תוצאות חיפוש

המכביה נגמרה,
הנזק נשאר

יפתח כרמלי

מה קרה בחוף פולג, בו התקיימה המכביה, ומה החשש שלנו לגבי הטבע בנתניה

האדמה נפגעה - חוף פולג, נתניה
האדמה נפגעה - חוף פולג, נתניה

בחודש שעבר התקיימו, כמדי ארבע שנים, משחקי המכביה. אנחנו בעד ספורט וכמובן בעד תחרות ספורט ישראלית – אבל זה לא אומר שאנחנו יכולים להתעלם מהפגיעה הקשה בטבע שקרתה בחסות האירוע הזה.

חוף פולג בנתניה אירח מתחם גדול של תחרות המכביה – ולצערנו, הנזק שנגרם אולי הפיך, אבל לא ברור כמה זמן זה ייקח.

"אני לא יודע אם מישהו יכול להעריך מה הנזק שנגרם, אי אפשר להעריך מתי זה יחזור לקדמותו", אומר בצער משה פרלמוטר, רכז שמירת טבע בחברה להגנת הטבע. אז מה קרה בדיוק בחוף פולג?

כלי הרכב 'טחנו' את החול

חוף פולג עצמו הוא חוף פופולרי ואהוב על מתרחצים, אבל ממזרח לו ישנו אזור שכיום מורכב משטחים טבעיים – כאלה שמכילים צמחיית חולות קלאסית, בעלי חיים גדולים יותר כמו שועלים או נמיות, זוחלים, גרבילים, וחיות בר אחרות שרגילות לסביבה חולית.

רוב הפעילות של המכביה התרכזה אמנם בחוף הרחצה, אבל הנזק התפשט גם לאזורים הטבעיים:

"דרך נסללה ממזרח לחוף, וכלי רכב התחילו להסתובב בכל השטח ופגעו בשטחים טבעיים מתפקדים", מספר פרלמוטר. "כחלק מעבודות ההכנה החול נחפר, מה ששיבש את המרקם הטבעי שלו ופגע בחיים שנמצאים מתחת לחול. חיים שם סרטנים, צבי ים נוהגים להטיל שם, אבל כלי הרכב 'טחנו' את כל החול באופן מוחלט", הוא מפרט.

פגיעה בשטח חוף פולג
פגיעה בשטח חוף פולג. צילום: משה פרלמוטר

האם עיריית נתניה דואגת לשטחים הטבעיים?

פרלמוטר מוסיף כי "אסור שאירוע כזה יחזור לחופי נתניה. פולג הוא חוף הרחצה הכי גדול והכי ציבורי ומשמעותי אבל הוא גם החוף הכי טבעי. אין חופים כאלה בנתניה, ובערים הגדולות בכלל, עם שילוב של חוף פופולרי ושל שטח טבעי. ולכן חייבים לעתיד לשמור עליו ולא לאפשר את זה. אנחנו חוששים שעיריית נתניה לא מספיק מחויבת – ואני אומר את זה במובן של כוונות לטווח הארוך – לשמור על השטחים הטבעיים כמו שצריך.

״הם נסוגו מהסכמתם לבנות מעברים להולכי רגל מעל המסדרון האקולוגי, עכשיו הם הגיעו למקום הטבעי ופגעו בו במודע, ולכן מבחינתנו מסומנת פה איזושהי סכנה שאנחנו רוצים להצביע עליה".

רוצים לשמור על החיים סמוך לחוף?

בואו להיות חברים להגנת הטבע

הצטרפו עכשיו