תוצאות חיפוש

מהפכה בקישון: המלצות לטיולים ליד הנחל המתחדש

מערכת החברה להגנת הטבע

עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע מספר על השינוי הגדול שמתרחש בנחל הקישון, שפעם היה ידוע רק כמוקד זיהום. איך המהפכה קרתה ואיפה מומלץ לבלות ליד הנחל המקסים – בכתבה שלפניכם.

 

רוצים לטייל ולהכיר טוב יותר את הקישון, או לטייל במגוון אדיר של מסלולים בנופים המרהיבים של הטבע הישראלי?

הצטרפו ל״טיולים של ״ארץ אהבתי" – סדרת טיולי האיכות של החברה להגנת הטבע.

פארק הקישון
פארק הקישון. צילום: רשות נחל הקישון

מנקים את הנחל

נחל הקישון הוא אחד הנחלים המיוחדים בארץ, אבל רבים לא מכירים אותו – ומפספסים אתר טבע מרתק. הסיפורים על זיהום וסירחון מסתירים את העובדה שיש בקישון כל כך הרבה יופי, עניין והיסטוריה.

ראשו של הקישון מדרום לגלבוע ואחרי כ-70 ק"מ הוא מגיע למפרץ חיפה. יש לו אגן ניקוז גדול ובעבר זרמו בו כמויות מים משמעותית. בימי התנ"ך, הנחל נחשב לאחד הגדולים והחשובים בנחלי הארץ, כפי שמוזכר "בשירת דבורה": "נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים… ". גם במפות מימי הביניים, הוא מופיע כנהר גדול כמעט כמו הירדן.

אך במאה ה-20, בה חל פיתוח נרחב של תעשייה וחקלאות באגן הניקוז של הנחל, רוב מקורות המים הנקיים נלקחו לצרכים שונים, חומרי הדברה מהשדות זרמו לנחל – ובעיקר, חומרים רעילים מהתעשייה הכימית של מפרץ חיפה זרמו לנחל ושקעו בקרקעיתו. כל אלה הובילו, למשל, לתביעה של לוחמי השייטת והדייגים, שלדבריהם נפגעו כתוצאה מהמגע עם הנחל המזוהם, אף כי בית המשפט לא הכיר בכך רשמית.

בזכות מאמצים גדולים של שמירת טבע, וההבנה שאת מה שקלקלנו אפשר גם לתקן, בעשורים האחרונים מתרחש מהפך בקישון כמו בעוד נחלים בארץ: הירקון, שורק, לכיש ועוד.

מאמץ משולב במסגרת רשות נחל הקישון עזר להפסיק או להפחית את ההזרמה של חומרי תעשייה לנחל, לנקות את הבוצה הרעילה – ובהמשך להחזיר לנחל צמחייה טבעית ואפילו דגים, צבים וחלזונות שחיו בו בעבר, במים הנקיים שנעלמו.

עין אלרואי, נחל הקישון
עין אלרואי בנחל הקישון. צילום: שחף רטר

שבילי טיולים ודגים במים

בעשור האחרון הושקעו מאות מיליוני שקלים בניקוי מי הנחל והבוצה בקרקעית, ובמקביל הוקמו מספר פארקים בחלקו המערבי של הנחל. תושבי האזור, שכבר לא האמינו שיזכו להיפטר מהמטרד ששמו נחל קישון, זכו לכמה אתרי נופש, עם מסלולי טיול, מדשאות, עצים ואזורי פיקניק.

אמנם יזרמו עוד מים רבים בנחל עד שניתן יהיה לרחוץ בו באזור המפרץ, כמו שהיה לפני מאה שנה, אך מעט מזרחה משם, במעיין אלרואי, כבר זורמים מים נקיים וניתן לשכשך בהם בהנאה. באזור זה הוקם שביל הנחל שמתחיל באזור כפר חסידים ולאורכו שבילי הליכה, כולל שביל מונגש ופינות מנוחה ופיקניק.

בפארק העמקים הסמוך לטבעון נטעו עצי בוסתן, נבנו שבילי הליכה מאבן ונסללו שבילי רכיבה המאפשרים טיול ברגל ובאופניים ליד המים. בנחל עצמו כבר שוחים בהנאה דגים ממינים שונים לצד חיות ימיות נוספות. בתוך הפארק שולבו כמה אתרים של רכבת העמק המיתולוגית. ניתן ללכת בקטעים מסוימים לאורך המסילה הישנה ולהתרשם מגשרי האבן היפים שעליהם עברה.

המהפך הגדול ביותר נעשה באזור פארק מורד הנחל. בלב מתחם של מפעלי תעשייה, שבעבר היה הקטע המזוהם ביותר בקישון שאף אחד לא הלך בו בלי לסתום את האף – והפך לפארק עם מטיילים על גדות הנחל. העבודה טרם הסתיימה והתוכניות עדיין רבות, וכוללות מרכז מבקרים, מגרשי ספורט, מזח לספינות ואמפיתאטרון.

הקישון, כמו מזבלת חירייה שהפכה לפארק אריאל שרון מושך הקהל, הוא דוגמא לכך שפיתוח ואיכות סביבה יכולים ללכת יד ביד. בעזרת לחץ ציבורי שמוביל לפעילות ממשלתית ועירונית, תכנון וביצוע נכונים – ובעיקר אנשים שאכפת להם – יכולים לעשות שינוי גדול גם במקום שנראה "חסר סיכוי".

חותרים בנחל הקישון
חותרים בנחל. צילום: רשות נחל הקישון

רוצים לטייל בקישון ובעוד מקומות מיוחדים ויפהפיים ברחבי הארץ?

🌷מוזמנים ל״טיולים של ״ארץ אהבתי" – סדרת טיולי האיכות של החברה להגנת הטבע.

בסדרת הטיולים ״בין ימים ואגמים״ ייערך סיור מעמיק לאורך נחל הקישון המתחדש, בנוסף לסיורי עומק נוספים לאורך חופים ואגמים.

בשאר סדרות הטיולים של ״ארץ אהבתי״ תמצאו עוד מגוון רחב ומרתק של טיולים למבוגרים בתחומי עניין שונים וברמות קושי שונות.

סדרות הטיולים של ״ארץ אהבתי״ מציעות טיול אחד בחודש לאורך שנת הפעילות, וגם טיולי קמפוס וסופי שבוע מרוכזים הכוללים לינה. כל הטיולים מובלים על ידי המדריכים הבכירים ביותר של החברה להגנת הטבע ומדריכי אורח המומחים בתחומם.

פארק הקישון
פארק הקישון. צילום: רשות נחל הקישון

רוצים גם לטייל, גם לשמור על הטבע - וגם להנות מהטבות?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו