר להם להגן עלינו האדם משטפונות והשלכות משבר האקלים.

נחל מזוהם ומלא בפסולת
פסולת וזיהום בנחל שורק. צילום: יצחק כהן

החברה להגנת הטבע הוציאה לאחרונה את המדריך לתכנון נחלים במסגרת פרויקט שיקום נחלי ישראל, שמטרתו לפעול מול הגורמים הרלוונטיים, למען שיפור מצב הנחלים בישראל. המדריך, נכתב בידי מוטי קפלן ויוצא בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, קק"ל והמשרד להגנת הסביבה

 לקריאת מדריך הנחלים 

רוצים לשמור יחד על הנחלים?

הצטרפו אלינו!

הירשמו עכשיו!